Lleida
4/12° C (sol i núvols)
97% 26 km/h



Tots els docents hauran d'acreditar competència digital d'aquí a cinc anys



Educació engega un pla per aconseguir una millor preparació de mestres i professors que reverteixi en l'èxit educatiu dels alumnes


Entre el 2020 i el 2025 els 102.632 docents que exerceixen a Catalunya hauran de formar-se i acreditar la competència digital docent, un nou certificat amb el qual es treballa per garantir un bon ús metodològic de les tecnologies a les aules per part dels mestres i professors. Aquest certificat serà un mèrit a partir de les properes oposicions però el Departament d'Educació treballa amb l'objectiu que sigui un requisit de cara al 2025. És un dels eixos del nou Pla d'Educació Digital de Catalunya que s'engega el gener del 2020 amb l'objectiu d'assegurar que tots els alumnes de Catalunya siguin digitalment competents en acabar l’ensenyament obligatori i, per tant, puguin acreditar un primer nivell dels certificats ACTIC.

El Pla, que s'ha presentat aquest dilluns, s'estructura en sis eixos, articulats en divuit objectius específics, 42 línies d'actuació i 91 actuacions concretes. Segons ha detallat la directora general d'innovació, recerca i cultura digital, Mar Camacho, és un pla que té un ''triple nivell'' ja que vol incidir en l'alumnat, per capacitar-lo al final de l'ESO, però també en el professorat i en les infraestructures, ja que es preveu un procés de transformació digital als centres.

Camacho diu que la competència digital és la del ''segle XXI'' i cal que els alumnes surtin amb aquesta competència ''consolidada'', una situació que s'aconseguirà acompanyant i actualitzant el professorat. Camacho ha assegurat que no interessa que el professorat sàpiga ''utilitzar les eines'' sinó que les sàpiga ''utilitzar de manera didàctica i metodològica''.

Per Camacho és una competència que va ''més enllà'' de l'ús instrumental de la tecnologia i fa referència a un ús ''metodològic'' perquè el procés d'ensenyament i aprenentatge reverteixi als resultats dels nens i les nenes. ''No es tracta d'utilitzar tecnologia, sinó d'aprendre l'era digital'', ha conclòs Camacho. Per això, els professors que ja exerceixen hauran de fer com a mínim cinquanta hores de formació. A banda, però, ja s'està treballant amb les universitats catalanes perquè als currículums dels graus ja pugui introduir aquesta competència digital als currículums.

També es treballa amb el Departament de Polítiques Digitals per aconseguir que ''encaixin'' els diferents certificats actuals amb les necessitats del sistema educatiu.

Per tant, el Departament no preveu introduir més tecnologia sinó que cada centre decidirà la seva presència en funció del projecte en el marc d'autonomia, però amb un ''treball de mínims'' que garanteixi aquesta acreditació.

El Departament no ha concretat el pressupost d'aquest pla, ja que els pressupostos estan en negociació, però Camacho ha assegurat que les diferents accions que s'aniran donant a conèixer a partir del gener, tindran una partida concreta.

L'objectiu final és tenir un país amb centres ''digitalment competents'' i per això el pla s'adreça a 795.617 alumnes d’ensenyaments obligatoris, 102.632 docents i 3.249 centres educatius del Departament.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats