Lleida
4/10° C (boira)
97% 26 km/h

1 desembre 2020

El nou escenari d'Andorra



Andorra és el país dels Pirineus, amb més de 70.000 habitants (la meitat són andorrans autòctons) i prop de 500 km² de superfície, es converteix en un dels cinc microestats que hi ha a en l’actualitat a Europa. Personalment, considero que en l’actualitat el principat està vivint la seva tercera principal revolució interna de l’època moderna.

Els orígens del país són els d’una societat muntanyenca pobra, que va veure com, un cop acabada de la Segona Guerra Mundial, l’economia començava a prosperar deixant de banda la dependència primària (agrícola i ramadera) per tal d’iniciar un auge en el sector del comerç, dels negocis bancaris i del turisme. Des del 1993, quan va establir-se la constitució vigent, que és un estat social i democràtic de Dret, fet que va ajudar a fer que entrés a l’ONU el mateix any. I finalment, l’actual etapa en la qual estem, és la de l’inici de la gestació d’una nova Andorra abocada a ser un referent del segle XXI.

Que la crisi de finals de la dècada passada va afectar a tot el món, és obvi, i que el país dels Pirineus també en va sortir perjudicat, també és una realitat. A més a més, d’ençà que el 2009 Andorra va firmar l’entrada a l’OCDE –per les pressions del president francès Nicolas Sarkozy–; l’inici de l’intercanvi d’informació financera el 2011 amb Espanya; i l’augment de la pressió impositiva al país, amb múltiples noves taxes, com la creació d’un IVA andorrà (d’un 4,5%)...

Amb aquests antecedents i en com l’evolució de les noves tecnologies i la revolució de les compres electròniques, ha provocat que el país actualment observi com va disminuint la seva fama de paradís fiscal i com ja no és un gran aparador comercial amb comerços amb preus molt competitius. El turisme, que copa en gran part el 80% del PIB terciari del país, és actualment la principal font d’ingressos dels andorrans.

El turisme de neu i el de muntanya, són la principal atracció dels més de 10 milions de turistes que rep a l’any el Principat. I activitats, com la Copa del Món d’Esquí que es va organitzar el passat 2019 a Gran Valira, és un exemple d’esdeveniment que Andorra ha d’organitzar per tal de posicionar-se turísticament i poder, mediàticament parlant, fer que se’n parli a escala mundial de les delícies del país.

Personalment, aquesta tercera revolució economicosocial que viu el país en l’actualitat, provoca que els andorrans visquin en un moment de redefinició de la marca Andorra en l’àmbit global. L’apertura de les inversions foranies al país, ja és possible que un ciutadà estranger inverteixi en el 100% d’una societat andorrana (no com abans que una part havia d’estar en mans d’un autòcton).

La captació de grans fortunes personals per tal que dipositin el seu patrimoni econòmic als bancs andorrans (nou-rics, estrelles mediàtiques actuals de les xarxes socials, del món de l’esport, música,...), o l’inici d’una projecció a escala internacional de les bondats del país, com per exemple, la participació en l’Expo de Dubai durant aquest 2020 i 21.

On gràcies a una gratuïtat d’1,5 milions de dòlars per part dels Emirats Àrabs, Andorra té la gran oportunitat històrica de captar inversions estrangeres, donada la seva participació en aquest aparador de repercussió internacional, i que serà visitat per més de 25 milions de persones interessades en oportunitats econòmiques, de mobilitat, innovació i sostenibilitat. El país dels Pirineus podrà presentar oportunitats econòmiques i d’inversió per tal d’atreure capitals que ajudin a potenciar i diversificar l’economia andorrana.

Vist des de dalt, l’actual cap del govern, el jurista Xavier Espot, té l’enorme responsabilitat de dirigir l’actual canvi econòmic i social en el qual està immers el país.

La definició d’una bona estratègia amb uns objectius són clars, que ajudin a promocionar el país i les seves oportunitats econòmiques en un context global d’inversió i posicionar-lo com un living lab d’innovació oberta, tot això emmarcat dintre d’una estratègia global de sostenibilitat, hauran de donar resultats a curt termini, tot per tal que Andorra no es quedi enrere en l’actual context econòmic global que estem vivint.

El darrer segle, va ser el del posicionament d’Andorra a escala regional com a microestat d’Europa. La nova etapa que inicia el país en l’actualitat, ha de ser la de situar el principat com a referent mundial, i Lleida, com a territori veí del país, no ha de deixar escapar aquesta oportunitat que hi haurà tan a prop nostre, caldrà que hi estem atents i ens impliquem amb força.



SOBRE L´AUTOR

0 Comentaris

    No comments

Aporta el teu comentari

Add comment - required field

Amb el suport de: