Lleida
22/39° C (sol)
97% 26 km/h

Actualitat sobre el coronavirus

Les universitats: campus tancats, passadissos buits i pantalles ‘non-stop’



Professors i estudiants encaren el final de curs més atípic dels últims anys amb classes, exàmens i treballs per Internet


El coronavirus ha paralitzat tota l’activitat educativa presencial a les universitats, que han hagut d’adaptar-se en temps rècord per continuar oferint els coneixements als seus alumnes, alguns dels quals acabaran la seva carrera universitària en mig d’una pandèmia mundial i, això, d’alguna manera o altra, incrementa les preocupacions ja de per si existents a finals d’etapa. 

La Covid-19 ha deixat buida la UdL però els seus docents han traslladat les classes presencials a les habitacions i imparteixen els continguts de forma virtual. Una d’elles és l’Eva Martín, que imparteix classes de Turisme en grau i màster. “Ocupo la mateixa franja horària que tenia a les classes presencials”, explica per poder garantir que la feina que es demana és “com la que es demanava de forma presencial”. L’Eva imparteix classes en grau, on té 86 alumnes i en màster, on en té 9. Les classes del grau les imparteix els dilluns i els dijous i les del màster en divendres alterns. En el seu cas, ja ha fet un examen de manera virtual a través del Campus Virtual de la UdL. “El sistema va funcionar”, assegura. En aquest sentit, afirma que els universitaris s’han adaptat bé i, “potser els treballs en grup és el que és més complicat, però se’n surten bé”. 

És una nova situació de repte que posa a prova la capacitat per continuar oferint coneixements i de totes les experiències, sempre se n’extreuen coses bones: “Els alumnes participen molt a les classes virtuals, especialment pel xat, potser més i tot de quan les fem presencials”, assegura. De fet, aquesta idea també l’apunta la professora de biomedicina, Ester Vilaprinyo: “La reciprocitat dels alumnes és més alta que a les classes presencials”. Vilaprinyo imparteix classes de Bioestadística a 38 alumnes de segon del grau de Biomedicina; Modelització Estadística a 15 alumnes de tercer de Biomedicina; Bioestadística a 58 alumnes de primer del grau de Biotecnologia i forma a 71 alumnes del doble grau de Fisioteràpia i Cafe i Infermeria i Fisioteràpia. Amb tots aquests alumnes i des de l’habitació “el repte és interessantíssim”, assegura l’Ester, que explica que “abans de fer les classes ens coordinem per garantir la flexibilitat respecte a les altres matèries”. En el seu cas, encara no ha fet cap examen i un dels parcials que tenia “l’he substituït per una activitat interactiva”. En aquest sentit, remarca que es manté el contacte amb la resta de professors per valorar les experiències que estan tenint a nivell d’exàmens i, un dels aspectes que els han recomanat, és “no utilitzar el sistema de no poder tornar enrere un cop resposta la pregunta”. 

Vilaprinyo reconeix que és un dels sistemes per evitar plagis però és conscient que “qui vulgui copiar, copiarà. Ho hem d’assumir”. Tant l’Eva com l’Ester porten Treballs de Final de Grau, els quals han hagut d’adaptar a la nova situació: reunions i consultes on-line i a “l’espera que passin les instruccions per la defensa”. 

A l’altra banda

Els professors són a una banda de la pantalla i a l’altra hi ha els estudiants. Una d’elles és la Carla Galeote, estudiant de segon de Dret a la UdL. Galeote constata que al principi hi va haver “desorganització”. En aquesta línia, afirma que “l’única assignatura que, des de l’inici, ha seguit el curs amb classes virtuals és la Dret Penal part Especial, mentre que Drets Reals compta amb vídeos explicatius per poder seguir la matèria”. A partir d’ara, però, farà quatre classes virtuals perquè Dret Europeu i Dret Administratiu ja han programat les sessions fins a final de curs. 

La Carla acabarà un final de curs en el qual “la càrrega de feina és exponencialment molt més superior perquè en diverses assignatures hem hagut de resumir i fer els apunts, ja que, no teníem una explicació prèvia i teòrica de la classe”. 

“L’esforç dels nostres docents, que són metges, és sobrehumà”

El Roger Cortada, de Lleida, és estudiant de cinquè de Medicina a la UAB, a la unitat docent de la Vall d’Hebron. La matèria de final de curs l’estan fent “amb molts formats diferents”. De fet, “alguns professors ens han preparat casos clínics per poder resoldre’ls via on-line”, explica. De les assignatura que cursa aquest semestre, Medicina Legal i Toxicologia tenien programades les classes abans del confinament i, per tant, no s’han vist alterades. La resta, entre elles Dermatologia i Farmacologia, “han optat per pujar-nos el material al campus virtual”. Tant professors com alumnes estan fent un esforç i el Roger ho reconeix: “És increïble l’esforç sobrehumà que estan fent els nostres professors que, alhora, són metges” i remarca que “estem agraïts per aquesta tasca titànica que estan fent dia rere dia”. 

Respecte a la càrrega de feina, el Roger explica que “totes les classes s’estan impartint com estava previst. No ens han manat cap treball extra” però “el que sí que em porta molta feina és el càrrec de delegat perquè la situació, un cop declarat l’estat d’alarma va ser caòtica”. 

De moment, el Roger encara no ha fet cap examen i el primer el té programat pel 25 de maig però “ja ens han explicat que el més probable és que sigui un examen en format digital”. A l’espera que arribin els exàmens, el que més preocupa al Roger són les avaluacions perquè “és una experiència nova”.  

“En aquesta situació s’hauria de tenir en compte l’afectació emocional”

La Mar Font, de Maials, és estudiant de quart curs de Filologia Catalana i Estudis Occitants a la UdL. No s’hauria imaginat mai que acabaria la carrera en mig d’una pandèmia i reconeix que “la tensió i la inquietud han estat molt presents des de l’inici del confinament”. El ritme del curs ha variat i, segons explica la Mar, “hi ha professors que ens proposen un temari i unes activitats amb uns terminis i, altres, que ens donen la llibertat d’anar fent”. En el seu cas, considera que “no és excessiva la càrrega de feina o, si més no, no superior a la que tindríem normalment” i el sistema d’avaluació continua igual: se’ls pot qualificar a partir de treballs o d’exàmens. 

La principal preocupació de la Mar és el TFG i les pràctiques. Respecte a les pràctiques “hem hagut de modificar gairebé tot el projecte formatiu i encarar-les d’una manera diferent” i pel que fa al TFG “hem de concloure’l sense disposar de tota la bibliografia necessària perquè es troba a la biblioteca o té un preu massa elevat per adquirir-la”. 

En aquest sentit, la Mar remarca que “en aquesta situació excepcional, s’haurien de tenir en compte les possibles afectacions acadèmiques i emocionals dels alumnes en general i adaptar-se una mica més a les seves necessitats”. 

“Els conceptes perduts els podrem recuperar”

La Maria Capell és estudiant de primer de Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona. Primer curs a la universitat i l’acaba en mig d’una pandèmia. De totes les assignatures que està cursant actualment, Estructura Social i Política és l’única per la qual rep classes virtuals  “regularment” d’una hora i mitja cadascuna. Tot i això, també pot fer tutories amb els professors de pràctiques de l’assignatura de Llenguatges Audiovisuals i els professors de seminari d’Estructura de la Comunicació. En aquest sentit, la Maria valora “positivament la implicació de les dues docents que m’han impartit classes virtuals”. Respecte a la càrrega de feina, considera que és “regular” però “la docència virtual on s’expliquen conceptes teòrics és limitada en la majoria d’assignatures, excepte a Estructura Social i Política”. No obstant això, matisa que “hi ha més volum de feina perquè tots els conceptes que adquiriem a classe ara els hem d’aprendre de forma autònoma”. De tota la feina feta fins ara hi ha tres exàmens, dos d’ells tipus test amb trenta preguntes cadascun i amb mitja hora de temps per respondre-les, i una tercera prova escrita de 8 preguntes, on van tenir 45 minuts per contestar-les. La Maria és la més jove i el fet d’estar cursant primer de carrera ho considera una “sort” perquè tot i perdre coneixements “els podem adquirir l’any que ve”. 

“M’han demanat fins a 11 treballs, en prou feines puc fer alguna afició”

L’Ainoa Vidal és estudiant de tercer curs de Ciències del Mar a la Universitat de Barcelona. En el seu cas, “la majoria dels professors utilitzen Power Points amb àudios i, alguns, fan classes virtuals”, com ara Dinàmica sedimental litoral. L’Ainoa explica que té la sensació de tenir més càrrega de feina perquè durant aquest període “m’han demanat fins a 11 treballs”. Un fet pel qual viu aquesta situació “força estressada” perquè “en prou feines puc fer alguna afició”. 

En el seu cas, només ha fet un examen, de Georecursos marins, dels tres parcials que tenia programats per aquest semestre “perquè els han agrupat tots a l’examen final”. És per això que la principal preocupació que té aquesta estudiant de les Borges Blanques és “com faran els exàmens finals, ja que els professors no et responen dubtes durant l’examen, cosa que abans sí que passava”, assegura. 

I quan s’acabi, què?

Roger Cortada: 

“Cal estar motivat per encarar els reptes”.

Carla Galeote:

“Em preocupa la problemàtica que tindrem per buscar feina”. 

Ainoa Vidal:

“Si continua així no podré treballar i hauré de limitar les activitats”.

Mar Font:

“No sé si el curs que ve podré estudiar on vull”. 

Maria Capell:

“Em neguiteja saber si les mesures tindran efecte”. 

Ester Vilaprinyo:

“Ha canviat la metodologia”

Eva Martín:

“És un repte per la professió”

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats