Lleida
4/10° C (boira)
97% 26 km/h

1 desembre 2020

La centralitat i el territori amb la Covid



Amb el cas del confinament de Madrid, s’ha tornat a retreure la particularitat de la centralitat de la capital espanyola, el disseny radial del país, i de com, amb l’exemple com és el d’una pandèmia, es pot observar com de negatiu resulta aquest model.

S’ha demostrat com es facilita l’expansió d’un virus arreu del territori, via per les xarxes de comunicació que hi ha o per culpa del poder de captació d’esdeveniments de masses que té la capital del país (manifestacions, vagues, esdeveniments,...) que repercuteixen negativament amb el control de la situació (no citaré el caos polític del Govern regional amb el del Govern del país).

A Catalunya ens passa el mateix amb Barcelona. La forta tirada a escala mundial que ha tingut la capital de Catalunya els darrers anys com a captadora de congressos, fires, esdeveniments,... ha estat el motiu pel qual s’atreia tota mena d’esdeveniments vinculats amb el turisme de negocis, i de com ara, sense cap atractiu, es repercuteix negativament en el territori català aquesta situació.

Quantes empreses de comarques tenim negocis o tenim clients a la capital? I com aquesta davallada ens està afectant a la facturació de les nostres empreses?

A Catalunya, a parer meu, hi ha tres tipus de turisme. El de negocis/urbà (absorbit en gran part per Barcelona), el de costa (amb els dols pols: el de la Brava al Nord, i la Daurada al Sud) i el de muntanya (que contempla tota la regió pirenaica, tenint un d’estival i un d’hivern ben posicionats).

El cas dels dos darrers models, els veig amb un futur molt més esperançador que no pas el primer. En un futur postcovid, crec que continuarem necessitant les vacances, i el lleure el continuarem fem anant a la platja, a PortAventura, a esquiar o a fer escapades al Pirineu.

Òbviament, aquestes activitats no seran possible amb plataformes virtuals de teleconferència (Zoom, Teams, Meet,..) en canvi, anar a Barcelona de fires, congressos o convencions, a mesura de com s’allargui la pandèmia, més d’obligació serà fer-ho virtualment (el vici ja ho haurà provocat).

Així doncs, el futur presencial serà anul·lat per altres solucions que evitin desplaçament, grans despeses, i el més important, per què hem de tornar a èpoques passades, quan la gent ja té assumida la nova manera de treballar i comunicar-se.

Amb tot aquest nou escenari, la marca Barcelona es pot considerar que està en declivi. La forta pujada que va tenir durant les darreres dues dècades, captant grans esdeveniments i congressos, esta obligada a reformular-se. Barcelona té una cultura i un clima que la fan idònea per a ser un pol que pugui atreure tot el que se li plantegi, però l’actual model de ciutat congressual i de grans esdeveniments, va pel camí de desaparèixer. Avui, passejar per Barcelona, és una trista desolació.

No hi ha turistes, no hi ha activitat, els carrers són orfes de grans quantitats de gent que hi passejava, comprava, es delectava en els seus restaurants... Ara és un moment de rellançar la marca Barcelona, un nom que estava molt ben posicionat. Cal tornar-la a projectar i cal que no decaigui l’estima dels seus ciutadans i del territori català.

Barcelona ha estat una de les capitals mundials més castigades per la crisi del coronavirus, i ara cal que el govern de l’alcaldessa Colau busqui un lema i un projecte que lideri aquest nou posicionament que haurà de tenir la ciutat en el futur post-Covid que vindrà.

Vist des de dalt, el 2020 ja el tenim perdut, però el 2021 s’està gestant, i és per això, que un cop sigui viable organitzar esdeveniments que no repercuteixin negativament en els procediments de seguretat de la Covid, cal que surti amb força un nou pol captador de noves tendències. Aquest juny, Barcelona tindrà la possibilitat d’escriure un nou futur, i que si surt com cal, marcarà la nova tendència de la capital, vinculada a la connectivitat, l’audiovisual i la tecnologia.

L’organització del Mobile World Congress (l’organització ja ha posat una nova data), de l’Integrated System Europe (que marxa d’Amsterdam), el Sonar (Millor Festival de música electrònica del món), el Gamelab (saló de videojocs) o bé els festivals musicals planificats (Sant Joan, Primavera Sound, Jardins de Pedralbes, Grec, Gay Parade,...).

Ens augura que els hotels tornaran a estar completament plens durant els trenta dies d’aquell mes, i tots ells demostraran com la capital catalana comença a sortir del mal son viscut durant els darrers mesos. Tant de bo surtin bé aquests projectes, i ara que potser hi som a temps, si s’ha de fer una nova reorientació, seria bo que ens tinguessin en compte als ciutadans i empreses de les altres capitals catalanes i de les comarques que l’envoltem. És una oportunitat que ens ajudarà a tots. Si la capital del país va bé, el territori funciona, i si és així, cal que tots hi siguem presents.



SOBRE L´AUTOR

0 Comentaris

    No comments

Aporta el teu comentari

Add comment - required field

Amb el suport de: