Els Mossos d’Esquadra i la Guàrdia Urbana de Lleida van alertar ahir a través de les xarxes socials que en les darreres setmanes s’han detectat trucades telefòniques, especialment adreçades a la gent gran, en què presumptes comercials d’algun servei ofereixen demostracions a domicili de diversos productes, tals com terapèutics, neteja d’ozó, relacionats amb la Covid-19, etcètera. Per aquesta raó, fonts de la policia catalana van manifestar que, tot i que a la demarcació de Lleida no s’havia produït cap denuncia relacionada amb aquesta problemàtica, si alguna persona considerava que ha estat víctima d’una estafa ha de trucar immediatament al 112.
Els dos cossos policials van exposar que en cas de rebre una trucada en què es proposi una visita al domicili amb el pretext de mostrar algun producte, s’ha de procurar estar acompanyats per familiars o persones de confiança. Així mateix, també van demanar estar informats dels preus i vigilar amb “la lletra petita dels documents”. Alhora, van recordar que no s’ha de signar cap document si no s’està convençut del que se signa o no es veu clar. A més, van expressar que no s’ha de fer cap pagament ni facilitar dades personals o bancàries.
D’altra banda, els Mossos d’Esquadra van recordar a la gent gran que no ha d’obrir la porta a desconeguts; que si es tracta d’una persona que diu ser d’una empresa de serveis, s’ha de verificar amb la companyia que l’ha enviat i demanar la identificació; si hi ha obres, bastides o escales, comprovar que no es pot accedir a l’habitatge; evitar les abraçades de desconeguts, i en els caixers o al banc prestar atenció de les persones sospitoses.
Missatges falsos que es fan passar per SEUR o un banc
Els Mossos han detectat en els darrers dies una campanya de missatges SMS fraudulents que suplanten l’empresa de missatgeria SEUR. En ells hi ha un enllaç que porta a una pàgina on se sol·licita 1,99 euros en concepte de despeses d’enviament i, a través de les xarxes socials, van demanar precaució. Així mateix, aquest fet també es va produir amb l’enviament d’SMS que suplanten un banc i que tenen per objectiu apropiar-se de les credencials per tal d’operar amb el compte de les víctimes. En aquest cas van demanar no clicar en l’enllaç, no donar les dades i denunciar si s’ha estat una víctima.