Votació en comitè
El Comitè d’Afers Jurídics de l’Eurocambra està format per 25 eurodiputats: 7 populars, 5 socialistes, 4 liberals, 3 ultradretans, 2 conservadors, 2 ecologistes, 1 eurodiputada de l’Esquerra Unitària i 1 eurodiputat croat dels no inscrits. Per tant, populars, liberals i socialistes sumen una majoria de 16 eurodiputats.
Des del PP asseguren que els 7 eurodiputats del Partit Popular Europeu han votat a favor de l’aixecament de la immunitat. Per la seva banda, Vázquez ha afirmat que “la posició del grup liberal ha estat a favor d’aixecar la immunitat” als tres independentistes. Des del PSOE asseguren que els seus dos eurodiputats han votat a favor, però, en canvi, no han concretat si els altres tres socialistes del grup han fet igual.
L’eurodiputada de l’Esquerra Unitària Manon Aubry ha votat en contra del suplicatori, mentre que la resta de membres no s’ha volgut pronunciar sobre el sentit del seu vot.
Entre els 25 membres del comitè hi ha a fins a 5 eurodiputats espanyols: Adrián Vázquez (Cs), Ibán García del Blanco (PSOE), Marcos Ros (PSOE), Esteban González Pons (PP) i Javier Zarzalejos (PP). Tots ells han votat a favor del suplicatori.
Vázquez ha admès que “és complicat tenir unanimitat en aquest tipus de casos”. “El més important és la majoria que ha quedat reflectida”, ha dit, traient ferro a l’ajustada majoria.
Votació final al març
El ple del Parlament Europeu previst per la setmana del 8 de març votarà la proposta aprovada aquest dimarts al Comitè d’Afers Jurídics. Els 705 eurodiputats que conformen la cambra hauran de prendre una decisió final sobre el suplicatori.
Segons l’eurodiputat de Ciutadans Adrián Vázquez, el vot del Comitè d’Afers Jurídics “s’acostuma a replicar al ple”.
Mantindran l’escó
Sigui quin sigui el desenllaç del suplicatori, Puigdemont, Comín i Ponsatí podran continuar exercint com a eurodiputats mentre no tinguin una condemna ferma. Si perden la immunitat, la justícia belga podrà reactivar les euroordres i decidir si els extradeix a Espanya.