Lleida
16 / 36° C (sol)
97% 26 km/h


Unió de Pagesos considera "no atribuïble a raons de mercat" la disminució del preu de l'oli d'oliva



El sindicat demana a les administracions que investiguin "possibles abusos de posició de domini per part de la gran distribució"


Unió de Pagesos considera que la caiguda del preu en origen de l'oli d'oliva d'un 25% a l'estat espanyol en l'últim any -segons el Consell Oleícola Internacional- "no respon a raons de mercat". Per aquest motiu, el sindicat demana a les administracions que investiguin "un possible abús de posició de domini per part de la gran distribució". A més, Unió de Pagesos, de la mateixa manera que han fet diferents associacions de consumidors, ha denunciat "frau" en l'etiquetatge de l'oli d'oliva verge i verge extra, tant pel que fa "a la manca de la indicació obligatòria sobre l'origen del producte", com pel que fa "a anomenar verge o extra verge oli d'oliva que era de qualitat llampant".

Segons Unió de Pagesos, les dades del Consell Oleícola Internacional indiquen que el retrocés del consum mundial d'oli previst per la campanya 2018-2019 és del 2% respecte de l'anterior, mentre que la previsió de la reducció de les exportacions és de l'11%, la de les importacions del 7% i la de la producció, el 6%. Amb aquestes dades, "el mercat quedaria en equilibri a nivell mundial". L'organització agrària sosté que "el retrocés de dos punts del consum queda compensat per la caiguda de sis punts de la producció, i la reducció de les exportacions queda equilibrada per la caiguda de les importacions i la reducció de la producció". 

D'altra banda, les dades de la Unió Europea també mostrarien una situació de caiguda del consum del 3% respecte de la campanya passada i un increment del 2% de la producció, que "queda compensat per l'increment d'un 2% de les exportacions i una disminució del 32% de les importacions", segons Unió de Pagesos.

Tot i això, el sindicat adverteix que els preus en origen de l'oli verge extra cauen el 25% a Espanya, el 18% a Tunísia i el 14% a Grècia, mentre a Itàlia el preu augmenta un 46%. En aquest sentit, Unió de Pagesos posa de relleu que, tot i que l'estat espanyol és el principal país productor i exportador d'oli d'oliva, "continua essent el que pitjors preus en origen ofereix a la seva pagesia, per darrera de Grècia i Tunísia". 

A l'Estat, d'acord amb les dades de l'informe del Ministeri d’Agricultura sobre la cadena de valor de l'oli d'oliva, un 86% de les vendes es realitzen a través d'hipermercats, supermercats i tendes 'discount'. Segons directodelolivar.com, el 70% de l'oli d'oliva que es ven en hipermercats, supermercats i tendes discount és de marca blanca i quasi el 30% restant, de grans empreses envasadores i distribuïdores. A més, el 50% de l'oli d'oliva que es ven a l'Estat el comercialitza Mercadona a través de Sovena, empresa envasadora portuguesa, mentre que el que es ven directament al consumidor final a través de cooperatives de productors no arriba ni al 2%, segons recorden des d'UP. 

El sindicat considera que després de tres campanyes de comercialització amb un preus "raonables" per a l'oli d’oliva verge extra, "des de la 2014-2015 fins a la 2016-2017, la distribució torna a pressionar els preus, injustificadament, per reduir el preu en origen de l'oli". 

Unió de Pagesos aposta perquè l'oli d'oliva s'incorpori dins de l’Observatori de preus de referència que publica el Departament d’Agricultura, "per tal de disposar d'uns preus de referència transparents", i insta les administracions "que investiguin un possible abús de posició de domini per part de la gran distribució, que condiciona els preus en origen i impossibilita la innovació a la pagesia". 

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats