Lleida
3-19° C (sol i núvols)
97% 26 km/h

23 novembre 2017

El turisme cultural, natura, esports i turisme actiu encapçalen les consultes a les oficines de turisme lleidatanes



Les dades són el resultat de les més de 146.000 enquestes efectuades entre els usuaris durant el 2016 i en els primers nou mesos del 2017


El turisme cultural, seguit de l’oferta vinculada amb la natura i en tercer lloc els esports i el turisme actiu són, per aquest ordre, els productes que reben una major demanda informativa a les oficines de turisme de la demarcació de Lleida, segons el resultat de 82.061 enquestes que es van dur a terme l’any 2016 a la vintena d’oficines de turisme de les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida que disposen d’un sistema informàtic de gestió estadística que va implementar el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida l’any 2010 i que actualment gestiona la Generalitat de Catalunya.

Aquests resultats estadístics de l’any 2016, que mantenen la mateixa tendència en els primers 9 mesos d’enguany, els ha donat a conèixer aquest matí el director del Patronat de Turisme, Juli Alegre, en el decurs de la trobada d’oficines de turisme de la demarcació de Lleida que ha organitzat el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida a l’oficina d’informació turística de la Generalitat de Catalunya a la ciutat de Lleida, situada davant l’estació de RENFE.

La presentació de la jornada ha comptat amb la participació del director dels serveis territorials d’Empresa i Coneixement a Lleida, Ramon Alturo, el qual ha subratllat el paper del turisme “com un dels principals motors de la nostra economia” i ha destacat la importància que tenen les persones que treballen a les oficines de turisme, que ha qualificat d’“el nostre km 0” perquè “sóu les que rebeu en primer lloc els turistes i faciliteu la informació del nostre territori, ajudant a que tot això sigui un motor de progrés”.

En la seva intervenció el director del Patronat de Turisme, Juli Alegre, ha donat a conèixer els resultats de l’enquesta de l’any 2016 que van contestar els mateixos usuaris a la vintena d’oficines de la demarcació de Lleida que disposen d’aquest sistema de gestió estadística. Uns resultats que també es mantenen en uns termes similars aquest any 2017, amb 64.501 enquestes fetes fins a 30 de setembre.

Les dades, basades tant en les enquestes de l’any 2016 com en les d’enguany, situen el turisme cultural amb el principal interès de demanda informativa dels visitants de les oficines de turisme, seguit en segon lloc pel turisme de natura, en la tercera posició es troben els esports i el turisme actiu, en quart lloc la gastronomia, després el turisme religiós, el shopping, la salut, i en darrer lloc el turisme de negocis.

Les vacances van ser la motivació que van marcar la pràctica totalitat dels enquestats per visitar les comarques de Lleida, seguida en segon lloc, però a una gran distancia, pels esdeveniments, els negocis, els estudis i les motivacions familiars, entre d’altres. La franja d’edat dels qui van contestar l’estadística se situa en un 50 % entre 36 a 65 anys i en segona posició els majors de 65 anys. Pel que fa a la procedència, la major part dels demandants d’informació eren de Catalunya, mentre que els enquestats estrangers van representar el 17 % de la mostra.

Balanç de l’estiu

D’altra banda, el director del Patronat de Turisme, Juli Alegre, ha expressat la seva satisfacció pel comportament turístic de la demarcació de Lleida durant aquest estiu del 2017, que s’ha tancat amb un increment d’un 6,4 % més de pernoctacions i un 5,9 % més de visitants que l’estiu del 2016 i per sobre de les xifres obtingudes els anys 2006 i 2007, considerats com els millors abans del període de la crisi econòmica.

Alegre ha manifestat que els resultats d’aquest estiu 2017 són força satisfactoris, sobretot si es té en compte que l’estiu del 2016 ja es va tancar amb un increment d’un 12% més de turistes i de pernoctacions que la temporada estival del 2015, la qual, al seu torn, va ser millor que la del 2014, amb un 4,37% més de pernoctacions. També ha subratllat que els resultats d’aquest estiu mantenen la mateixa tendència que ha experimentat el sector turístic en el conjunt de les comarques de Lleida al llarg dels 9 primers mesos d’aquest any 2017, i que es tradueix en un increment del gener al setembre d’un 6,4% més de pernoctacions i un 7,2% més de visitants que al mateix període de l’any 2016. Cal recordar que l’any 2016 es va tancar amb el millor resultat des del 2008 en el conjunt d’establiments de turisme reglat (hotels, cases de turisme rural, càmpings i apartaments turístics), segons l’enquesta d’ocupació turística de l’INE.

En el decurs de la jornada també s’ha valorat de molt satisfactòria la implementació del sistema wifi a les diferents oficines de turisme, que es va començar a aplicar l’any 2016 mitjançant la instal·lació d’un router que els facilita el Patronat de Turisme i que permet, d’una banda, oferir un millor servei als visitants i alhora disposar també d’informació sobre els turistes respecte als llocs triats, la seva procedència i les prioritats del seu viatge. També s’han abordat els temes de formació de què es tractarà de cara a l’any 2018.

Al marge de la presentació de dades i el balanç d’accions que ha dut a terme el Patronat de Turisme, la jornada ha inclòs l’exposició de dos casos pràctics de funcionament d’oficines de turisme. D’una banda, el cas pràctic de gestió i comercialització de visites guiades a la ciutat de Lleida i l’empresa Nomon, i sobre la gestió de productes des de l’administració local a cura del cap d’àrea de Turisme, Impuls econòmic i Ocupació de l’Ajuntament de Mont-roig del Camp.

Més informació accedint al web com a subscriptor/-a en aquest enllaç



Articles relacionats