El Govern ha declarat com a Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) trenta elements emblemàtics del patrimoni ferroviari català, entre ells el Tren de Capdella, format per una locomotora dièsel i una vagoneta, que va funcionar entre 1951 i 1990 per transportar materials de les obres d’interconnexió de llacs de la conca superior de la Vall de Capdella.
Aquest equipament, que forma part del projecte museístic del Museu Hidroelèctric de Capdella, està físicament a l’exterior de la Central Hidràulica i és propietat de la Fundació Endesa, que el va cedir a l’Ajuntament fa 12 anys.
La locomotora arrossega una vagoneta, coneguda popularment amb el nom de La Rubia perquè originàriament era de color groc, cosa que feia que als tècnics i visitants els recordés als taxis de fusta que hi havia a la ciutat de Barcelona, i per similitud van començar a dir-li d’aquesta manera i així es va mantenir. Actualment, està exposat al recinte exterior del Museu Hidroelèctric, dins de la central hidràulica, i es pot visitar. Forma part del conjunt dedicat als sistemes de transport, on també hi ha exposat el funicular que pujava fins a la cambra d’aigua i les vagonetes que arrossegava.
La Vall Fosca endega la locomotora
El passat 18 maig del 2022, la locomotora dièsel i la vagoneta, que es troben a les instal·lacions del Museu Hidroelèctric de Capdella, a la Vall Fosca, van sortir de la vitrina on estan exposades des de fa 12 anys i es van tornar a posar en marxa 32 anys després coincidint amb la celebració del Dia Internacional dels Museus. Va ser un acte senzill, però molt emotiu pels veïns de la vall que havien treballat conduint aquest vehicle o s’hi havien desplaçat per anar a treballar a les obres. De fet, l’alcalde i darrer conductor de la locomotora, Josep Maria Dalmau, va ser l’encarregat de fer girar la manovella i tornar a posar en marxa el motor.
La distinció del Govern s’inclou dins el projecte de protecció dels exemplars més singulars del transport vial del país nascut al 2015 de la mà de Jordi Sasplugas, i la llista també inclou el cotxe 2 del tramvia Montgat-Tiana, la locomotora de vapor del cremallera MM4 o vuit elements ferroviaris propietat de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).