Lleida
17-27° C (pluja)
97% 26 km/h


Enric Lacalle: “La dimonització del dièsel vulnera el principi de neutralitat tecnològica”



El president d’Automobile Barcelona, repassa els 100 anys del Saló de l’Automòbil


Pregunta.- Quines són les principals novetats del Saló de l’Automòbil de Barcelona, que enguany celebra el seu centenari?

Resposta.- El Centenari ha permès a Automobile Barcelona un creixement rècord de marques i de pavellons. En marques hem passat en dos anys de 30 a 45, fet que suposa un creixement del 50%, i ocupem tres pavellons més i, per tant, tornem a ocupar la part superior del Recinte de Montjuïc. A més, oferim un ampli programa d’activitats com l’exposició 100 anys de l’automòbil amb  26 vehicles que han marcat una època. També presentem l’espectacle immersiu del Centenari en un espai de 1.500 metres quadrats amb una pantalla gegant amb projeccions hologràfiques i 3-D. I en el Connected Street oferim als visitants que puguin experimentar personalment els avenços de la mobilitats connectada i de la conducció autònoma. Podran viatjar en un vehicle sense conductor i, fins i tot, podran veure durant el primer cap de setmana un cotxe volador. 

P.- Es presentaran nous models de cotxes? 

R.- Les marques sempre aprofiten el Saló per presentar les seves novetats més espectaculars. A ells els correspon anunciar-les. De fet, acostumen a ser molt curosos i discrets amb el principal objectiu de generar la sorpresa en els primers dies del certamen. 

P.- Pel que fa a l’evolució del sector, moltes empreses afirmen que ja s’ha detectat una caiguda en les vendes de vehicles nous i que es preveu que vagi a més i culpen als polítics per llançar el missatge de què els turismes de dièsel tenen els dies comptats, la qual cosa ha bloquejat el mercat ja que els ciutadans no saben què comprar. Què en pensa de tot plegat ?

R.- Precisament crec que un dels motius del que vostè assenyala és que avui el consumidor no sap quin vehicle ha de comprar i que moltes vegades s’absté de fer-ho davant del dubte. Certament, les administracions tampoc ho han posat fàcil amb uns missatges poc clars, confusos, que impedeixen que les vendes tinguin un comportament més normal. El nostre parc automobilístic s’ha de renovar i Automobile Barcelona amb les ofertes de les marques pot ser un bon moment. Per aquest motiu, hem fet una guia de compra amb consells concrets per al futur comprador –que pot trobar a la nostra web– i disposem d’una aplicació que facilitarà al client quins són els models del Saló que s’ajustin a les seves necessitats i prioritats. El visitant introduirà, per exemple, quina energia vol més una sèrie de preguntes i l’aplicació li indicarà quins models són els que s’ajusten als seus desitjos. Estic convençut que Automobile serà un rècord de vendes i que les marques oferiran les seves millors ofertes i que servirem per treure la confusió actual en quant a quin tipus d’energia comprar.

P.- Seguint amb el dièsel, no creu que s’està dimonitzant massa tenint en compte que molts concessionaris sostenen que els seus motors són molt eficients i que contaminen poc?

R.- Te raó. La demonització del dièsel no ha ajudat al sector, i encara menys les informacions per part de les administracions que apunten a la prohibició de la venda de motors de gasolina i dièsel més enllà de 2040. Això, a més, vulnera el principi de neutralitat tecnològica assumit per tots els països europeus per no beneficiar una tecnologia o una altra. Els vehicles que contaminen són els cotxes dièsel i de gasolina de més de 10 anys, els més antics que no s’ajusten a les noves normatives. Els dièsel i gasolina moderns són en la seva vida global (des de la producció fins a la destrucció per ferralla) fins i tot més respectuosos que un d’elèctric. En aquests moments el mercat ofereix vehicles ECO, Cero i C amb absolutes garanties mediambientals. 

P.- Pel que fa al cotxe 100% elèctric creu que és una cosa de futur i que el desplegament important va per a llarg a Catalunya?

R.- Probablement poques persones saben que els cotxes elèctrics són els primers que es van desenvolupar. Robert Anderson va intentar el primer vehicle elèctric cap a 1837. Evidentment, després l’evolució de l’automòbil va anar en una altra direcció. El cotxe elèctric ja és present. Ara, evidentment, cal tenir en compte que la tecnologia existeix, però que no hi ha les mateixes condicions en tots els països per a la seva introducció massiva.

P.- Caldrà que el Govern espanyol doni ajuts per incentivar la seva compra i per a què els preus puguin ser assequibles?

R.- Seria una bona iniciativa recuperar aquesta política d’ajudes que van suposar els plans Prever. Miri, la patronal de l’Automòbil, ANFAC, ja ha demanat 600 milions en tres anys per ajudes a les compres de vehicles, que es tradueixen en mesures fiscals per exemple de la supressió de l’impost de matriculació o que l’IVA dels cotxes elèctrics passi del 21%  al 10%.  El sector de l’automòbil representa el 10% del PIB i ocupa gairebé el 9% de la població activa. Un sector com aquest que genera tanta riquesa es mereix que l’ajudin. Si la industria es constipa, l’economia pot agafar una pulmonia.

P.- També caldrà més punts de recàrrega, oi?

R.- Sí, cal treballar més a nivell d’infraestructures de recàrrega, el principal obstacle que ara mateix té l’electrificació del parc, L’usuari no té moltes opcions per recarregar en condicions ja que les càrregues domèstiques impliquen temps superiors al que seria raonable (en alguns casos pot arribar a 28 hores per a un 70% de bateria)

P.- Pel que fa als cotxes híbrids, quina opinió li mereixen? Creu que estan tenint actualment bona sortida?

R.- Com he dit abans, carregar contra el motor de combustió (incloent els híbrids, als de gas i als híbrids endollables) no és la solució. L’electrificació és una proposta de futur, però pot conviure perfectament amb la resta de tecnologies. I els híbrids son una bona opció, tenint en compte que, a més, els sistemes d’electrificació no estan encara desplegats al 100%.

P.- En referència als cotxes autònoms, és a dir, sense conductor, aquests quan podrien començar a desplegar-se a Catalunya?

R.- Els cotxes autònoms ja són el present, però encara el nivell màxim està en fase experimental. El cotxe totalment autònom també depèn de la connectivitat i cal que majoritàriament els cotxes hagin incorporat aquestes tecnologies perquè el sistema sigui totalment eficient. Per cert, els podrem provar al Automobile.

P.- Les vendes de turismes nous a Catalunya com es troben en aquests moments ?

R.- Miri en el mes d’abril, las vendes han crescut un 2’6% a tot el país gràcies a les empreses i al lloguer de vehicles per l’inici de la temporada turística. Per tant, el repte principal és estimular la venda de cotxes a les famílies, un objectiu al que contribuirà indubtablement Automobile Barcelona. El Saló Internacional de l’Automòbil de Barcelona és un dels salons més visitats, atrau molt públic en general i especialment molts famílies. És un moment òptim doncs perquè els visitants puguin aclarir els seus dubtes sobre quin vehicle comprar perquè tenen a la seva disposició les tecnologies més avançades tant en termes de motorització com de connectivitat i de conducció autònoma

P.- Em pot fer una breu valoració de com es troba el sector de l’automòbil actualment a Catalunya, tant pel que fa als vehicles nous com usats ?

R.- El mercat de vehicles usats continua a l’alça a tot Espanya i, per tant, també a Catalunya, però és preocupant el creixement de la venda de vehicles de més de quinze i de vint anys que augmenten un 6%. El repte és estimular la venda de vehicles nous i d’ocasió recents per contribuir positivament a la renovació del parc automobilístic.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats