Japó permet des d’avui l’entrada lliure de turistes estrangers després de mantenir les seves fronteres pràcticament tancades des de l’inici de la pandèmia, de manera que el país espera tornar a atraure desenes de milions de visitants cada any i revitalitzar-ne l’economia.
El país asiàtic mantenia vigents les restriccions frontereres més estrictes entre les potències del G7 i unes de les més severes entre les potències mundials més grans, a excepció de la Xina, cosa que frenava la recuperació postcovid del turisme i la seva economia.
Entre les mesures que van quedar invalidades a partir d’aquest dimarts hi ha la quota diària de 50.000 entrades a l’arxipèlag que estava vigent des del setembre. A partir de la mitjanit d’avui el país ja no comptarà amb cap limitació, llevat de la de la pròpia oferta de les aerolínies, com abans de la pandèmia.
Normalització turística
Tot i que el Japó va començar a permetre l’arribada de turistes al juny, ho feia amb moltes limitacions, com ara l’obligatorietat de tramitar un visat per a qualsevol visita i la mediació d’agències de viatge autoritzades en el cas de visites turístiques.
Des d’avui, l’arxipèlag reprèn els acords d’exempció de visat per a estades de fins a 90 dies que té amb 68 països (entre els quals els Estats Units, l’Argentina, Mèxic i la Unió Europea), als quals molts visitants s’acollien per viatjar al país i cosa que marca una normalització del turisme internacional al Japó.
Aquests acords van ser suspesos amb l’esclat de la pandèmia.
En el cas dels viatgers de països que no compten amb un acord bilateral respecte d’això, s’hauran de cenyir als requisits prepandèmia per desplaçar-se a territori japonès.
Pel que fa als controls migratoris, Tòquio els ha simplificat.
Els qui certifiquin haver rebut tres dosis de qualsevol de les vacunes contra la covid-19 aprovades per l’Organització Mundial de la Sortiu (OMS) no s’hauran de fer un test dins de les 72 hores prèvies a embarcar, cosa que sí que serà necessària per a la resta .
Els qui comptin amb la vacunació requerida o amb un certificat negatiu emès durant els tres dies previs a la seva arribada al país, tampoc hauran de sotmetre’s a un test en arribar ni observar quarantena, mesures que sí que es mantenen en casos concrets.
Al marge dels certificats, tots els viatgers que arribin al país hauran d’emplenar prèviament un qüestionari Covid i descarregar-se una aplicació anomenada MySOS en què es poden vincular els documents encara necessaris per viatjar al país i que estan disponibles a la pàgina web del Ministeri d’exteriors.
L’àrea d’arribades dels principals aeroports nipons lluïen considerablement plens avui, després d’uns quants anys gairebé buits.
A Kansai (oest), una dona tailandesa de 26 anys arribada al país amb dos membres més de la seva família compartia la seva felicitat amb el diari Nikkei: “Tinc ganes d’anar de compres i menjar takoyaki”, les boletes de farina de blat i pop típiques de la regió, va dir.
El Japó va rebre 31,9 milions de turistes el 2019, abans de l’esclat de la crisi sanitària. El 2021 el nombre va ser de 246.000 persones, segons dades de l’Oficina Nacional de Turisme (JNTO), i la xifra de persones amb passaport estranger que van entrar al país a l’agost va ser de 169.800 persones, la majoria residents.
Un ien favorable
La reobertura turística del Japó es produeix en un moment delicat per a la seva economia, que no acaba de repuntar després de diversos anys de tancament gairebé total de fronteres i està afectada per l’encariment de les importacions davant la pujada de preus per la tensió geopolítica i també per la feblesa de la seva divisa, el ien.
Aquesta tendència, però, és altament beneficiosa per als visitants estrangers, especialment els que es mouen amb dòlars i euros, ja que la compra de iens els surt favorable.
Les autoritats japoneses esperen que aquesta particularitat del moment actual contribueixi positivament a la reobertura turística, servint com un més dels atractius del país.
El Japó espera que el ien barat “benefici a les activitats socioeconòmiques” de cara al retorn dels turistes, emmarcat en “la transició de convivència amb la covid” al país, ha dit avui el portaveu governamental, Hirokazu Matsuno, en una roda de premsa.
No és clar quin serà l’impacte inicial de la reobertura, atès que l’arribada de turistes xinesos, tradicionalment els de més proporció i desemborsament per a les arques del Japó, es manté feble a causa de l’estricta política de “zero covid” de Pequín.