Lleida
13/26° C (sol)
97% 26 km/h

Actualitat sobre el coronavirus


Aliments integrals i rics en fibra: són el mateix?



S’aconsella prendre entre 4 i 6 racions d’aliments rics en hidrats de carboni i que almenys la meitat siguin integrals


Els aliments integrals i els aliments rics en fibra no són el mateix, remarca la nutricionista Laura González.

Els cereals integrals són aquells, com el blat, l’arròs o el blat de moro, que mantenen la capa externa del gra que comprèn el segó i el germen i que són rics en olis poliinsaturats, fibra, vitamines del grup D i minerals com el seleni o el zinc, però també es denominen aliments integrals els derivats del pa i la pasta.

Per regla general, “el germen se sol eliminar de les farines perquè és ric en olis saturats que es posen rancis o s’oxiden amb bastant facilitat, la qual cosa augmenta el risc que la farina adquireixi sabors estranys o s’espatlli”, explica Laura González.

Alguns pans estan composts per diversos tipus de farines, entre elles la del sègol, amb un color més fosc, la qual cosa els atorga una aparença d’integral sense ser-ho, ja que no porten cap mena de farina completa.

“El mateix pot ocórrer amb els pans de llavors que encara que siguin rics en fibra, no s’assegura que la farina que s’hagi utilitzat sigui integral, encara que pot portar cereals, generalment de blat”, afegeix la nutricionista.

 

La diferència

“L’aliment que és ric en fibra està fet a base de farines refinades, sense el segó, ni el germen, a més de portar afegit el segó d’un cereal”, matisa aquesta experta.

No obstant això, “la utilització del terme integral no està regulat, per la qual cosa podem trobar pans que diuen portar cereals integrals, o on el seu component principal no sigui farina integral però sí que siguin fonts riques en fibra, gràcies al fet que sumant els seus ingredients fan 3 grams de 100, la qual cosa representa el 6% per a la denominació legal ric en fibra”, aclareix.

 

Com distingir-los?

“El primer que cal fer és comprovar a la llista d’ingredients que el primer aliment sigui farina o sèmola integrals, i no deixar-nos portar pel terme ric en fibra”, afirma Laura González.

No obstant això, no s’ha de renunciar a aliments rics en fibra, ja que són beneficiosos i necessaris per a la salut, però sí que s’ha de prestar especial atenció al perfil nutricional de l’aliment.

“És necessari informar-se, perquè alguns dels aliments processats fan referència al terme ric en fibra o integral, però la seva aportació de greixos saturats o sucres no fan recomanable el seu consum habitual”, sentència la nutricionista.

Un exemple d’això, són els croissants o galetes integrals, que malgrat estar fets amb farina integral contenen un elevat grau de greixos saturats. Aquests aliments no han de comptar per a cobrir les recomanacions d’aliments rics en fibra.

S’aconsella prendre entre 4 i 6 racions d’aliments rics en hidrats de carboni i que almenys la meitat siguin integrals.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats