Lleida
6/21° C (sol i núvols)
97% 26 km/h

Actualitat sobre el coronavirus


Museus, monuments i tallers es reinventen durant la pandèmia per atendre els grups escolars



Les empreses o institucions que organitzen sortides culturals per les escoles han reduït els aforaments per mantenir els grups estables


Un cop iniciat el curs escolar, són moltes les activitats que hi giren al voltant, com poden ser les extraescolars, els esports o les sortides culturals. Aquestes últimes, es solien programar amb mesos d’antelació, però la pandèmia del Covid-19 ha deixat en suspens moltes d’aquestes excursions i, alhora, moltes entitats, museus, monuments o tallers, que solien rebre centenars d’alumnes cada any en motiu d’aquestes sortides, també han vist com el nivell de reserves ha baixat. Davant d’aquesta situació, la majoria a optat per reinventar-se, ja sigui reformulant les activitats que oferien, reconvertint espais o buscant nous públics. <br />El desplaçament dels alumnes fins al lloc de l’excursió és un dels punts més complicats alhora d’organitzar-les, ja que per respectar les distàncies i els grups bombolla, alguns centres han d’augmentar la despesa en transport. Això ha portat a que les escole i instituts optin per espais més propers, com els que es poden trobar a Lleida ciutat, tot i que aquests, expliquen a LA MAÑANA, que tot just comencen a rebre les primeres reserves. <br />És el cas de la Seu Vella, la qual ara mateix porta aproximadament un terç de les reserves que solien dur a aquestes alçades de l’any, tot i que segons va explicar a aquest diari el director del consorci del turó de la Seu Vella, Joan Baigol, durant els darrers dies moltes escoles s’han interessat per visitar l’espai. Segons Baigol, per tal de que les visites siguin “totalment segures”, s’ha reduït l’aforament de les sales i s’ha marcat un circuït perquè no es creuïn els visitants. També s’han reservat tres dies de la setmana per escoles, segons Baigol “aquells dies es podrà visitar la Seu com ho fem sempre, però només es reservaran visites a grups grans si es tracta d’una escola” i afegeix que “a diferència del que es feia abans, les escoles vindran d’una en una i respectant els grups estables, així s’evitaran contactes amb altres escoles”. Les visites guiades ja es poden reservar, però el consorci ha decidit aplaçar les visites teatralitzades fins la primavera, per tal de tenir temps a adaptarles a la situació actual.<br />Al Museu de Lleida, després de reunir-se amb altres museus i centres educatius, han redactat un protocol propi per poder seguir oferint visites guiades a les escoles. El tècnic de l’àrea educativa, Miquel Sabater, explica que faran les visites respectant es grups bombolla i que a més es dividiran en dos “perquè es puguin mantenir les distàncies en tot moment”. També s’han reforçat les excursions a l’exterior del museu, on els guies i els alumnes caminaran per Lleida buscant l’art que hi ha amagat als seus carrers. Pel que fa als tallers, també es faran amb els grups reduïts abans esmentats, però els materials els hauran de dur les escoles i cada alumne només utilitzarà els seus.<br /> La directora del Caixaforum de Lleida, Maribel Tost, explicava a LA MAÑANA que de moment només s’han omplert el 50 per cent dels dies reservats per visites i tallers escolars, però tot i així reconeixia “estar molt contenta amb aquestes xifres, tenint en compte que fins a principis de setembre no vam publicar la nostra oferta educativa, ja que estàvem a l’espera de com evolucionava la pandèmia. Altres anys al juny ja ho havíem publicat”. Aquesta proposta educativa, a banda de la visita a l’exposició actual del Caixaforum sobre les avantguardes històriques, també inclou 4 tallers completament adaptats a les mesures sanitàries: “La mascareta i la desinfecció de mans són obligatòries, vindran a fer els tallers amb el mateix grup estable amb el que estan a l’escola i aquell mateix dia no hi haurà altres escoles al Caixaforum”.

<br />Fora de la ciutat

<br />Els llocs més allunyats dels centres escolars i, per tant, on és més difícil accedir-hi pels problemes de transport abans esmentats, també han repensat la seva manera de treballar. És l’exemple del parc arqueològic de Sant Llorenç de Montgai, gestionat per l’Espai Orígens. Allí hi solen anar escoles per conèixer com era la vida fa milers d’anys. Per tal de poder seguir compartint aquests coneixements, enlloc d’esperar a que les escoles vagin a Sant Llorenç, són ells els qui van a les escoles a impartir els tallers, tot i que la gestora de les activitats, Susana Vega, recorda que “des d’abans de la pandèmia ja treballàvem amb espais oberts i amb grups reduïts, així que l’alternativa de seguir venint al parc hi és i algunes escoles comencen a preguntar”. Ells si que deixen eines comunitàries, però Vega explica que “es desinfecten abans i després de cada ús i la mascareta és obligatòria”.<br />A la Granja Escola Castell de Saidia, prop d’Almacelles (Segrià), les reserves són molt més baixes que altres anys. Karol Torrelles explicava a LA MAÑANA que “durant la tardor solien venir escoles pràcticament cada setmana i enguany en prou feines tenim un parell de reserves” i recorda que “vam organitzar el casal d’estiu i va anar molt bé, demostrant que aquests espais enmig de la natura són segurs”.<br />Al castell de Montsonís (la Noguera) hi solien passar 800 alumnes anualment per fer-hi visites i tallers, i tot i el descens de les reserves, la gestora Carmen Díaz reconeix que “hem volgut seguir oferint tallers i visites perquè creiem que és important que no s’aturi l’activitat, a més hi ha altres empreses o persones que també depenen d’un motor com són les visites escolars”.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats