Anar de Lleida a Barcelona amb tren per la línia de Manresa l’any 1966 suposava fer un viatge de 3 hores i 31 minuts. Anar de Lleida a Barcelona amb tren per la línia de Manresa l’any 2021 suposa fer un viatge de 3 hores i 22 minuts. 55 anys de diferència, 9 minuts de diferència.
Les reivindicacions a la línia de tren que uneix Lleida amb Manresa i que arriba fins a Barcelona (R-12) són històriques entre els alcaldes de les poblacions on passa aquesta línia ferroviària com entre els usuaris que l’utilitzen per anar a treballar o, simplement, per desplaçar-se.
Les principals crítiques venen enfocades per la manca de freqüències i per la durada que suposa haver d’anar de Lleida fins a la capital catalana. De fet, tal com reflecteix un article publicat al Diario de Lérida, el trajecte entre aquestes dues ciutats l’any 1966 era de 3 hores i 31 minuts. Així, se sortia a les 6.15 hores del matí i s’arribava a Barcelona a les 9.46 hores.
Ara, si es vol sortir aproximadament a la mateixa hora (als vols de les 6.00 hores del matí) cal fer-ho amb la línia R-14, que transcorre per Tarragona i Reus, perquè l’R-12 no surt fins a les 8.50 hores del matí. Si s’opta per mantenir el mateix horari de sortida i agafar, per tant, l’R-14, la durada del trajecte és de 3 hores i 26 minuts.
Dit d’una altra manera, sortir a les 6.00 hores de Lleida l’any 1966 i sortir a les 6.00 hores de Lleida l’any 2021 només ho diferencia que ara l’arribada és 5 minuts abans. Si s’opta per continuar agafant la línia que passa per Manresa, l’R-12, el trajecte d’ara suposa invertir tres hores i 22 minuts, per tant, s’arriba 9 minuts abans que l’any 1966.
La problemàtica a la línia ferroviària de Manresa, doncs, té una arrel profunda i, de fet, hi ha implicades totes les institucions, com la Generalitat –que treballa per posar en marxa el nou Pla de Rodalies per al 2024 de Lleida a Manresa, que preveu duplicar les freqüències, comprar quatre trens i fer un centre de manteniment i que ara està duent a terme reunions amb les comarques afectades per la línia per recollir valoracions– o com la Diputació sota la plataforma per la millora de la línia de tren entre Lleida i Manresa, passant també per la subdelegació del govern espanyol.
I la reivindicació per part dels alcaldes de la línia també hi és present. Tots coincideixen en què cal augmentar les freqüències perquè veuen insuficients les que hi ha actualment i aposten per equiparar-les amb les que hi ha en d’altres zones, a banda de reduir, també, el temps que es tarda en fer el trajecte.
Així mateix, els alcaldes consideren que les actuacions s’han de fer ara, per poder gestionar el mentrestant, i no esperar fins a l’any 2024.