Lleida
11/24° C (sol i núvols)
97% 26 km/h

Actualitat sobre el coronavirus

Els veïns de Pinós i Torà es mobilitzen per reclamar actuacions urgents a la carretera que uneix els dos municipis



La Diputació de Lleida assegura que han rebut "fons suficients" per arreglar la carretera


Un grup de veïns de Torà (Segarra) i Pinós (Solsonès) s'han agrupat a través d'una plataforma per denunciar el mal estat en què es troba la carretera que uneix els dos municipis i reclamar actuacions urgents. Es tracta d'una carretera que té categoria de camí rural, tot i que té un trànsit diari considerable, tant de cotxes com de camions i tractors. El tram de carretera més malmès pertany a Torà i des del municipi veí es reclama que s'hi actuï. "El tram de Torà està molt deixat i els forats cada cop són més grans", ha lamentat l'alcaldessa accidental de Pinós, Ariadna Martín. Per la seva part, el batlle de Torà, Magí Coscollola, ha admès que durant dos anys no s'ha fet cap actuació, però s'ha compromès a tapar els forats al setembre.

La carretera que uneix Torà, Pinós i Su (Riner) fa anys que necessita una millora, ja que la via està plena de forats i, en alguns trams, ja no hi queda asfalt. A més, a aquesta situació s'hi suma la gran massa de vegetació que hi ha a banda i banda de carretera, que dificulta la visibilitat dels conductors. Això ha fet dir prou als veïns de les poblacions afectades, que s'han unit a través d'una plataforma per fer pressió a les administracions i alertar del perill que suposa pels conductors.

Jordi Querol és veí del nucli de Sant Serni (Torà) i membre de la plataforma. Querol viu a mig camí de la carretera i, per tant, és usuari diari de la via. "És una carretera amb molt trànsit pesat perquè la gent que viu aquí molta es dedica a l'agricultura o la ramaderia i, a més, la fem servir cada dia per anar a treballar o a fer gestions a Torà", ha relatat Querol, que ha denunciat que la via "està plena de forats i als laterals hi ha molta herba alta perquè no s'ha fet cap desbrossat des de fa dos o tres anys". En aquest sentit, ha indicat que la carretera és un perill, "tant per rodes punxades, amortidors fets malbé, com també pel perill que et surti un animal i no el vegis per la gran quantitat de vegetació que hi ha".

El tram més llarg i malmès de la carretera pertany a Torà i, per això, les queixes i reclamacions es dirigeixen principalment cap a aquest municipi de la Segarra. L'alcaldessa accidental de Pinós, Ariadna Martín, ha explicat que el tram de Torà "està molt deixat i cada cop els forats són més grans". Martín, a més, ha dit que els principals perjudicats són els veïns de Pinós perquè "molta gent va al metge o a fer la compra a Torà" i, per tant, "hem de fer servir molt aquesta carretera". Per això, ha reclamat a l'Ajuntament veí que "faci el manteniment que li toca" a la part de la via que és de la seva titularitat, "igual com nosaltres intentem anar fent manteniment dels nostres quilòmetres de camins i carreteres".

De fet, des de Pinós alerten que el mal estat de la carretera, a banda dels veïns, també pot perjudicar als negocis que hi ha a la zona com ara cases rurals o restaurants. "La gent, el pròxim cop que hagi de buscar un lloc on anar, potser buscarà un indret on l'accés sigui més fàcil", ha lamentat l'alcaldessa accidental de Pinós.

Davant d'aquesta situació, la plataforma d'afectats ja ha engegat algunes mobilitzacions i no descarta fer-ne més si la situació no millora. Divendres passat es va dur a terme la primera acció reivindicativa. Una quarantena de veïns va concentrar-se davant de l'Ajuntament de Torà per reclamar actuacions a la via. Querol ha dit que, de moment, només han rebut bones paraules per part del consistori segarrenc, però "el temps va passant i tot està igual". Per això, ha dit, "si no hi ha canvis, la nostra idea és anar fent coses per donar visibilitat al problema i fer pressió".

 

La promesa d'arranjar la via al setembre

Per la seva part, l'alcalde de Torà, Magí Coscollola, ha admès que la via es troba en molt mal estat, però ha dit que no s'hi ha actuat abans perquè estaven pendents d'una subvenció directa de la Diputació de Lleida que finalment no ha arribat. Amb tot, Coscollola ha avançat a l'ACN que durant el mes de setembre arreglaran la seva part de carretera amb els diners d'una altra subvenció de la Diputació dedicada a l'arranjament de camins.

El batlle també ha deixat clar que l'actuació no ve motivada per la pressió ni les reivindicacions dels veïns: "Tothom és lliure de fer les manifestacions que vulgui, però les feines no s'acceleraran ni retardaran un sol dia perquè hi hagi manifestacions". De fet, Coscollola ha expressat que "la voluntat política d'arreglar la carretera hi ha sigut sempre", però ha dit que s'han trobat amb entrebancs administratius i pressupostaris.

 

La solució definitiva

Tant l'Ajuntament de Torà com el de Pinós coincideixen en afirmar que la solució definitiva passa perquè la titularitat de la carretera passi a ser de la Diputació de Lleida. De fet, els consistoris tenen clar que la via necessita una reforma estructural i, a hores d'ara, l'únic que poden fer és tapar els forats amb formigó, però no solucionar el problema de fons. El batlle de Torà ha apuntat que "la solució definitiva és que una administració superior, ja sigui la Diputació de Lleida o la Generalitat, es faci càrrec de la via i li faci el manteniment oportú, perquè aquest és l'exemple d'un servei que és impropi d'un Ajuntament".

 

La Diputació de Lleida assegura que Torà i Pinós han rebut "fons suficients" per arreglar la carretera

La Diputació de Lleida assegura que els Ajuntaments de Torà i Pinós han rebut els "fons suficients" per invertir en la millora de la via que uneix els dos municipis, però creu que els consistoris "han prioritzat altres inversions". En les darreres setmanes, veïns d'aquestes dues poblacions s'han constituït en una plataforma per exigir millores a la via davant el greu estat de deteriorament. Fonts de la Diputació han assegurat a l'ACN que, entre altres subvencions, els dos municipis van rebre l'any 2018 del PUOSC de Camins de la Generalitat un total de 48.835 euros cada consistori per l'arranjament i millora de camins i pistes. A més, asseguren que l'actual Pla de Camins atorga a Pinós 20.000 euros i a Torà 22.500 euros anuals.

Els Ajuntaments de Torà i Pinós són els titulars de la carretera que uneix les dues poblacions. El tram més llarg i malmès, però, pertany a Torà (Segarra). En les darreres setmanes, veïns d'aquestes poblacions, juntament amb el consistori de Pinós, s'han mobilitzat per exigir que Torà arregli el seu tram de carretera. Els consistoris, però, creuen que la solució definitiva per aquesta carretera passa perquè la Diputació de Lleida n'assumeixi la titularitat.

Des de la Diputació de Lleida asseguren que "tot i haver disposat de fons suficients per invertir en la millora d'aquesta via en els darrers anys, els dos consistoris han prioritzat altres inversions". En concret, asseguren que del pla d'arrendaments i subministraments (2017-2018-2019), que també pot utilitzar-se per arreglar camins, Pinós va rebre 19.679 euros i Torà 23.216. A més, del Pla de Camins bianual de la Diputació (2017-2019), Pinós va rebre 6.338 euros i Torà 6.228.

D'altra banda, fonts de l'ens asseguren que el PUOSC de la Generalitat de 2018 corresponent a Camins va atorgar directament 48.825 euros a cada municipi per arranjar i millorar camins i pistes. Alhora, asseguren que des de la Diputació es va intentar atorgar 40.000 euros a l'Ajuntament de Torà per la millora d'aquesta via a través de les Inversions Financerament Sostenibles de l'any 2019, però "no va prosperar per un seguit de dificultats en la tramitació per part de l'Ajuntament".

A més, asseguren que l'actual Pla de Camins de la Diputació de Lleida atorga a Pinós 20.000 euros i a Torà 22.500. Segons la Diputació, aquesta quantitat quadruplica la del Pla de Camins 2017-28. Els consistoris també disposen del Pla Especial de Cooperació municipal que, segons aquest ens, poden destinar a fer alguna reparació de camins.

De cara al setembre, la Diputació de Lleida assegura que aprovarà el pla d'inversions 2020-2021 que també atorgarà als dos ajuntaments "uns imports suficients com per poder planificar alguna actuació sobre aquesta via"

Finalment, fonts de la Diputació de Lleida asseguren que "respecten l'autonomia local" i no posen en dubte "quines són les prioritats d'inversió dels ajuntaments", sinó que vetllaran perquè "disposin dels fons per realitzar les obres que considerin més adients a les necessitats de la seva ciutadania".

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats