Lleida
7/16° C (núvols)
97% 26 km/h

Actualitat sobre el coronavirus


Les pimes catalanes es preparen per a un Nadal atípic: més descomptes, reforç de les xarxes i aposta pel comerç en línia



Els negocis es debaten entre webs pròpies o portals com Amazon en un any en què l'online registra màxims històrics


Quan falta un mes per Nadal, les pimes catalanes ja comencen a preparar una campanya atípica, marcada per la pandèmia i carregada d'incerteses. Per la majoria de negocis, les dates nadalenques són la temporada estrella pel que fa a vendes, però les restriccions, el temor a possibles rebrots i l'impacte econòmic de la covid-19 els ha obligat a replantejar la seva estratègia comercial. En línies generals, el patró és similar: s'ofereixen més descomptes, les xarxes socials prenen més importància i, sobretot, s'aposta pel comerç en línia. Les vendes a través d'internet es presenten com la gran alternativa –el mercat 'online' es troba en màxims històrics- i els comerços es debaten entre engegar webs pròpies o apostar per portals com Amazon.

Segons les últimes dades del Banc d'Espanya, el volum de compres a través d'internet creix a un ritme sense precedents. Des de l'esclat de la pandèmia, el mercat 'online' ha incrementat la seva quota sobre el total de les vendes en set punts percentuals (el comerç en línia ha passat de representar el 15% sobre el total de vendes a l'Estat a representar el 22%). En poc més de vuit mesos s'ha assolit el mateix creixement que en una dècada: entre 2009 i 2019 la quota del mercat 'online' va passar del 8% al 15% (un increment de set punts percentuals).

Davant aquest escenari, diversos establiments han optat per reinventar-se i apostar per nous canals de venda amb l'objectiu de salvar els últims mesos de l'any o bé mantenir els seus nivells de creixement. Un dels negocis que ha fet el pas ha estat La Botigueta de l'Alice, una botiga de roba i complements oberta des de fa 16 anys i regentada per l'Alice Nadal i la Laura Moreno, mare i filla. Abans de la pandèmia, tenien una botiga física al barri de Sant Andreu de Palomar de Barcelona, però la crisi de la covid-19 va canviar-ho tot. "Allà els lloguers són molt alts, i durant els mesos de pandèmia el propietari no ens va fer cap rebaixa; no ens va quedar res més que tancar i buscar un lloguer més barat i dedicar més temps a la venda en línia", explica Nadal. Ara han traslladat el negoci al barri de la Sagrera, on tenen un petit 'showroom' i el taller on confeccionen els articles.

Per aquesta mare i filla, fer el pas abans de la campanya de Nadal era vital. "Quan teníem la botiga física les vendes sempre anaven bé durant aquesta època, i amb els ingressos podíem cobrir despeses d'altres mesos amb menys volum de clients", explica Nadal. Ara, afronten la situació amb una mescla d'incertesa i optimisme. "Esperem que vagi bé, però tot plegat és una mica incert", diu. "Obrir la botiga 'online' és molt gratificant, però també és més difícil del que sembla; també és important tenir un pla i ser molt més selecte amb els productes", afegeix Moreno. Malgrat el neguit, ambdues confien a mantenir la base de clients. "Tenim l'avantatge que ja hem passat pel canal físic, i la gent sap el que fem i com treballem; sí que tenim cert nerviosisme, però els clients ens coneixen", comenta Moreno.

 

L'alternativa de les grans plataformes 'online'

Obrir un portal propi és tot un repte. És per això que altres empreses prefereixen trucar a la porta de les grans plataformes de comerç 'online' per agilitzar els tràmits i, alhora, ser capaços d'arribar a altres països a canvi de sacrificar una part del seu marge. Durant els seus inicis, la 'start-up' barcelonina TAPP Water, especialitzada en el desenvolupament de filtres d'aigua per a l'aixeta, va optar per aquesta opció escollint a Amazon. Al principi, aproximadament el 70% de les seves vendes provenien de la plataforma, tot i que amb el pas dels anys l'empresa també ha desenvolupant la seva pròpia web i ha arribat al canal físic a través d'acords amb altres comerços. Ara ja disposen d'una sòlida base de clients i, de fet, apunten que les vendes d'aquest exercici han anat prou bé malgrat la pandèmia. "Vam notar dos pics de venda al març i al maig, coincidint amb les restriccions, perquè la gent passava més temps a casa i era més conscient de la quantitat d'aigua envasada que consumia", explica la consellera delegada de l'empresa, Rocío Alcocer.

De cara a aquesta campanya de Nadal, l'aposta per Amazon i la seva web es manté ferma (el portal estatunidenc encara representa un 30% de les vendes). Per altra banda, la companyia ha donat més pes a l'estratègia dels descomptes i a la comunicació. "Aquest any estem sent més generosos amb les promocions –Alcocer explica que mai n'havien llençat tantes- i hem reforçat el missatge que un producte com el nostre t'ajuda a estalviar diners", comenta. Encara que aquest any s'hagin registrat pics de venda poc habituals, Nadal continua sent l'època més important de l'any. "Suposa aproximadament un 40% de les nostres vendes anuals", assegura Alcocer.

És per això que també defensa el paper que poden jugar grans plataformes com Amazon a l'hora d'ajudar les pimes del territori. Cal recordar que l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va instar aquesta setmana a no comprar productes a través dels grans portals 'online' i a afavorir el comerç local. Per Alcocer, les declaracions de Colau "són necessàries i tenen un sentit, que és donar suport a l'economia local". "Malgrat tot, no hem de perdre de vista que moltes empreses com nosaltres també venem per Amazon; si els consumidors es fixen en el que compren, poden col·laborar igualment amb el comerç local", afegeix.

 

Quan l'aposta pel canal 'online' no surt a compte

Tot i que una part important de les pimes del país s'han llençat al mercat 'online', també hi ha comerços a qui l'alternativa no els surt a compte. És el cas de la Corseteria Alfonsita, situada al barri de Vilapicina de Barcelona, un comerç especialitzat en roba interior feta a mida. "El nostre client prefereix venir, emprovar-se la roba i saber que se li adapta; no ens sortiria a compte", explica l'encarregada del local, Rosa María Toribio. Davant aquesta situació, ha actualitzat totes les xarxes socials i confia en el boca-orella per reactivar el negoci. "Botigues especialitzades com la nostra n'hi ha poques; no és fàcil treballar 'online', però si la gent està contenta amb el servei, ho explica", diu Toribio.

Com cada Nadal, la botiga es juga bona part dels seus ingressos. "Juntament amb les vendes de l'estiu, que representen gairebé la meitat del negoci, Nadal suposa un 30% de la nostra facturació anual", explica. Toribio, però, creu que passarà una campanya "dolenta" i també es mostra preocupada per l'any vinent. "Tampoc sabem exactament què podem comprar, perquè no sabem si després de Nadal ens tornaran a confinar", lamenta.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats