Lleida
19 - 36° C (sol i núvols)
97% 26 km/h

21 agost 2018

Cotxes que van sols



Segons la Direcció General de Trànsit, entre el 80% i el 90% dels vehicles que circulen per les carreteres estatals no tenen cap tipus de connectivitat. Per tant, tot i que segons quines informacions rebem, ens pugui semblar que l’arribada del cotxe autònom hagi de ser imminent, és important que prenguem consciència que en aquest tema encara estem molt verds. El debat ha tornat a estar a l’ambient aquesta setmana, arran de la celebració del Dia Mundial del Medi Ambient i no he pogut evitar recordar que, des de ben petit, estava convençut que per aquestes alçades de segle XXI ja aniríem amb cotxes i patinets voladors, que es conduirien sols.
Amb tot, a mesura que es vagi renovant el parc de vehicles veurem com en els pròxims anys predominaran els cotxes que necessiten conductor, però que vénen equipats amb un potent ordinador incorporat que fa més fàcil i segura l’experiència al volant, ja sigui frenant automàticament en detectar un obstacle, avisant si hi ha un canvi de traçat involuntari, ens aproximem massa a algun obstacle o si no respectem les normes d’aquell tram de la via, entre altres exemples que ja s’estan estenent de manera massiva.
De tota manera, avui en dia ja podem trobar vehicles autònoms circulant en fase de proves per determinades ciutats nord-americanes o de Singapur, ja que com en qualsevol matèria, per aconseguir un sistema expert i fiable, calen moltes hores d'entrenament i, per desgràcia, de correcció d'errors i d'accidents, fins i tot mortals, com els dos que es van produir fa un parell de mesos i en els quals van perdre la vida una vianant a Arizona i, pocs dies després, un conductor a Califòrnia.
Així, és bo que es conegui que aquest sector ha assolit una inversió rècord de 750 milions de dòlars en el primer trimestre de l'any; i que, sense anar gaire més lluny, només durant l'any passat, General Motors va adquirir per 1.000 milions de dòlars la startup Cruise; Uber va pagar 680 milions per la compra d'Otto, una empresa de camions autònoms; i Intel va abonar 15.000 milions de dòlars per la compra del fabricant de sensors i programari israelià Mobileye.
Ara bé, de moment, els cotxes autònoms que existeixen es mouen en entorns controlats, o amb condicions meteorològiques bones, pel que li falta molt recorregut en entorns més complexes com la neu, la pluja, o la nostra estimada boira, per no parlar d’altres imprevistos i situacions de risc provocades per altres vehicles. Mentrestant, la majoria de nosaltres continuem somiant en poder oblidar-nos per sempre d’embussos, d’haver de perdre hores buscant aparcament en segons quines zones, per no parlar de les assegurances, revisions, garatges, i neteges.
Més enllà dels avenços en el maquinari, com els sensors i les càmeres incorporades; de la capacitat per processar totes les dades que recullen en un programari que construeixi algoritmes i pautes de resposta immediata davant de situacions i senyalitzacions de la via; on sembla que encara falta molt camí per recórrer és en aconseguir que el cotxe reaccioni de manera intel·ligent a situacions que no s'ha trobat mai, fins i tot trencant si convé determinades normes viàries, com per exemple envair el carril contrari momentàniament per avançar un cotxe en segona fila.
Precisament, aquest és el punt més controvertit per a molts de nosaltres, ja que caldrà dotar d’intel·ligència artificial -l’anomenat deep learning- els vehicles per afrontar situacions límit, on es posarà a prova l’ètica dels fabricants, com a l’hora de decidir a qui s’ha de salvar en un cas d’evident risc de mort per a dues o més persones, per citar un dels molts exemples controvertits sobre la qüestió.
Per tot plegat, moralment i potser també influïts per les notícies dels darrers accidents mortals, encara hi ha molta gent incomoda o contrària al fet que els cotxes es condueixin sols, pel que es possible que es necessiti més d’una dècada per modificar la majoria de legislacions occidentals actuals que, com la nostra, ho prohibeixen específicament. Amb tot, com en la majoria de canvis i avenços importants que hi ha hagut en la història de la humanitat, és possible que quan algun dirigent d’algun país, tot i el risc a ser titllat de boig, s’atreveixi a fer-ho i funcioni, la resta s’animarà i també ho implementarà. En aquest cas és bo tenir present el que deia Steve Jobs, “aquells que estan suficientment bojos com per pensar que poden canviar el món, són aquells que ho aconsegueixen”.



SOBRE L´AUTOR

0 Comentaris

    No comments

Aporta el teu comentari

Add comment - required field

Amb el suport de: