Lleida
3/12° C (boira i sol)
97% 26 km/h


Isabel Allende i Jordi Cuixart regnen a les llibreries de Lleida



Els lectors de la ciutat aprofiten les vacances per gaudir més temps de la lectura i opten majoritàriament per la ficció


L’estiu és, per bona part de la població lleidatana, l’època de l’any en què més hores es dediquen a llegir per plaer. És sobretot la disponibilitat de més temps lliure que ofereix el període de vacances la principal raó d’aquest augment.

No és que juliol sigui un dels mesos amb més volum de vendes, ja que hi ha altres mesos emblemàtics, com poden ser l’abril -Sant Jordi- o el desembre -Nadal-, que s’enduen els primers llocs i, a més, és habitual que la gent llegeixi els llibres que ja ha comprat o li han regalat al llarg de l’any. Tot i així, malgrat estar en els primers dies d’agost, quan molta gent està fora de Lleida, els clients lectors continuen visitant les diferents llibreries de la ciutat per comprar les seves lectures. I l’inici de la campanya escolar, en plena efervescència, també ajuda.

A la llibreria Caselles expliquen que les vendes durant el mes de juliol es mantenen al mateix nivell o fins i tot “una mica millor que l’any passat” i es congratulen de que “cada cop es llegeix més”. Quant a l’habit d’aquestes dates, diuen que “la gent, quan està de vacances busca majoritàriament literatura d’evasió, de ficció” i dintre d’aquesta es mantenen els gustos de la resta de l’any; thriller, novel·la romàntica o novel·la històrica.

Enguany, i fins al moment, la ‘reina’ de la ficció està sent l’escriptora xilena Isabel Allende, amb la seva darrera novel·la Largo pétalo de mar, en què s’endinsa per primer cop en la Guerra Civil espanyola i en l’exili cap a Xile. Altres títols força sol·licitats en castellà són Todo lo que sucedió con Miranda o El día que se perdió la cordura, ambdós d’un dels fenòmens editorials dels darrers mesos, Javier Castillo.

Pel que fa al català, els més venuts fins ara són Contes des de la presó, d’Oriol Junqueras; Aprendre a parlar amb les plantes, de Marta Orriols; La casa alemanya, d’Anette Hess i es manté als primers llocs el guanyador del Premi Ramon Llull, El fill de l’italià, de Rafel Nadal.

Quant a la literatura de no ficció i, malgrat que “potser ara ha baixat una mica”, ens diuen a l’Abacus, el més desitjat és l’assaig polític, que ha convertit en l’altra ‘estrella’ de l’estiu a Jordi Cuixart, amb el seu manifest Ho tornarem a fer, en què convida a perdre la por i a exercir a consciència les llibertats fonamentals amenaçades tant a Catalunya com a la resta del món. Altres llibres d’assaig polític en català que els lleidatans estan comprant força són Re-unim-nos. Reflexions sobre el retorn a la uni-tat, de Carles Puigdemont i Lleida desapareguda, de Joan Torné i de Sandro Machetti, mentre que en castellà estan triomfant Come comida real, de Carlos Ríos i Cómo hacer que te pasen cosas buenas, de Marián Rojas.

També a la llibreria Abacus comenten que en aquests dies ha tingut molta tirada “la literatura de viatges i guies de tot tipus, des de la més alpina o excursionista a la més turística de ciutats”. Respecte als autors lleidatans es mantenen amb bones xifres alguns títols que arrosseguen l’èxit almenys des de Sant Jordi, com L’atles de l’oblit, de Teresa Ibars, L’amic escocès, de Maria Barbal o altres més recents, com L’ansietat, la companya incòmoda, l’amiga necessària, de Salvador Gallart i Francesc Abella i que compta amb dibuixos d’Ermengol.

Els clients confirmen en la seva majoria que en l’època estival és quan més llegeixen. “Tinc molt més temps lliure i em puc dedicar més a la lectura”, deia la majoria dels entrevistats, tot i que es troben perfils molt variats, com un noi, que comprava un llibre de matemàtica financera, “per la feina”, que ens explica que “ara llegeixo bastant menys, perquè durant la resta de l’any viatjo en tren una hora i mitja diària i allí aprofito; a més, ara els nens estan amb nosaltres tot el dia”. Tampoc falta, evidentment, el lector ‘compulsiu’ que assegura que “llegeixo força, el mateix que durant tot l’any”.

I com dèiem, ja està en marxa la campanya escolar. Des de l’Abacus confirmen que “portem el mateix ritme de sempre, amb molta demanda per la web”, mentre que a la Caselles “ja tenim gairebé tots els lots fets i ja estem trucant perquè vinguin a buscar-los”.

Així doncs, sembla que la salut literària de Lleida és bona i que hi ha ‘pedrera’, com demostra la presència de nenes i nens a les llibreries i el nivell de vendes de la literatura infantil i juvenil, una altra de les tendències de l’estiu.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



Articles relacionats