Lleida
17/34° C (sol i núvols)
97% 26 km/h

Actualitat sobre el coronavirus


La cervesa artesana augmenta la seva presència en el mercat



La fàbrica de Torrefarrera produeix uns 25.000 litres mensuals i espera augmentar a 40.000 a finals d’any


La cervesa artesana està agafant cada cop més protagonisme; el nombre de bars i locals d’oci lleidatans que les ofereixen i els consumidors que s’interessen estan augmentant de manera notable en els darrers dos o tres anys.  

“Cada cop per sort hi ha més cultura cervesera i amb tota la feina que estem fent entre tots els cervecers artesans, el camí va cap aquí. A més, és una cervesa que es pot maridar i de cara a la restauració a poc a poc va tenint més acceptació; estic anant últimamament a força restaurants per explicar-los amb quin menjar aniria millor”. Així explica aquest creixement a LA MAÑANA el lleidatà Jordi Pifarré, un dels dos responsables –juntament amb Miquel Simón– de Click & Brew, una fàbrica col·laborativa situada a Torrefarrera que produeix cervesa per a tercers, que va començar la seva actual activitat el 2017 i afegeix que “a països on hi ha cultura de vi, per exemple a Austràlia, la cervesa artesana s’està imposant moltíssim”. Aquest augment, diu, s’ha traduït en unes xifres que no esperaven quan van obrir, ja que “al començar fèiem uns 5.000 litres mensuals i ara ja estem pels 25.000 i amb la intenció d’arribar als 40.000 a finals d’any”.

Una de les coses que més atrau els nous consumidors i els fa endinsar en aquest món és la gran varietat de cerveses que es poden produir. “Cada cervesa té el seu moment, i la major part de la gent coneix les comercials de tota la vida, però hi ha un mapa d’estils de cervesa enorme”, explica Jordi.

Un dels avantatges que té és que “a diferència del vi, amb la cervesa fabriques tot el producte, no depens del raïm per exemple, i llavors no estàs tan limitat i pots posar els ingredients què vulguis”. De fet, explica que molts dels seus clients, en fer la seva cervesa “volen diferenciar-se amb un producte local, com fruites; estem fent cerveses de tot”. Els números són sorprenents, ja que el 2019 “vam fer més de 130 tipus de cervesa per uns 70 productors diferents”

La interacció entre el productor i el client és un dels fets més innovadors del projecte Click & Brew, ja que és una fàbrica col·laborativa en què pots crear lapròpia cervesa, escollint-la a la carta a través de la pàgina web, des de la graduació alcohòlica, al tipus –rossa, negra, lager, etc..–, l’etiquetatge o l’envàs. I, a més, no se centren únicament en la fabricació, sinó que també fan tasca d’assessorament, “ajudem a millorar el producte” i també venen maquinària per fabricar cervesa, que és de fet com van començar el 2012, quan van guanyar un concurs d’emprenedors i va arrencar tot el projecte.

Pel que fa a la crisi sanitària provocada pel coronavirus, que ha afectat de manera notable a l’activitat econòmica, Jordi explica que a Click & Brew han tingut sort i han pogut mantenir la producció, si no al mateix nivell, si molt a prop. “Vam passar una setmana de molta incertesa, força complicada, ja que molts clients cancel·laven la producció perquè no sabien què passaria”, recorda, però just llavors va aparèixer una de les últimes estrelles de la cervesa artesana de Lleida, Oliba, una cervesa feta al Pallars Jussà amb olives que cultiva el seu propi creador. “Va ser un èxit tan gran que la setmana següent ja vam començar a produir amb la bodega a ple rendiment i no hem parat de fer-ho”, valora. Així, malgrat que molts productors han rebaixat les seves comandes o les han paralitzat, amb la producció d’aquesta nova Oliba, que està tenint reconeixement a escala internacional, han pogut mantenir el ritme.

De fet, Miquel i Jordi ja estan pensant a ampliar la fàbrica amb una altra nau i poder duplicar la seva producció, augmentant en nombre de tancs de que disposen ara, dotze. “Estem recollint la feina i els sacrificis que hem fet durant dos anys i ens estem guanyant la confiança dels clients”, explica Miquel. I fins i tot tenen la idea de projectar-se com un concepte de franquícia per si es vol produir a l’estranger.

El que sembla segur és que aquest projecte lleidatà està tenint un gran reconeixement. L’any passat va ser premiada com a millor empresa de fabricació de cervesa per a tercers als Food & Drink Awards, atorgats per la revista especialitzada anglesa LUXLife, i moltíssimes de les cerveses que fabriquen han rebut guardons en diferents certàmens internacionals. “Estem molt contents amb aquests premis perquè et donem ànims per continuar treballant” diu Jordi i “també atrau clients; com a productors sempre estem una mica a l’ombra i guanyar premis sempre et dóna visibilitat. Els nostres clients estan orgullosos de dir que la fabriquen aquí”.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



Articles relacionats