Lleida
6/21° C (sol i núvols)
97% 26 km/h

Actualitat sobre el coronavirus


El Govern adjudicarà a Ferrocarrils l’explotació de la línia de Lleida a Manresa, ara operada per Renfe



Es preveu duplicar freqüències, comprar quatre trens i crear una central operativa a partir del 2024 amb 60 milions d’euros


Davant d’una notable davallada dels usuaris en el serveis regionals de Lleida cap a Barcelona, de 100.000 l’any 2012 a 40.000 l’any 2018,  el Govern va presentar ahir la nova proposta de Rodalies de Lleida, basada en un model mixt de tren i bus i en la modernització i transformació de la línia Lleida-Manresa. 

Concretament, l’actuació que es farà serà transformar la línia R-12 en una RL-3, que acabarà a Cervera i en una RL-4, que acabarà a Manresa. A efectes pràctics, això es tradueix en l’obtenció d’un augment de freqüències, que en el cas de Lleida-Cervera es doblen i passen de 6 a 12. Així mateix, en el cas de Lleida-Manresa, passen de 3 a 5 freqüències. El secretari d’Infraestructures, Isidre Gavín, va explicar que el que es pretén és “disgregar i separar” aquest tram d’alta freqüència d’una línia regional de llarga distància per evitar que estigui vinculat a l’Àrea Metropolitana.

 Per fer realitat aquest projecte, però, caldrà comprar quatre trens, crear una nova central operativa amb tallers i desenvolupar un baixador de FGC al polígon del Pla de Vilanoveta. Això pel que fa als trens, perquè també hi haurà actuacions en les estacions de busos i es completarà la xarxa d’autobusos expres -d’acord amb la voluntat de desenvolupar un model mixt-. Les estacions són la d’Almacelles, Bellpuig, Lleida, Juneda i Tàrrega. Tot això suposa una inversió global de més de 60 milions d’euros, dels quals 31 milions serien per la compra dels trens, 12 milions per la nova central operativa i els tallers i 17 milions d’euros pel baixador del polígon i inversions en les estructures d’aquestes estacions. 

El calendari previst per tirar-ho endavant comença amb la proposta que va al Consell Tècnic per poder ser aprovat pel Govern a meitats del mes d’octubre. A partir d’aquí, s’encarregarà a FGC el servei de formació de personal i contractació per culminar el projecte el 2024, amb el qual es preveu que es pugui reduir també el temps de viatge en aquesta línia. 

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va presentar aquest nou pla en un acte ahir a la Llotja de Lleida. Al ser preguntat per com es negociaria amb Renfe i Adif a l’hora d’utilitzar les mateixes vies, Calvet va deixar clar que “no hi ha cap contracte programa amb Renfe”, però va assegurar que “no podem deixar abandonada la gent d’aquest país”. 

Segons Calvet, el fet que no hi hagi un contracte no endarrerirà aquest nou projecte (el qual s’hauria de materialitzar al 2024) i va advertir que no es signarà cap conveni més amb Renfe fins que el ministeri de Foment no reobri el traspàs de Rodalies a la Generalitat, el qual va qualificar de “incomplert i incomplet”.

 

Renfe diu que és “una llàstima” i que té “els trens i el personal per implantar les millores”

Davant de l’anunci fet per la Generalitat, des de Renfe asseguren a aquest diari que és “una llàstima que els ciutadans de Lleida no disposin d’aquestes millores des de fa mesos i s’hagin d’esperar 4 anys”. En aquest sentit, Renfe afirma que té “els trens, el personal i l’experiència per implantar aquestes millores a les Rodalies de Lleida i que només fa falta la voluntat de dur-les a terme per part del titular del serveix que és qui ho impedeix”. 

La Diputació de Lleida i la Paeria consideren que és positiu per a la ciutat que el Govern adjudiqui a Ferrocarrils de la Generalitat l’explotació de la línia de tren R12 de Lleida a Manresa que ara opera Renfe. Calvet va explicar ahir el nou projecte ferroviari d’aquesta línia davant de representants polítics i econòmics del territori i va concretar que l’encàrrec es materialitzarà a l’octubre i que espera que sigui una realitat el 2024, una data que les administracions lleidatanes veuen lluny. 

El president de la Diputació, Joan Talarn, anima la Generalitat a “accelerar” la implantació del nou servei i l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, reconeix que li agradaria que aquesta transformació i millora d’una línia “obsoleta”, ha dit, fos “més ràpida”.

Durant la seva intervenció, el president Joan Talarn es va referir a la importància de tenir una xarxa ferroviària adaptada a les necessitats del segle XXI, perquè les comunicacions són “vitals” per a un desenvolupament sostenible del territori, en una època en la qual la implantació de la tecnologia, i la fibra òptica en especial, ja és una realitat.

Per la seva banda, l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, també va demanar més celeritat en els terminis. Tot i que considera que l’anunci del conseller Damià Calvet és “positiu i esperançador”, reconeix que li agradaria que aquesta transformació pogués ser més ràpida que en 4 anys. Pueyo també va celebrar que el projecte contempli també un taller de manteniment per les unitats de ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i el baixador al polígon industrial perquè “és bo per a la ciutat”.

D’altra banda, el delegat del Govern central a Lleida, José Crespín va recordar que el Govern d’Espanya ja va invertir 13 milions d’euros aquest hivern en aquetsa mateixa línia.  Tot i qualificar el nou pla com “una gran noticia”, el delegat del Govern a Lleida també va lamentar que “no caldria esperar 4 anys”.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



Articles relacionats