Lleida
1/13° C (boira i sol)
97% 26 km/h

11 desembre 2019


Polèmica per la proposta de PSC de "flexibilitzar" la immersió lingüística



Eva Granados nega que vulgui acabar amb la immersió i demana un debat "assossegat"


La proposta de PSC de "flexibilitzar" la immersió lingüística per adaptar les hores lectives en català, castellà i anglès a l'entorn de cada escola ha desencadenat la polèmica a les xarxes socials, on diversos sectors els acusen de voler acabar amb el model que regeix a Catalunya des de 1984.

L'origen de l'debat rau en el document marc de el PSC per al 14 Congrés que celebrarà de l'13 a el 15 de desembre -encara obert a esmenes de la militància- que advoca per "ampliar les hores de castellà i anglès d'acord amb les necessitats de cada escola ", de tal manera que s'aconsegueixi un" model plurilingüe "i" flexible "que concordi amb la realitat sociolingüística de Catalunya.

Amb aquesta modulació de el sistema d'immersió, el PSC pretén fer front a el "risc" que la llengua materna sigui un motiu de divisió a Catalunya, cosa que en el mateix text marc atribueixen a la "instrumentalització" i al "ús partidista" que els "nacionalismes" han fet de la llengua, "especialment a l'escola".

No obstant això, des de sectors sobiranistes s'ha interpretat aquest "ampliarem les hores de castellà i anglès" com una esmena a la totalitat a el sistema d'immersió lingüística, pel qual la llengua vehicular de l'ensenyament a Catalunya és el català, mentre que el castellà i l'anglès s'imparteixen només en les hores corresponents a aquestes assignatures.

Entre els que han aixecat la veu figura el exsocialista i líder d'ERC a l'Ajuntament de Barcelona, ??Ernest Maragall, que va ser conseller d'Educació de la Generalitat durant el govern tripartit que presidia José Montilla.

"El PSC abandona l'últim vestigi de catalanisme progressista. Adopta el programa de Ciutadans renunciant a el model educatiu que aixequem junts fa prop de 40 anys amb el català com a llengua vehicular", ha escrit a Twitter, en una publicació que han replicat dirigents d'ERC com Pere Aragonès o Lluís Salvadó.

Des de les files de JxCat i els comuns -que formen part del grup de Unides Podem al Congrés i negocien Govern amb els socialistes-, s'ha acusat el PSC de qüestionar l'ensenyament en català per atraure votants de Ciutadans després de la debacle electoral de els taronges, que sempre han fet bandera de la seva oposició a el model d'immersió.

Així, la diputada d'l'espai posconvergente al Parlament Gemma Geis s'ha preguntat si el PSC votarà com Cs en temes d'immersió lingüística al Parlament ", i ha exclamat:" Sempre es pot anar a pitjor i això és una clara mostra ".

En la mateixa línia, el diputat dels comuns Lucas Ferro, que ha tuitejat: "L'escola pública catalana és una victòria de el catalanisme popular. Dels qui no volien dos països en un. Ni escoles de segona. De qui no volien que aprendre català fora privilegi de ningú. Renunciar a això no val el grapat de vots d'un Ciutadans moribund ".

Des de la CUP, el seu líder a l'Ajuntament de Girona, Lluc Salellas, ha avisat: "En temps de negociació de drets semblava que el consens en defensa el català era l'únic fil que mantenia unit a el PSC amb la resta de l'catalanisme. Tallant aquest vincle posa fi a dècades de lluita comuna i deixa la llengua a mercè de qui vol eliminar-la ".

Eva Granados nega que vulgui acabar amb la immersió i demana un debat "assossegat"

La portaveu parlamentària d'el PSC, Eva Granados, ha negat que els socialistes vulguin acabar amb el model d'immersió lingüística quan parlen de "flexibilitzar" i ha demanat a la resta de formacions que permetin un debat "assossegat "sobre com millorar les competències lingüístiques dels alumnes.

La dirigent socialista va ser l'encarregada de redactar la ponència política de PSC de cara al seu XIV Congrés, que se celebrarà de l'13 a l'15 de desembre i que aquest divendres ha estat objecte de polèmica a l'incloure un punt en el qual es parla de "flexibilitzar "el model d'immersió lingüística per adaptar les hores de català i castellà que s'imparteixen en cada centre educatiu al seu entorn social.

"No qüestionem que el català ha de ser el centre de gravetat en l'ensenyament", ha sostingut Granados, que ha lamentat que el debat sobre el model educatiu sigui un "tabú" a Catalunya.

Granados, que ha estat objecte de crítiques a través de les xarxes socials durant tot el dia, ha destacat que fins i tot el conseller d'Educació de la Generalitat, Josep Bargalló, va obrir la porta fa uns mesos a impartir més assignatures en castellà en entorns predominantment catalanoparlants .

Així mateix, ha replicat a l'exconseller socialista d'Educació i líder d'ERC a l'Ajuntament de Barcelona, ??Ernest Maragall, que ha acusat el PSC d ' "abandonar l'últim vestigi de catalanisme progressista".

Granados ha destacat que quan Maragall era conseller al Govern tripartit que presidia José Montilla va defensar la incorporació d'una tercera hora en castellà.

En aquest sentit, ha recordat que al ple de Parlament de el 21 de desembre de 2006, Maragall va dir haver estat testimoni de les "dificultats" que tenien uns nois d'Olot (Girona) "per fer una presentació pública en castellà en un concurs internacional al Museu de la Ciència ".

"Aquesta és la realitat que hem d'estudiar i combatre, pel bé de l'català i pel bé dels nostres ciutadans", ha afegit llavors Maragall.

Per Granados, les resistències a debatre sobre una qüestió que, al seu entendre, hauria de ser "de sentit comú", evidencien fins a quin punt la llengua s'ha convertit en un instrument ideològic per a algunes formacions durant els anys de l'Procés.

En la seva opinió, la voluntat de part de l'independentisme de convertir el català "en un instrument de construcció nacional" és igual de censurable que el fet que en el seu dia l'exministre popular José Ignacio Wert digués que volia "espanyolitzar els nens catalans" .

Davant d'aquestes actituds, ha defensat que el PSC vol obrir un debat en profunditat sobre com assegurar que tots els nens catalans "vulguin i coneguin les dues llengües", alhora que es fomenta l'aprenentatge de l'anglès com un element que garanteixi la igualtat d'oportunitats entre els fills de les famílies que poden pagar una acadèmia particular i els que no.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats

Amb el suport de: