Lleida
16-30° C (sol i núvols)
97% 26 km/h


Deu curtmetratges de vuit nacionalitats competiran enguany a la Mostra de Cinema Llatinoamericà de Catalunya



La 25a edició del certamen se celebrarà a Lleida del 6 al 13 de juny


Deu curtmetratges de vuit nacionalitats competiran a la Secció Oficial de la 25a Mostra de Cinema Llatinoamericà de Catalunya. Són 'What is love' (Espanya), de Paco Caballero; 'Nana' (Espanya), de Roger Villarroya; 'Alma' (Colòmbia), de Santiago León Cuéllar; 'The death of Don Quixote' (Regne Unit-Espanya), de Miguel Faus; 'Los áridos' (Argentina), de Jorge Sesan; 'El tamaño de las cosas' (Colòmbia), de Carlos Felipe Montoya; 'Harina' (Veneçuela), de Joanna Nelson; 'Bodas de oro' (Uruguai-Xile), de Lorenzo Tocco; 'Eva' (Xile), de Gonzalo Yáñez, i 'Rex' (Mèxic), de María Conchita Díaz. La Mostra, organitzada per la Paeria i el Centre Llatinoamericà de Lleida, se celebrarà a la capital del Segrià del 6 al 13 de juny.

La selecció dels treballs inclou alguns dels curtmetratges més premiats de la temporada, tant a nivell llatinoamericà com de produccions estatals. Les projeccions de tots els curtmetratges seran al CaixaForum Lleida. Enguany, com a novetat, es portaran a terme dues maratons amb una selecció de curtmetratges de producció recent, que es podran veure als Cinemes Funàtic. 

El jurat de la Secció Oficial de Curtmetratges de la Mostra estarà format en aquesta 25a edició pel músic i compositor lleidatà Joan Lozano; la dissenyadora gràfica i artista d'art urbà Mireia Serra, més coneguda com a Lily Brik, i el fotògraf i gestor de continguts digitats Xavi Menós. 

Deu curtmetratges de vuit nacionalitats 

'What is love' (Espanya-2019), de Paco Caballero (19') explica la historia d'una nit d'estiu. Una festa en un terrat, sona una cançó, una mirada es creua entre una noia i un noi, rialles, xupitos de rom, nostàlgia i un pla seqüència. 

'Nana' (Espanya-2019), de Roger Villarroya (17') se centra en els somnis de la Laura. Una ferida demana ser curada, més enllà de tot allò que l'espai i el temps acoten i que la raó explica.

'Alma' (Colòmbia-2018), de Santiago León Cuéllar (15') explica la historia de l'Alma, una noia transgènere de 15 anys acaba d'ingressar a un nou col·legi, se sent sola i insegura. Víctor, un jove de 16 anys amb qui intercanvia mirades a classe la convida a una festa, la seva primera festa. Aquesta invitació fa que l'Alma davant els seus més profunds temors i desitjos. Aquest serà el primer pas per començar a estimar-se i acceptar-se tal com és.

'The death of Don Quixote' (Regne Unit-Espanya-2018), de Miguel Faus (13') ens situa el 1968 a Londres. Alphonse, un jove i ambiciós cineasta, lluita per acabar de rodar la seva obra mestra, 'The Death of Don Quixote'. Però la salut del seu veterà actor protagonista no deixa de deteriorar-se, deixant en l'aire qui o què morirà primer: la visió d'Alphonse, el seu actor o Don Quixot.

'Los áridos' (Argentina-2019), de Jorge Sesan (13') es desnevolupa en una Patagònia poc reconeixible. De la ciutat, una dona i un home viatgen per realitzar un treball. Aniran travessant diversos paisatges. La immensitat. La immersió de l'ésser urbà en una naturalesa aspra. El que va transcorrent al llarg de la seva travessia no és indiferent. Un viatge àrid a pas ferm amb un destí salvatge i concret.

'El tamaño de las cosas' (Colòmbia-2019), de Carlos Felipe Montoya (12'). Diego viu amb el seu pare en una casa sense coses, sense mobles, sense res. Un dia troba una cadira en el profund del bosc i sorgeix el desig de possessió. Diego pren la cadira. De tornada a casa, però, el pare no està d'acord i ordena que ho torni. A la nit, el pare reconeix el sentiment d'escassetat de l'infant i li permet a Diego portar la cadira de nou. Diego torna al bosc però ha passat alguna cosa, alguna cosa realment gran. No pot portar la cadira aquesta vegada.

'Harina' (Veneçuela-2018), de Joanna Nelson (15') retrata una mare soltera i aturada, un fill que lluita per sorgir, un cellerer amistós però especulador, la llarga cua de la farina, el sol, el cansament i l'escassetat d'aliments. Una història sobre la psicologia humana posada a prova en els seus conflictes ètics, familiars i de corresponsabilitat col·lectiva, explicada amb gran cura estètica per Joanna Nelson, productora executiva, guionista, directora d'art, muntadora i directora d'aquesta obra.

'Bodas de oro' (Uruguai-Xile-2018), de Lorenzo Tocco (17'). Neda i Tito celebren els seus 50 anys amb una festa organitzada per la seva filla Sandra. El senyor del servei audiovisual contractat per registrar l'esdeveniment li demana a la família i amics propers que diguin unes paraules sobre la parella, però els testimonis esdevenen confessions i el que va començar com una típica celebració es converteix en un escenari d'enfrontaments inesperats. Tot això és l'avantsala a l'inoblidable discurs final de Tito.

'Eva' (Xile-2019), de Gonzalo Yáñez (13') explica la historia d'una divorciada de mitjana edat que, en els dies previs a una cirurgia plàstica, haurà de repensar la seva relació amb la joventut i la bellesa després d'una sèrie d'esdeveniments que involucren a una llogatera i el seu nuvi.

'Rex' (Mèxic-2018), de María Conchita Díaz (14'). El curt parla d'una jove d'11 anys, Regina 'Rex', que és la millor de la seva classe. El dia del concurs anual de matemàtiques a Regina li baixa la menstruació. Aquest succés marcarà la vida de Rex qui per primera vegada s'enfronta a la idea que el seu cos està canviant i, amb això, la seva relació amb el món que l'envolta. 

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats