Lleida
11/24° C (sol i núvols)
97% 26 km/h

Actualitat sobre el coronavirus


Crowdfunding per comercialitzar un vestit de captura de moviment en 3D



A càrrec de la start-up Chordata Motion


La tecnologia digital ha permès que el cinema del segle XXI doti de realitat personatges ficticis com si fossin de carn i ossos. Monstres o herois fantàstics tenen la capacitat de moure's en les històries de la gran pantalla com si fossin éssers humans gràcies a tecnologies com la de la start-up Chordata Motion, especialitzada en la captura de moviment per visualitzar en tres dimensions. Es tracta d'una tècnica —coneguda també amb el nom de mocap— que fins fa molt poc temps només estava a l'abast de grans productores cinematogràfiques o de la indústria dels videojocs. La start-up, a la qual la UOC dona suport, posa aquesta tecnologia pionera a l'abast d'usuaris i empreses que necessiten una solució accessible a una àmplia varietat d'usos, com ara l'esportiu, la rehabilitació o la recerca científica. Per produir i comercialitzar el seu producte, Chordata Motion llança una campanya  de crowdfunding mitjançant la plataforma Kickstarter.

 

Tecnologia de codi obert i adaptable

Chordata Motion fa possible capturar el moviment mitjançant un vestit amb sensors, un sistema tèxtil que subjecta els sensors al cos i un microordinador. «El nostre producte s'adreça a particulars o empreses que necessitin captar amb flexibilitat el moviment d'un ésser humà, un animal o un objecte», assenyala Juancho Casañas, director de negoci de l'empresa. «També ens orientem a grans empreses que necessitin integrar la captura de moviment amb programaris especialitzats», afegeix.

L'empresa té el suport de Hubbik, la plataforma d'emprenedoria de la UOC, i va ser un dels projectes guanyadors del programa anual SpinUOC, en l'edició del 2019. Des de Chordata Motion asseguren que la seva tecnologia és «el primer vestit de captura de moviment open-source —és a dir, de codi obert— del mercat, amb un grau de personalització més gran que el d'altres productes». A més, gràcies a la recerca i el desenvolupament que duen a terme des de l'any 2018, aposten perquè es pugui capturar el moviment directament des d'un telèfon mòbil. «Amb un telèfon i el vestit amb els sensors, l'usuari podrà registrar moviments en 3D sense necessitat de portar el seu ordinador», aclareix Casañas. «El codi obert permet que l'usuari tingui un control total de la tecnologia i pugui adaptar el nostre programari a les necessitats del seu projecte sense costos addicionals», assenyala. D'altra banda, el vestit que presenta la start-up és modular, de manera que cada client hi pot implantar la quantitat de sensors que necessiti segons el seu projecte i, a més, permet capturar no solament el moviment humà sinó també el d'un animal o un objecte.

 

Adapten la campanya a l'escenari postpandèmia

L'empresa de Barcelona tenia previst el llançament per al final de març de 2020, però l'emergència sanitària els va obligar a ajornar-lo. Durant el confinament van estar treballant en remot en la reformulació del producte per adaptar-se a aquest nou escenari d'emergència sanitària i crisi econòmica. La flexibilitat de la seva tecnologia els va permetre reformular en tan sols tres mesos el maquinari dels lots que s'ofereixen com a recompensa per adequar-lo a les necessitats tècniques i econòmiques dels usuaris en l'escenari postpandèmia. Aquest redisseny els permet mantenir les prestacions més valorades dels lots, alhora que fa possible una reducció de 100 euros del cost de les recompenses, de manera que s'adapta a les butxaques dels usuaris en aquest nou escenari de recessió econòmica causat per la COVID-19.

 

Aposta pel finançament col·lectiu

«A més d'accedir a un preu especial al nostre producte, el fet de donar suport a aquesta campanya de coproducció farà possible que la nostra tecnologia es pugui mantenir amb codi obert, cosa que implica que continuem treballant perquè evolucioni de manera transparent. De fet, les dades generades amb la captura són propietat del client, que hi pot accedir i pot modificar el programari segons les seves necessitats», apunta el director de negoci de Chordata Motion. D'aquesta manera, l'empresa es mostra interessada per l'empoderament de l'usuari i per democratitzar l'accés a la tecnologia.

Des de Chordata Motion apunten que els fons recaptats aniran destinats a la producció de maquinari, al desenvolupament d'un sistema de fixació tèxtil flexible i modular amb el qual es puguin adherir els sensors al cos, i a la certificació del producte segons l'estàndard europeu i nord-americà, per poder comercialitzar el vestit. En paral·lel a la campanya de finançament col·lectiu, la start-up fa mesos que treballa per acabar el desenvolupament d'un programari que permetrà que el moviment pugui ser captat directament des d'un telèfon intel·ligent, i també en integracions noves en programes de videojocs com Unity, Unreal o Godot. Totes aquestes millores formen part del seu full de ruta (roadmap) tecnològic i es poden consultar detalladament al seu web.

La campanya que es va estrenar a  Kickstarter l'1 de juliol, ja ha aconseguit l'objectiu dels 35.000 euros i ara es treballa per a aconseguir un objectiu més ambiciós. Així i tot, «si arribem als 50.000 euros, els sensors i els concentradors (hubs) es produiran amb una màscara de soldadura negra; en canvi, si arribem als 100.000, afegirem dos sensors addicionals a cada recompensa, perquè l'usuari disposi d'una configuració més completa per a la captura de moviment humà», puntualitza Juancho Casañas. En cas que el marge fos encara més gran —200.000 euros—, des de Chordata Motion desenvoluparien un programari de reconeixement facial que s'integraria en el vestit de captura de moviment.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats