Lleida
19 - 35° C (sol)
97% 26 km/h

20 juny 2018

Infants 4.0



S’imaginen les empreses contractant els treballadors a través de Facebook? Doncs aquesta setmana hem sabut que la companyia de Mark Zuckerberg, determinat a controlar totes les xarxes socials i els serveis que aquestes poden oferir, està a punt de llançar una nova funció per aconseguir que Facebook es converteixi també en una plataforma per a la interacció entre empreses i candidats que busquen feina. Amb aquesta expansió la companyia vol plantar cara a xarxes socials especialitzades com Glassdoor, Monster i, sobretot, a LinkedIn, la plataforma per a professionals més gran d’internet, propietat de Microsoft, que ara veu com els 2.167 milions d’usuaris de Facebook podrien destronar-la.
Però que ningú s’enganyi, darrere d’aquesta operació s’hi amaga un altre motiu i és el de la mateixa supervivència de Facebook, ja que en l’últim trimestre de 2017 va haver de reconèixer un retrocés en la seva xifra d’usuaris actius als EUA i el Canadà, per primera vegada en la seva història, el que per a alguns experts apunta el principi d’un cert declivi. Pensin que cada vegada hi ha més usuaris de Facebook que no estan contents amb la xarxa social, especialment els més joves, que tanquen els seus comptes i se’n van a altres plataformes. La majoria marxen a Instagram, que ja supera els 850 milions d’usuaris i també és propietat de Facebook, tot i que molts també estan optant per Snapchat, lluny de la mirada dels seus pares i mares i amb més de 260 milions d’usuaris, atrets en bona mesura pels seus famosos filtres que triomfen entre els adolescents. Tot i que Mark Zuckerberg ha intentat parar el cop creant les anomenades Stories de Facebook i Instagram, que imiten descaradament la principal eina de Snapchat, les estimacions dels experts indiquen que, només aquest 2018, Facebook perdrà igualment dos milions d’usuaris de 24 anys o menys.
En contraposició, WhatsApp, una altra gran xarxa del mateix propietari de Facebook, segueix creixent i ja és usada per 1.500 milions de persones, 200 més que en el trimestre anterior. Només cal adonar-se que cada dia s’envien 60.000 milions de missatges a través de WhatsApp, que també acaba d’anunciar que començarà a compartir la informació que té registrada dels usuaris amb Facebook, per explotar-la comercialment. En aquest sentit, cal saber que en l’últim informe sobre la Societat de la Informació de Telefònica s’indica que xatejar amb aplicacions com WhatsApp, líder absoluta a l’Estat espanyol, és un hàbit freqüent per gairebé el 95% dels internautes, mentre que l’accés diari a plataformes com Facebook o Twitter cau dos punts, fins al 65%.
Igualment, si observem com interactuen amb la tecnologia els més petits de tots ens adonarem que la meitat dels nens entre 1 i 2 anys ja fan servir mòbils i tauletes per jugar, el que està desplaçant a la joguina tradicional, sobretot a partir dels vuit anys, tot i que cada vegada la substitució comença més aviat. Però que ningú s’enganyi, això és ben bé culpa nostra, i de fet molts pares i mares ja reconeixen que, tot i saber els riscs que corren, es rendeixen i els hi donen per mantenir-los entretinguts.
Amb tot, molts d’aquests progenitors després no entenen per què els seus fills i filles prefereixen veure vídeos d’altres persones jugant amb joguines mentre els seus estan abandonats en una prestatgeria. No tenen present que, segons els psicòlegs, en veure jugar, s’activa en els infants el circuit de neurones mirall, que fa que visquin en el seu cervell de manera molt activa el que està vivint la persona a qui veuen. Així, s’activen algunes de les zones que s’activen quan estan jugant realment, les que tenen a veure amb la imaginació, i reprodueixen mentalment el que està experimentant l’altra persona. És la mateixa raó per la qual als nens més grans els agrada veure vídeos d’altres jugant a videojocs, i els miren amb tanta atenció que cal tenir present que influeixen notablement en ells, el que hauria de significar que els pares i mares haurien de validar si el tipus de contingut i llenguatge que utilitzen és apte per als seus fills.
Tampoc hem de perdre de vista que el que busquen els infants és pur entreteniment, pel que també miren molts vídeos musicals, especialment les nenes. Això està provocant fenòmens rècord de visualitzacions, com el del vídeo oficial de la cançó “Despacito”, a la qual ja “només” li falten 125 milions de clics per trencar un nou rècord, el de ser el primer vídeo que arriba a la monstruosa xifra dels 5.000 milions de visualitzacions a YouTube, la gran xarxa social de Google.
Però abans que ningú s’escandalitzi amb el contingut del programa 30 minuts que avui diumenge emetrà TV3, amb el títol Pantalles addictives i on explicarà la quantitat d’hores cada vegada més important que la canalla passa enganxada davant de les noves pantalles tàctils, que fins i tot estan substituint el temps de televisió, recordin que la immensa majoria d’adults el primer que mirem en despertar-nos i abans de posar un peu a terra i, sovint, el darrer que veiem abans d’anar a dormir és la pantalla del mòbil. Per tant, convé tenir ben present el consell que ens va deixar el gran president nord-americà Franklin D. Roosevelt, que diu que “no sempre podem construir el futur de la nostra joventut, però sempre hem de construir els nostres joves per al futur”.



SOBRE L´AUTOR

0 Comentaris

    No comments

Aporta el teu comentari

Add comment - required field

Amb el suport de: