Calendaris climàtics, sensors i sondes d’humitat per “ajustar la dosi d’aigua” que necessita la terra: es tracta d’una tecnologia dissenyada per estalviar aigua al sector agrari davant d’unes sequeres cada vegada més prolongades i “quatre anys consecutius amb dèficit de pluja”.
El 2018, Coca-Cola i l’organització WWF van iniciar el projecte ‘Missió possible: Desafiament Guadalquivir’ a Cadis i Sevilla, amb què pretenien “protegir els recursos naturals” de la conca hidrogràfica del Guadalquivir, -únic riu navegable d’Espanya- i fer un ús “eficient de l’aigua” a la criticultura, ha explicat a EFE el coordinador de WWF d’aquesta iniciativa, Felipe Fuentelsaz.
Tal com ha apuntat, “els agricultors són els primers a notar la manca d’aigua”, per això el projecte s’ha posat en marxa a “catorze finques de cítrics”, que en total han estalviat “més de 3.500 milions de litres de aigua” en els quatre anys de vigència de ‘Missió Possible’.
Així, el propietari d’una d’elles -El Bujio/Vegeta-, Rafael Jiménez, ha destacat que “gràcies a l’aplicació veig el nivell de la humitat, ajuda a ajustar la dosi de l’aigua perquè la planta no tingui estrès hídric i des de la distància puc controlar i activar el reg”; tot això li ha permès estalviar “entre un 15% i un 20% d’aigua”.
La responsable de l’empresa de gestió de reg ‘Hidrosoph’, María Jiménez, ha detallat en què consisteix aquesta tecnologia: “Tenim uns sensors que ens serveixen de notaris: satèl·lits que mesuren la transpiració dels cultius, sondes d’humitat i en podem saber la temperatura”. Si és molt alta, com el juliol passat, hi ha “un dèficit sever de vapor”, cosa que “afecta la fruita”.
Un altre propòsit del projecte és la “restauració ecològica dels aiguamolls, crear un refugi per a l’avifauna, potenciar l’ecoturisme local i l’aqüicultura artesanal”, i així augmentar la biodiversitat, per això aplicaran actuacions similars en altres aiguamolls i llacunes de la península .
Aprofitant el Dia Mundial d’Aigua, que es va celebrar dimecres passat, WWF i Coca-Cola, finançador de la iniciativa, van donar a conèixer resultats més detallats de ‘Missió Possible: Desafiament Guadalquivir’ i “els seus compromisos per protegir l’aigua”. El projecte se suma a altres ja realitzats per Coca-Cola, una empresa que té “un important compromís amb l’aigua i amb les conques hidrogràfiques”.
Un 75,96% dels assistents a la Trobada Empresarial al Pirineu que han participat al baròmetre d'aquestes jornades té perspectives de...
Llegir més