Lleida
22/39° C (sol)
97% 26 km/h

Actualitat sobre el coronavirus

Joves, innovació i covid-19: roba que pren la temperatura, una app per no avorrir-se i diner virtual per ajudar aturats



La Fundació per a la Creativació premia tres projectes dels 301 d'arreu de Catalunya que han participat al repte


Idees sorgides dels joves que aportin solucions innovadores als problemes provocats per la pandèmia. Amb aquesta premissa, la Fundació per a la Creativació va llançar a l'abril el 'Covid-19 Creativation Challenge', un repte adreçat a estudiants que ha recollit fins a 301 projectes arreu de Catalunya. Ara, la fundació gironina n'ha premiat tres. El primer, ideat per un equip de l'Escola Virolai de Barcelona, proposa controlar la temperatura a través de la roba, confeccionant mascaretes, polseres o diademes amb teixits que canvien de color. El segon, d'estudiants de l'institut de Sarrià de Ter (Gironès) consisteix en una aplicació per planificar rutines i evitar avorrir-se. I el tercer, proposa ajudar persones a l'atur amb monedes virtuals.

El 'Covid-19 Creativation Challenge', promogut per la Fundació per a la Creativació, ha premiat tres propostes innovadores per fer front als efectes de la pandèmia. Al repte, adreçat a estudiants d'arreu de Catalunya i llançat el passat mes d'abril, hi han participat més de 1.200 joves, amb un total de 301 propostes presentades. Bona part dels equips provenen de 35 centres d'ensenyament, sobretot de secundària, però també de centres universitaris; així mateix, s'hi han presentat famílies, clubs esportius i joves a títol personal.

L'objectiu del repte era el d'obtenir el màxim nombre d'idees que aportin solucions innovadores als problemes ocasionats per la pandèmia, fomentant la implicació i la participació del jovent perquè posin la creativitat i el seu talent al servei de la societat. Concretament, el repte plantejava elaborar propostes en tres categories: propostes per millorar la prevenció i la salut, propostes per compatibilitzar les mesures de (des)confinament i l'activitat, i propostes per impulsar l'activitat el dia després.

Els projectes presentats han estat valorats per un jurat format per tres representats de la fundació i per tres professionals independents de l'àmbit universitari. S'han tingut en compte diversos criteris a l'hora de seleccionar els finalistes i premiar els guanyadors: la concreció i la utilitat de les proposta, la factibilitat de portar-la a terme, l'originalitat de la idea i l'atractivitat de la seva presentació.

El repte s'ha dut a terme amb el suport de la Fundació Metalquimia i el Barcelona Marketing Hub, i ha comptat amb la col·laboració d'altres entitats com la Universitat Pompeu Fabra, l'Escola Universitària Mediterrani, l'escola de disseny Elisava o el Tecnocampus de Mataró.

La fundació ha donat a conèixer els projectes finalistes i premiats en una cerimònia virtual, en què han participat membres dels equips i els seus docents. En l'obertura de l'acte, el vicepresident de la Fundació per a la Creativació, Pep Garcia, ha recordat que l'objectiu del repte era facilitar que els joves puguin "aportar solucions creatives i innovadores que es poguessin dur a terme i que poguessin ajudar determinats col·lectius o a la societat en conjunt". Perquè, precisament, "els joves han de ser el motor fonamental de la nova visió del món2.

 

Roba que pren la temperatura

En la categoria de Salut i prevenció, el projecte guanyador és Virotech, de l'equip de 1r de batxillerat de l'Escola Virolai de Barcelona. La idea consisteix en fer servir la tecnologia dels teixits de roba tècnica que canvien de color amb la temperatura de la pell per adaptar-la a mascaretes, polseres, diademes i altres objectes que facilitin el control de la temperatura i la detecció de febre.

El jurat n'ha destacat que és una resposta factible a curt termini, perquè utilitza una tecnologia ja existent i en proposa una aplicació que pot ser útil en molts casos, tant per al control de la temperatura dels alumnes en els centres escolars com en d'altres àmbits assistencials (com poden ser les residències per a gent gran).

 

Una aplicació per no avorrir-se

En la categoria de (Des)confinament i activitat, la proposta guardonada és l'aplicació Antiboring, ideada per un equip de primer cicle de secundària de l'Institut de Sarrià de Ter (Gironès). Es tracta d'una app per personalitzar rutines diàries, fer activitats diverses i compartir la planificació amb altres joves i donar consells sobre com organitzar-se i aprofitar el temps. Aquestes recomanacions les donarien els mateixos usuaris, així com altres figures de referència per als joves, com youtubers, instagramers i tiktokers.

Els membres del jurat en valoren que és una aplicació que potser útil, també més enllà del confinament, perquè els joves puguin organitzar-se i aprofitar millor el temps i que utilitza un llenguatge i format molt adients per als joves.

 

Ajudar els aturats amb moneda virtual

Pel que fa a la categoria del Dia després, el projecte premiat és Wake Up!, presentat per la família Lagares i Mir. Consisteix en un sistema tecnològic perquè les persones a l'atur i sense recursos puguin sol·licitar el desenvolupament de tasques socials per a ajuntaments i institucions públiques, a canvi d'una retribució bàsica en forma de moneda virtual que es pugui bescanviar als establiments locals.

La millora de la situació de les persones desocupades i en risc d'exclusió i el foment del consum de proximitat són els aspectes que el jurat ha valorat més a l'hora de decidir-se.

El premi absolut al millor projecte s'ha repartit ex aequo entre els tres projectes, ja que el jurat considera que tots són d'un alt nivell, aporten aspectes d'utilitat en el seus àmbits respectius i que es podrien fer realitat per pal·liar els efectes de la pandèmia. Així doncs, els 1.500 euros del premi s'han repartit igualitàriament entre els tres equips, que també rebran cadascun una impressora 3D.

D'altra banda, el jurat ha atorgat dues mencions especials; una al Gran Repte al projecte Goodbye to Fake News, per identificar i eliminar les fake news, de l'Institut Santa Eugènia de Girona; i l'altra a la Gran Oportunitat al projecte Gent Gran TV, del Col·legi Sant Pau Apòstol de Tarragona. que planteja un canal televisiu amb continguts adreçats al col·lectiu de persones grans. Els centres dels equips amb menció especial podran participar gratuïtament en un itinerari educatiu de la Fundació per a la Creativació en el proper curs.

 

Creativitat + Innovació

El neologisme ‘Creativació®' és un acrònim que respon a la combinació de creativitat i innovació, ideat per Josep Lagares, actual president d'honor de la fundació. L'entitat va néixer el 2013 amb l'objectiu d'actuar per desenvolupar la creativitat i la innovació en l'àmbit educatiu. Des de la seva constitució, la fundació ha creat itineraris educatius que han arribat a més de 20.000 alumnes de 60 centres educatius de tot Catalunya.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats