• Qui som
  • Subscriu-te
  • Contacte
  • Anuncia’t
Dijous, 21 gener, 2021
3 °c
Lleida
Dj
Dv
Ds
Dg
Subscriptors
La Manyana
  • Lleida
  • Comarques
  • Internacional i Política
  • Successos i jutjats
  • Oci
    • Espectacles
    • Cultura
    • Televisió i cinema
  • Esports
  • Economia
  • Canal Camp
  • Altres
    • Educació
    • Salut
    • Coronavirus
    • Ciència i tecnologia
    • Viatges
    • Sostenibilitat
    • Motor
    • Cuina
    • Vida social
    • Opinió
    • Temps
Cap resultat
Veure tots els resultats
  • Lleida
  • Comarques
  • Internacional i Política
  • Successos i jutjats
  • Oci
    • Espectacles
    • Cultura
    • Televisió i cinema
  • Esports
  • Economia
  • Canal Camp
  • Altres
    • Educació
    • Salut
    • Coronavirus
    • Ciència i tecnologia
    • Viatges
    • Sostenibilitat
    • Motor
    • Cuina
    • Vida social
    • Opinió
    • Temps
Cap resultat
Veure tots els resultats
La Manyana
Cap resultat
Veure tots els resultats
Inici Ciència i tecnologia

Apps educatives: claus per ensenyar i aprendre des del mòbil

Escoles, instituts i universitats han hagut de trobar, bruscament, solucions en línia

perUOC
21 novembre, 2020
en Ciència i tecnologia, Educació
Temps de lectura: 4min
0 0
0
Apps educatives: claus per ensenyar i aprendre des del mòbil

LM / Dos infants amb un ordinador

0
ACCIONS
25
VISTES
Comparteix a FacebookComparteix a Twitter

La pandèmia de la COVID-19 està tenint un impacte enorme en l’àmbit educatiu. Escoles, instituts i universitats han hagut de trobar, bruscament, solucions en línia. Altres entorns d’aprenentatge, com els museus, han reforçat les seves activitats digitals. En aquest context, es preveu un creixement important del mercat de les aplicacions mòbils educatives: la companyia tecnològica Technavio calcula que la taxa de creixement anual composta d’aquest mercat serà d’un 26 % fins a l’any 2024 i en destaca l’auge a Llatinoamèrica.

Dos experts de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ens ofereixen algunes claus per entendre què són les aplicacions mòbils educatives i quin ús en podem fer. Passat l’embat inicial de la COVID-19, recomanen reflexionar abans de decidir com i quan les hem d’utilitzar.

 

Múltiples possibilitats amb una formació bàsica

Des d’aplicacions per aprendre idiomes o memoritzar les taules de multiplicar, fins a videojocs educatius o històries narratives interactives, quan parlem d’aplicació mòbil educativa ens referim a un programa informàtic que es pot instal·lar i fer servir en dispositius mòbils, principalment telèfons i tauletes, amb l’objectiu que qui la utilitzi aprengui unes habilitats o conceptes determinats.

Així ho aclareix Ferran Adell, professor col·laborador dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC. Des del seu punt de vista, les aplicacions mòbils educatives són interessants per dos motius: “perquè són molt transversals i permeten treballar conceptes i continguts ben diferents de maneres molt diverses, i perquè qualsevol docent o professional amb uns coneixements mínims de gestió d’eines informàtiques pot aprendre a crear-ne una”.

En aquest sentit, l’expert de la UOC recorda que també poden ser útils per a la formació en empreses i administracions públiques o per a campanyes ciutadanes.

 

Primer planifica, després crea o tria

Amb tot, Adell adverteix que les aplicacions mòbils educatives faciliten el camí per millorar l’aprenentatge si l’ús es condiciona a un pla pedagògic previ.

Hi coincideix David Casacuberta, professor de la UAB i professor col·laborador de la UOC: “El quid de la qüestió és saber decidir quina és l’aplicació mòbil correcta. Si no fem primer aquesta anàlisi, els resultats, normalment, són contraproduents”.

Disposar d’un pla pedagògic significa definir a qui ens adrecem, què volem que aprengui i en quin context. “Cal associar les apps a competències i resultats concrets, a tasques específiques”, indica Casacuberta. “Les apps poden ser el complement ideal per resoldre objectius pedagògics, però no els resoldran per si mateixes”, afegeix Adell en aquest sentit.

Hi ha altres decisions que cal prendre. Per exemple, si és necessari crear una aplicació mòbil a mida. “Sempre és més interessant, però dependrà dels recursos, la capacitat i el temps. Una altra opció és fer una cerca i veure si trobem alguna app que encaixi amb el nostre pla pedagògic”, detalla Adell.

A més, el tipus de públic condicionarà les característiques de l’aplicació mòbil. “Per exemple, a un centre d’interpretació de flora i fauna li pot interessar usar tècniques i mecàniques del joc, és a dir, ludificar l’app, per tal que els infants aprenguin les espècies d’un parc natural —per exemple, poden sumar punts quan recullen i fotografien fulles i l’app els diu de quina espècie són. Però, segurament, un adult que visiti el parc natural preferirà rebre la màxima informació de la manera més senzilla mitjançant una altra mena d’app”, il·lustra Adell.

En qualsevol cas, indica Casacuberta, “cal que establim protocols clars de privacitat, que triem les apps i plataformes que demanin les dades personals mínimes; no és gaire bona idea donar a conèixer el número de mòbil personal dels participants”.

 

Apps educatives durant les vacances d’estiu?

A més dels professionals de l’educació, els pares i les mares també miren amb interès les aplicacions mòbils educatives, a fi que el temps que passin els seus fills davant les pantalles també els ajudi a aprendre. Però, després d’un curs escolar atípic com el que s’ha viscut, és una bona idea proposar als infants l’ús d’aplicacions mòbils educatives aquest estiu? “La meva recomanació general és limitar el temps que es dedica a les pantalles i que la part d’aprenentatge sigui fora de línia: llegir llibres, fer quaderns d’estiu, dibuixar, etc.”, considera David Casacuberta.

Per als dos professors, l’ús de les pantalles a l’estiu per part d’infants i joves ha d’estar racionat i més enfocat a l’oci. En aquesta línia, per als infants aficionats als videojocs, coincideixen a recomanar el videojoc Minecraft, un joc de construcció al qual es pot donar un ús exclusivament lúdic o també educatiu. De fet, Adell disposa d’un canal de YouTube, Videojocs i Educació en català, que vol acostar l’ús dels videojocs comercials a l’educació. Pel que fa a un ús puntual de les aplicacions mòbils durant l’estiu, Casacuberta recomana, per exemple, Duolingo, “una manera molt divertida i ludificada d’aprendre idiomes”.

 

Un postgrau específic dissenyat per la UOC

Els dos experts de la UOC són professors del postgrau de Desenvolupament d’Aplicacions Educatives, dirigit per la professora Olívia Gassol i del qual s’engegarà una nova edició la pròxima tardor.

Enfocat a professionals dels diversos àmbits de l’educació formal i no formal, el postgrau proporciona les eines i els coneixements per entendre les necessitats educatives i crear, així, les aplicacions mòbils necessàries per cobrir-les. Tot plegat, en un marc intuïtiu i apte per a persones no experimentades.

UOC

UOC

Articles relacionats

La UdL denunciarà a la fiscalia la suplantació d’identitat als exàmens virtuals

perRedacció
20 gener, 2021
0
El fàrmac SAR405, millor inhibidor de l’autofàgia segons un estudi de la UdL

La Universitat de Lleida denunciarà davant de Fiscalia els alumnes que suplantin identitats per fer trampes als exàmens virtuals. “No...

Llegir més

Professionals de disciplines socials defensen la reobertura de les escoles i carreguen contra qui demana el tancament

perACN
11 gener, 2021
0
Professionals de disciplines socials defensen la reobertura de les escoles i carreguen contra qui demana el tancament

Professionals de diferents disciplines socials han defensat la reobertura dels centres escolars. A més, han expressat la seva sorpresa davant...

Llegir més

Continua la docència virtual i els exàmens i pràctiques presencials a la UdL

perRedacció
8 gener, 2021
0
Continua la docència virtual i els exàmens i pràctiques presencials a la UdL

Des d'ahir, dia de represa de l'activitat a la Universitat de Lleida (UdL) i d'acord amb l'entrada en vigència de...

Llegir més

Un professor de la UdL, a la Comissió ‘One Health’ dels veterinaris catalans

perRedacció
8 gener, 2021
0
Un professor de la UdL, a la Comissió ‘One Health’ dels veterinaris catalans

El professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la Universitat de Lleida (UdL), Lorenzo José Fraile, és un...

Llegir més
Carrega més

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

He llegit i accepto la política de privacitat.

EL MÉS LLEGIT

  • La recollida selectiva de residus a Lleida arriba al 37%, després de pujar més de quatre punts en un any

    La recollida porta a porta s’iniciarà en una part de Pardinyes i Balàfia el 14 de març

    0 compartir
    compartir 0 Tweet 0
  • La UdL denunciarà a la fiscalia la suplantació d’identitat als exàmens virtuals

    0 compartir
    compartir 0 Tweet 0
  • La incidència acumulada en els darrers 14 dies a Lleida és la més alta en dos mesos

    0 compartir
    compartir 0 Tweet 0
  • Estampa un tractor contra un habitatge després de robar-lo a Artesa de Lleida

    0 compartir
    compartir 0 Tweet 0
  • L’església de la Mare de Déu de l’Assumpció d’Alcarràs necessita 4.000 euros més per reformes

    0 compartir
    compartir 0 Tweet 0

(+34) 973 001 140
Príncep de Viana, 27-29, Lleida
web@lamanyana.cat

CONTACTE

REDACCIÓ: lamanyana@lamanyana.cat
ADMINISTRACIÓ: administracio@lamanyana.cat
PUBLICITAT: publicitat@lamanyana.cat
  • AVÍS LEGAL
  • POLÍTICA DE COOKIES
  • POLÍTICA DE PRIVACITAT

Amb el suport de: 

© 2020 La Mañana. Tots els drets reservats.

Cap resultat
Veure tots els resultats
  • Lleida
  • Comarques
  • Internacional i Política
  • Successos i jutjats
  • Oci
    • Cultura
    • Espectacles
    • Televisió i cinema
  • Esports
  • Economia
  • Canal Camp
  • Altres
    • Educació
    • Salut
    • Coronavirus
    • Ciència i tecnologia
    • Viatges
    • Sostenibilitat
    • Motor
    • Cuina
    • Vida social
    • Opinió
  • Subscriptors
  • Qui som
  • Subscriu-te
  • Contacte

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

*Al registratrme en la web he llegit i accepto la política de privacitat.
All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Aquest lloc web utilitza cookies, tant pròpies com de tercers, per recopilar informació estadística sobre la navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Per a més informació consulti la nostra Política de cookies.D'acordRebutjar Més informació
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.