Lleida
18/32° C (sol)
97% 26 km/h

Actualitat sobre el coronavirus


La DGT estableix les normes de circulació dels patinets elèctrics d’aplicació a tots els municipis



Malgrat que la regulació és provisional, la Direcció General de Trànsit vol evitar la confusió entre consistoris, policies i usuaris


La Direcció General de Trànsit (DGT) ha publicat una instrucció provisional per aclarir les normes de circulació dels vehicles de mobilitat personal (VMP), entre ells els patinets elèctrics, i evitar així la confusió que encara existeix entre ajuntaments, usuaris i policies.

“La regulació formal d’aquests vehicles es troba actualment en fase de tramitació i el que busquem amb aquesta instrucció és aclarir i donar seguretat mentre s’aprova el nou Reglament general de vehicles”, va assegurar Javier Villalba, sotsdirector de Normativa de la DGT .

En la seva instrucció, Trànsit explica que un VMP és un vehicle d’una o més rodes amb una única plaça i propulsat exclusivament per motors elèctrics, que arriben a una velocitat d’entre els 6 i els 25km/h, entre els quals hi ha els patinets elèctrics o els segways. Queden exclosos d’aquesta categoria els vehicles de persones amb mobilitat reduïda, les bicicletes elèctriques o els ciclomotors, que ja compten amb la seva pròpia regulació.

Per posar en coneixement dels usuaris i dels policies de trànsit, la instrucció recull en sis punts les normes que han de seguir els conductors dels VMP:

1.- Obligació de sotmetre’s a les proves d’alcohol i drogues. Les sancions oscil·len entre els 500 i 1.000 euros. I si donen positiu, el vehicle s’immobilitzarà.

2.- No poden circular per voreres i zones de vianants. La sanció és de 200 euros, amb els matisos que incorporin els ordenances municipals.

3.- Està prohibit utilitzar el telèfon mòbil o auriculars quan es condueix. La multa és de 200 euros.

4.- Només hi pot viatjar la persona que condueix. Si el patinet transporta dues persones, la multa és de 100 euros.

5.- Ús de casc segons el que disposi l’ordenança municipal. Si en regula l’ús obligatori de casc, la sanció serà de 200 euros i immobilització del vehicle.

6.- Es considera negligència fer conducció nocturna sense enllumenat ni peces o elements reflectants. La sanció és de 200 euros.

Amb aquesta instrucció, la DGT ha volgut acabar amb la confusió que hi ha actualment al voltant dels VMP, ja que encara que existeix una regulació europea oficial de 2013 sobre l’homologació d’aquests vehicles, les normes de circulació encara estan sent tramitades.

Villalba va assenyalar la importància que els usuaris d’aquests vehicles coneguin els seus drets i obligacions. “Han de saber els riscos, com si portessin un cotxe”, va sentenciar.

L’ordenança de la Paeria, modificada al setembre per revisar-ne les sancions

La nova regulació municipal per a la circulació dels patinets i vehicles elèctrics va entrar en vigor a Lleida a l’abril després d’haver estat aprovada al ple del mes anterior. 

L’Ordenança establia que aquest tipus de vehicles podien circular pel carril bici, per la calçada a les zones 20 i 30, i també per rambles, places, parcs i passejos centrals, així com per zones de vianants si la senyalització ho autoritzava per a les bicicletes.  El document, però, mantenia la prohibició de circulació per les voreres. 

Al setembre, el nou equip de govern de la Paeria va decidir modificar l’ordenança d’acord a la llei de l’any 2015 i revisar el quadre de sancions per les possibles infraccions, que havia de ser establert per la comissió d’Economia de l’Ajuntament.

La modificació de l’ordenança es complementarà amb una campanya de difusió i comunicació específica i amb la senyalització, que ja s’ha implantat, de la prohibició de circular amb aquests vehicles pel carrer Major de les 9 del matí fins a les 9 de la nit.

El Servei Català de Trànsit es mostra a favor de les mesures reguladores

El Servei Català de Trànsit (SCT) és favorable a les mesures proposades en una nova instrucció de la DGT per regular l’ús dels patinets elèctrics. “L’estàvem esperant gairebé amb candeletes”, va dir el director del SCT, Juli Gendrau. Segons Gendrau, un vehicle que vagi a 25 quilòmetres per hora i sigui unipersonal “ha de tenir totes les garanties de seguretat” i va posar com exemple l’ús obligatori de casc o la prohibició de circular per la vorera. “Totes aquestes mesures sempre són bones i benvingudes pel Servei Català de Trànsit”, va concloure.

Una associació demana un carnet escolar obligatori per usar patinet

L’Associació per a l’Estudi de la Lesió Medul·lar Espinal (Aesleme) ha demanat un carnet escolar obligatori per a bicis i patinets i valora que la DGT n’hagi accelerat la regulació. En un comunicat, Aesleme va demanar que s’importi el model alemany i que es formi els menors a l’edat de 12 o 13 anys per a les bicis i de 15 o 16 per patinets i se’ls prepari per circular amb aquests vehicles als col·legis amb el suport dels pares. Pretén que se’ls ensenyi la normativa amb el suport de la Policia Local i se’ls inculquin els riscos.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats