Lleida
6/21° C (sol i núvols)
97% 26 km/h

Actualitat sobre el coronavirus


La incertesa segueix marcant el ritme cultural



Companyies de teatre o músics continuen resistint les dificultats en un context en el qual “no es pot pensar res ni a curt termini”


Tot i que molt allunyada del que era normal en altres anys, una certa activitat a l’agost i setembre havia fet veure una mica de llum al món de la cultura, reforçada a més per la declaració de bé essencial per part de la Generalitat.

Ara, però, les noves mesures actuals i, sobretot, la incertesa pel que vindrà, han tornat a enfosquir una mica l’horitzó de companyies de teatre o músics i obliguen a mantenir la lluita i buscar alternatives. La música és, en aquest moment, un dels sectors més afectats, ja que durant la tardor i l’hivern gran part de la seva activitat es desenvolupa en locals d’oci nocturn, ara mateix tancats fins a finals de mes. Salvador Escribà, fundador de la Salseta del Poble Sec –tot i que ara ja no toca amb ells– explica a LA MAÑANA que “la situació és un desastre”. La Salseta, diu, “ha cancel·lat el 20% dels concerts que tenia previstos, el 40% s’han reprogramat i només s’han pogut fer l’altre 40%.”. Aquests, a més, “han estat en condicions lamentables per a una orquestra de ball”. I és que la música té la particularitat d’estar més afectada per l’obligació que els assistents hagin de seguir l’espectacle asseguts, ja que en altres àmbits culturals és més usual aquesta pràctica. Salvador afegeix que “tot l’octubre ha quedat ja anul·lat i el futur es veu molt complicat, no es pot pensar res ni a curt termini”. I recorda que ja tradicionalment són “un sector depauperat; sempre hem hagut de fer moltes feines, però ara viure de la música és gairebé impossible”.

L’arpista Berta Puigdemasa diu que “s’havia vist una clariana al setembre, es nota que hi ha ganes i que s’havia programat força, però tot seguirà molt incert, hem de viure el dia a dia”. La lleidatana no  ha pogut fer més que tres actuacions virtuals durant tot l’estiu i ara en els darrers dos mesos havia pogut fer alguna de les que ja tenia contractades, tot i que durant aquest temps “ningú m’ha trucat per noves actuacions”.

Pel que fa a les arts escèniques, Pere Pàmpols, codirector de la companyia lleidatana Festuc Teatre, explica que “dins de la foscor, tenim esperança que amb espectacles petits puguem seguir treballant, però l’experiència és desastrosa i la previsió és molt incerta; mai saps si t’ho poden anul·lar”. Festuc ha deixat de fer unes 80 funcions en aquest temps “algunes reprogramades i altres no”, tot i que per sort venien d’una bona època gràcies a l’enorme èxit del seu darrer espectacle Adéu, Peter Pan –premiat com a millor espai escènic a la prestigiosa Fira FETEN el 2019 i que els tenia ja en el tercer any de gira–. “En aquest sentit, ens ha permès sobreviure”, diu Pere.

Pel que fa a la resposta del públic i malgrat les dificultats afegides que també aquest pateix per les restriccions, tots tres coincideixen que ha estat exemplar a tots els nivells, tant a l’hora d’esgotar les entrades en la gran majoria de propostes, com en el seu comportament respecte als protocols i mesures de seguretat. Berta es mostrava molt satisfeta pel fet que haguessin de canviar el format del seu darrer espectacle a Balaguer –Acrobàcies Sonores, juntament amb el malabarista Diegolow– a causa del gran nombre d’inscrits. I a la Salseta o a Festuc, a més de molts altres grups i companyies de la demarcació, també els ha passat el mateix. “Quan hi ha hagut possibilitat, la gent ha respost”.

Així, la principal reivindicació continua sent que la cultura es pot fer sense perill. “Nosaltres fem pedagogia de què és segura, vas a un acte cultural i ho pots veure”, explica Pere, que a més considera que “és necessària, sobretot per als infants, que han de gaudir”. “Crec que ho hem fet bé”, valora Berta.

Tot i això, diu Salvador, “els ajuntaments no s’atreveixen i la programació sempre és a última hora; abans, quan acabava una Festa Major ja començaven a preparar la següent i a l’estiu ja teníem el 60% de l’any vinent contractat”, un fet que confirma Pere. “Depenem molt d’un regidor o d’un programador i de la por que pugui tenir, de si l’oposició ho qüestiona...”, lamenta.

noves maneres de fer

Aquesta crisi obligarà a canviar alguns paradigmes i, entre ells, la majoria té clar que el fet de difondre la cultura de manera online ha arribat per quedar-se. “M’he reinventat fent una proposta virtual que pugui interessar i m’he adonat que ens hem d’adaptar als canvis”, reflexiona Berta i creu que les administracions també estan canviant en aquest sentit; “abans no ho tenien en compte i ara ja estan més obertes”. D’altra banda, Festuc Teatre, que està fent dues actuacions al País Basc, ha passat tres dies d’aquesta setmana al Teatre de l’Escorxador gravant tots els seus espectacles, i en diferents idiomes, per poder-los emetre online. 

I no només el fet de canviar els canals de comunicació, sinó que també, creu Berta, “haurem de tenir aquesta actitud d’improvisació, d’adaptar-nos a les noves situacions i estar oberts a afegir coses noves de cop, és molt important en aquests moments”. “Potser traiem alguna cosa bona d’això, utilitzar la incertesa com una nova habilitat”, diu. En aquest sentit, ja ha posat en marxa un nou projecte multidisciplinari, Petja, juntament amb altres cinc artistes, que barrejarà la música, el circ o la dansa. En tot cas, la cultura no es quedarà quieta i buscarà nous camins, sempre mantenint esperit positiu. “Pinten bastos, però no podem perdre la il·lusió, hem de trobar el punt de llum”, conclou Pere.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats