Lleida
8 - 14° C (pluja)
97% 26 km/h

18 novembre 2018

Volant cap al futur



S’imaginen anar de Lleida a Cervera o de Barcelona a Igualada volant en un dron i en poc més de 20 minuts? Doncs ja no cal que recorrin a la ficció perquè a la ciutat de Guangzhou, al sud de la Xina, s'ha provat el primer 'Dron taxi' amb passatgers a bord. La companyia Ehang ha dissenyat el vehicle que recollirà els seus passatgers i els traslladarà automàticament a la destinació. Només ha de demanar un dron taxi a través de la seva aplicació mòbil. Així, sense necessitat d'un conductor, aquest vehicle de transport aeri ja arriba a velocitats de fins a 130 quilòmetres per hora i cobreix trajectes de fins a 25 minuts. Gràcies al seu pes lleuger, de tot just 280 quilos, els seus vuit hèlixs, el permeten elevar-se fins a 500 metres d'altura. Però a banda de l’estalvi en vides i patiments a les carreteres, i de la inversió en manteniment i millores de les vies terrestres, cal veure-hi l’ample ventall d’avantatges que comportaran, especialment des que, d'un temps ençà, la popularitat dels drons ha augmentat de tal manera que ja és habitual trobar-los en botigues i grans superfícies comercials. Sens dubte, i com altres grans invents provinents de la investigació militar, l’abaratiment del seu preu ha permès estendre els usos i les compres civils, fins i tot com a joguines en moltes llars. Tot plegat els ha fet evolucionar i millorar la seva estabilitat i capacitat de càrrega, l’autonomia i nivell d'abast, la velocitat i precisió de moviments, així com i sobretot la seva versatilitat d'ús, ja que molts usuaris els consideren relativament barats, si tenim en compte les possibilitats que tenen, ja que hi ha aparells prou útils per a usuaris novells, entre 600 i 1500 euros. Ara bé, cal tenir sempre present que els drons són aeronaus que poden suposar un perill potencial en mans no experimentades, per això l’any 2014 a l’Estat espanyol es van establir moltes limitacions al seu ús recreatiu, sobre poblacions o pels voltants d’infraestructures sensibles com aeroports, centrals nuclears o bases militars, entre altres indrets on hi hagués persones o durant la nit, atenent criteris de seguretat aèria i de seguretat pública, a banda d’exigir superar un examen tècnic i un de teòric per a usos professionals. Però com que la tecnologia sempre avança molt més ràpid que les legislacions, aquesta era molt millorable, i a finals del 2017 es va millorar la llei que els regula i ara es permet el seu ús als voltants d'edificis, sobre persones i la nit, tot i que sempre amb l'autorització corresponent, entre altres avenços. Aquests canvis permeten oferir un major nombre de serveis relacionats i fan créixer el sector. Fins ara tots teníem clara la seva idoneïtat en funcions com l’observació del territori per a la creació de cartografia, inspecció de l'estat d'infraestructures, realització d'estudis d'avaluació d'impacte ambiental, peritatge de l'escena d'accidents i fins i tot per a optimitzar i controlar plagues, el mesurament de la salut dels cultius o l’erradicació de plantacions de cocaïna, heroïna entre altres substàncies prohibides. També s’han demostrat molt eficients per ajudar a localitzar persones perdudes, a rescatar gent en ubicacions gairebé impossibles, d’accedir a mostrar el cor de fenòmens geològics o meteorològics perillosos, en investigacions arqueològiques, el control del trànsit, l'extinció d'incendis i en esdeveniments, mostrant-los de dalt amb els millors angles, ja fossin partits, manifestacions, concerts o desfilades de moda. Igualment, darrerament s’ha parlat molt de la seva capacitat a l’hora de repartir paquets ràpidament, de la contribució que poden fer en la reducció de les congestions i la contaminació atmosfèrica, sobretot perquè funcionen amb energies renovables; i fins i tot de l’opció que actuïn com a satèl·lits per donar cobertura temporal de dades, telèfon o imatges en zones recòndites. Inclús resulten crucials per a donar realisme a les imatges que es capturen dels diferents escenaris i paisatges del món, en lloc de com fins ara que acostumaven a ser interpretacions. Creadors d’aplicacions, navegadors de mapes, de jocs interactius o una infinitat de possibilitats i nous nínxols d’ocupació que encara no som ni capaços d’imaginar, donen bona mostra que els drons han arribat per quedar-se. Però el que pocs podien imaginar és que servirien per substituir els focs artificials del 4 de juliol, en llocs com Aspen, on el risc d'incendis els ha fet buscar alternatives i solucions tecnològiques per no quedar-se sense festa. Per tant, gràcies als drons, aviat tots els que estimem els animals podrem respirar tranquils durant les celebracions o la revetlla de Sant Joan, ja que veurem com els gossos deixen de patir les terribles molèsties que els generen els petards. I parlant de drons i d’animals, permetin-me que avui acabi recordant una gran cita de l’activista Martin Luther King que diu que “hem après a volar com els ocells, a nedar com els peixos; però no hem après el senzill art de viure com germans”.



SOBRE L´AUTOR

0 Comentaris

    No comments

Aporta el teu comentari

Add comment - required field

Amb el suport de: