Lleida
19-35° C (sol)
97% 26 km/h


El Govern d'Andorra crearà un reglament d'estabilització de talussos i vol revisar altres desmunts i ancoratges del país



Els vehicles pesants comencen a circular per un dels carrils del tram de la carretera CG-1 afectada per l'esllavissada


El Govern d'Andorra pretén aprovar, en el termini màxim de sis mesos, un reglament específic sobre estabilització de terrenys a través d'ancoratges, a partir del qual quedin regulats els sistemes d'inspecció i control que s'hagin de dur a terme. A més, l'executiu del país vol introduir diverses modificacions a l'actual normativa de construcció, per tal de posar de manifest d'una forma més clara les obligacions que tenen els propietaris envers el manteniment dels elements de protecció de la muntanya. També es vol impulsar, conjuntament amb els comuns (ajuntaments), un pla per revisar l'estat d'altres desmunts que hi ha al país. Dos dies després de l'esllavissada que va afectar la carretera CG-1 a l'alçada del centre comercial Punt de Trobada, aquest dilluns s'ha recuperat la circulació dels vehicles pesants per un dels carrils d'aquesta via, els quals poden passar-hi de forma alternativa i sota la supervisió de la policia andorrana.

Aquest dilluns s'han començat a instal·lar les mesures de contenció, de caire provisional, a la zona propera a la CG-1 afectada pel despreniment. D'aquesta manera, es pretén aixecar un mur de deu metres d'alçada a la zona on hi ha el magatzem del Comú de Sant Julià de Lòria i també col·locar bigues de ferro i malles a la part del terreny on hi havia l'excavació. Tot plegat, per poder protegir aquest tram de carretera en cas que es produïssin noves esllavissades i poder restablir-hi totalment el trànsit a partir d'aquest dijous.

En el Consell de Ministres extraordinari celebrat aquest dilluns s'ha aprovat una declaració d'emergència, la qual serveix per poder contractar de forma directa les empreses que han d'executar tots els treballs que calgui dur a terme a la zona de l'esllavissada. El cap de govern d'Andorra, Xavier Espot, ha dit que, arran de l'incident de dissabte passat, cal fer una "reflexió i anàlisi" sobre si "els mecanismes legals i reglamentaris de control són suficients" i, posteriorment, ha anunciat un seguit de modificacions normatives que es volen dur a terme en els propers mesos per "ajudar a prevenir o evitar situacions com la dels últims dies".

D'entre les incorporacions previstes, n'hi ha la d'especificar en el reglament de construcció les obligacions que tenen els propietaris a l'hora de mantenir les edificacions, parcel·les i instal·lacions en condicions òptimes, a més d'establir un període, previsiblement de cinc anys, per inspeccionar-les. També es pretén que les llicències de moviments de terres estiguin sempre vinculades a una altra d'edificació i que en cas que aquesta no s'acabi executant calgui restituir el terreny al seu estat original.

Per la seva banda, el ministre d'Ordenament Territorial d'Andorra, Jordi Torres, ha explicat que tot i que encara s'estan produint despreniments a la zona de l'esllavissada, hi ha "un marge de seguretat" a la zona on hi havia l'excavació per "retenir els sediments que van caient". Mentre, el director d'aquest departament, Manel Riera, ha recordat que, aquest mes de juliol, el Comú de Sant Julià de Lòria va requerir a la propietat dels terrenys que actués en els sistemes d'estabilització de la muntanya, ja que s'hi havien detectat algunes deficiències. 

L'objectiu prioritari de l'executiu andorrà és el de restablir totalment la circulació en aquest punt del país, el que està previst que succeeixi aquest dijous. De moment, des d'aquest dilluns els camions i autocars van passant per un dels carrils de la CG1 d'un en un i sota el control de la policia, mentre que els que vehicles que transportin mercaderies perilloses han de continuar accedint a Andorra per la frontera amb França.

Nou carril per a cotxes a l'aparcament de davant del Punt de Trobada

A més, des de poc després de les sis de la tarda d'aquest dilluns, s'ha habilitat un nou carril exclusiu per als cotxes que arriben al Principat des de la Seu d'Urgell. El pas s'ha condicionat per l'aparcament exterior que hi ha al davant del centre comercial del Punt de Trobada, amb la qual cosa s'evita que hagin de continuar circulant per una part del pàrquing que hi ha dins l'edifici de l'establiment. Aquesta alternativa, també provisional fins a la reobertura de la carretera, pretén agilitzar el trànsit en aquesta zona i disminuir les cues que s'han registrat en alguns moments de la jornada, les quals han arribat fins a la capital alturgellenca.

Des de l'executiu andorrà calculen que fins ara hauran caigut de la muntanya uns 30.000 metres cúbics de material. A més, també han informat que aquest diumenge a la tarda es va produir un nou despreniment i que la zona de més risc és la que queda al darrere del magatzem del Comú de Sant Julià de Lòria. Cal tenir en compte que al terreny on s'hi va fer l'excavació es va dur a terme un desmunt de 40 metres d'alçada, als quals cal sumar uns altres 20 que queden per sota del nivell de la carretera.

En paral·lel, també s'està elaborant l'informe que ha de determinar la nova catalogació de la zona després de l'esllavissada, el qual permetrà extreure'n quines són les actuacions definitives que cal fer sobre el terreny. El cap de govern també ha afegit que el gabinet jurídic de l'executiu estudia si s'han d'aplicar accions posteriors relacionades amb aquest incident.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats