Lleida
4/12° C (sol i núvols)
97% 26 km/h



Afrucat demana unitat d’acció i un pla d’arrencada de 10.000ha a tota Espanya per salvar la fruita de pinyol



L’Associació estima que la mesura trauria del mercat un 25% de la producció i disminuiria la pressió de preus del mercat


El Comitè de fruita de pinyol d’Afrucat ha acordat avui impulsar un Pla d’Emergència per a la fruita de pinyol espanyola composat per una bateria de mesures a curt i a llarg termini d’entre les que destaca la sol·licitud al ministeri d’un Pla d’Arrencada per a 10.000 hectàrees a tot el territori espanyol distribuïdes entre Catalunya, Aragó, Múrcia i Extremadura.

Només l’aplicació d’aquest pla trauria del mercat europeu uns 300 milions de quilos de préssecs i nectarines (el 25% del que produeix actualment Espanya) i, segons paraules del director general d’Afrucat, Manel Simon, aquesta mesura podria ser suficient per revertir la tendència negativa que acumula pèrdues en el sector des de finals de l’estiu de l’any 2014 en que es iniciar el veto rus.

L’associació ha valorat en 90 milions d’euros el que perdrà la fruita de pinyol catalana aquesta campanya i també xifra en 50 milions el que hauria d’invertir el ministeri espanyol en incentivar el pla d’arrencada.

Sisco Palau, president del Comitè de Pinyol d’Afrucat ha destacat la necessitat d’aplicar les mesures “en un sector molt tocat desprès de perdre diners tres campanyes consecutives, patir els increments dels costos i no poder augmentar les liquidacions percebudes”. Palau ha insistit en la importància d’anar units tot el sector (organitzacions i sindicats)  i fer extensible aquesta unió a la resta d’organitzacions estatals.

La resta de mesures proposades per Afrucat són: 

- la resolució de la falta de liquidesa del sector mitjançant l’aplicació de reduccions de la pressió fiscal dels fructicultors i els acords amb entitats bancàries per aconseguir avals i crèdits avantatjosos.

- les inversions en la disminució dels costos de producció i de central amb la implementació de les innovacions existents

- les concentracions empresarials a través de la unitat productiva de diferents empreses

- la promoció del consum a través d’accions promogudes pel propi sector a partir de l’aplicació de les extensions de norma i de la mà de l’administració amb el Pla de Consum de Fruita a l’Escola.

- l’apertura de nous mercats per a la fruita espanyola a través de potenciar la tasca del ministeri.

- la incentivació dels consorcis d’exportació per als casos en que la unió productiva no és possible.

<br />

Balanç de la passada campanya

La campanya de fruita de pinyol de 2019 es va veure marcada per la plena producció europea de préssec i nectarina, amb un increment de previsions del 10% que va anar creixent a mesura que avançava la collita.

Els calibres van ser justos i es va produir una saturació de mercats causada per l’elevada quantitat de fruita de pinyol en els mercats tradicionals europeus condicionada pel manteniment del veto rus.

A aquesta situació es va afegir l’increment dels costos liderat per la pujada del 15% del cost salarial afectada per l’increment del Salari Mínim Interprofessional.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats