Lleida
13-30° C (sol i núvols)
97% 26 km/h


El projecte de les variants de la C-53 i la C-26, aturat ‘sine die’ i sense el consens del territori



El pla, que està llest però aturat per la Generalitat per falta de pressupost, afecta interessos diversos a cada municipi


Després d’anys de retrassos en el projecte per a fer variants a les carreteres C-53 i C-26 per falta de pressupost, LA MAÑANA pregunta a alguns dels alcaldes dels municipis per on discorren, descobrint que la reforma encara genera discrepàncies.

El projecte va quedar congelat, almenys, des de l’any 2017 i de moment la Generalitat assegura que no es pot posar una data per a la seva realització. Així es volia evitar que la carretera entri dins els vuit municipis afectats, desviant-se a l’entrada i a la sortida d’aquests. D’aquesta manera s’augmentaria la seguretat viaria a un traçat que rep 7.800 vehicles diaris de mitjana, evitant que aquests circulin per dintre dels municipis. 

Si bé al seu moment aquesta reclamació va rebre molts suports a municipis com Bellcaire, ara sorprèn la disparitat d’opinions entre els alcaldes. Passats uns anys, tot i que Balaguer o Bellcaire segueixen defensant la necessitat de la reforma –en el cas de Bellcaire amb matisos– altres, com Tornabous o Algerri, preferirien preguntar-ho als veïns, ja que hi ha altres interessos afectats. Balaguer és el municipi que històricament ha lluitat més activament pel projecte, però per motius diferents dels altres consistoris. Segons el seu alcalde, Jordi Ignasi Vidal, la ciutat no disposa d’unes comunicacions suficientment bones, especialment amb Barcelona.

La connexió de la ciutat amb l’autovia A-2 (a Barcelona) encara s’ha de fer majoritàriament per la carretera C-53, afegint molta estona a la ruta. Per aquest motiu, l’alcalde Vidal es posiciona activament a favor de la construcció de les variants, ja que aquestes “aproparien” Balaguer a Barcelona. En el cas de Bellcaire, si bé el seu alcalde es mostra favorable al projecte –per motius de seguretat–, també avisa que hi ha una intensa activitat econòmica al poble que “viu” de la carretera. Igualment, també explica que d’ençà que la Generalitat va instal·lar mesures de seguretat a la via, no s’ha produït cap accident en els dos últims anys.

En el cas d’Algerri, l’alcalde Miquel Plensa també considera que existeix una gran activitat comercial vinculada a la C-53 i que per això, ho consultaria amb els habitants en cas de ser preguntats. El mateix faria l’alcalde de Tornabous, David Vilaró, que lamenta que en el seu moment va faltar “participació ciutadana” a l’hora de redactar el projecte. Queda clar que a tot i estar aprovat, genera una bona disparitat d’opinions, ja que afecta interessos molt diferents a cada municipi, tant a la C-53 com a la C-26.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats