Lleida
4/20° C (sol i núvols)
97% 26 km/h

Actualitat sobre el coronavirus


El Govern confia enllestir la nova proposta de Rodalies de Lleida en un termini de dos o tres mesos



A partir d‘una anàlisi de demanda, es plantejarà una millora de les freqüències en el corredor de la capital del Segrià a Cervera


Estat i Generalitat asseguts a la mateixa taula per encarar les mancances de la línia R12, de Lleida a Manresa, gràcies a la convocatòria de la Diputació. Reconeguts els dèficits per part de les dues institucions, continuen retraient-se les respectives responsabilitats.   

L’endemà de l’anunci de la subdelegació espanyola sobre les millores en 80 quilòmetres en aquesta línia, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, va fer públic que en un termini de dos o tres mesos es presentaria una proposta de Rodalies de Lleida amb una millora de freqüències en els corredors on es consideri que és més necessari com el de Lleida-Cervera d’acord amb una anàlisi de la demanda que hi ha als diferents corredors de transport públic. 

Un dels aspectes que cal tenir en compte és que aquesta millora de la línia es farà amb els “serveis que tenim ara” i es desvincula del trasllat de competències. Concretament, Gavín va remarcar que “no volem esperar a tenir resolt el traspàs per fer una proposta d’unes noves Rodalies”. En aquest sentit, la nova proposta es basa “en una visió de transport públic i no només de transport ferroviari i en la complementarietat bus-tren, que és imprescindible per tenir resiliència en el servei”. 

Lligat amb la nova proposta, Gavín va anunciar que es redactarà, de manera conjunta del Govern, la Diputació de Lleida i l’ATM de l’àrea de Lleida, un estudi per avaluar la necessitat d’ubicar aparcaments dissuasius propers a les estacions de tren de la línia Lleida-Cervera. Tal com s’ha explicat, Gavín desvincula el traspàs de Rodalies a la nova proposta i és en aquest punt on Estat i Generalitat continuen retraient-se les respectives responsabilitats. Gavín diu que el traspàs de fa deu anys és un “fake” perquè “no s’ha arribat a complir mai, no s’han traspassat els diners i no es va firmar un contracte de serveis”. Però el subdelegat del govern espanyol a Lleida, José Crespín, ho rebat afirmant que el que és un “fake” és que “l’Estat sigui culpable que no funcionin els trens”.

D’altra banda, el secretari de Mobilitat també va anunciar l’acord del Govern amb Renfe per poder implementar “en poques setmanes” un sistema de bitllet combinat entre l’Alta Velocitat i Rodalies, que permetrà als usuaris utilitzar amb un mateix bitllet els trens AVE o AVANT i la resta de serveis de tren i bus. 

Per la seva banda, el president de la Diputació, Joan Talarn,  va remarcar que “alguns dels projectes que s’havien establert continuen avançant” però que “falta la inversió final perquè realment esdevingui una línia d’ús”. L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, al seu torn, va reivindicar que “som aquí perquè a Lleida no té sentit sense aquest sistema urbà”.

nova reunió en sis mesos

La reunió d’ahir va ser la primera imatge de l’Estat i la Generalitat treballant junts per abordar la problemàtica d’aquesta línia de tren i els compromisos que es van adquirir hauran de ser vetllats en una nova reunió que el president Joan Talarn convocarà en un termini de sis mesos a la Diputació. 

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats