Lleida
9- 24° C (sol)
97% 26 km/h

20 abril 2018

Un estudi de la URV descriu les dinàmiques d'estigmatització de les adolescents a partir de les xarxes socials



Els joves fan servir reiteradament els estereotips de 'pija o xoni' per classificar l'estètica i la conducta sexual de les noies


Un estudi dut a terme per investigadores del Grup de Recerca en Comunicació Asterisc de la URV ha posat en evidència com els nois i noies adolescents creen dinàmiques d'estigmatització a partir de la imatge que projecten ells mateixos i els altres a les xarxes socials. 7 grups de joves d'entre 16 i 20 anys han explicat com valoren els seves autopresentacions.

En aquests procés, les etiquetes de 'pija i xoni' apareixen reiteradament per classificar i jerarquitzar l'estètica i la conducta sexual de les noies. La distinció es fa referent a biaixos de gènere i no per les condicions socioeconòmiques. Per exemple, el de 'xoni' recau en noies qualificades com a "vulgars, que se salten el bon gust o que tenen una sexualitat excessiva". De fet, les noies, a diferència dels nois, són criticades des d'un doble estàndard, el del sexe i el del gust personal i el de la cultura i els estudis.

Aquest dobles estàndard genera un menyspreu cap a les noies que s'estereotipen com a 'xonis, a les quals s'atribueixen autopresentacions i pràctiques en xarxa d'acord amb aquest judici de classe i gènere. Aquest perfil s'identifica amb símbols culturals molt específics com ara pantalons molt ajustats, tangues, pírcings, tatuatges, cua de cavall o monyos, maquillatge excessiu i postures provocadores a les fotografies que són llegides en clau sexual.

Més informació accedint al web com a subscriptor/-a en aquest enllaç



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats

Amb el suport de: