La Fundació Bofill impulsa una campanya per incrementar el potencial de l’acompanyament lector familiar. La campanya, batejada com ‘Les famílies, aliades de la lectura’, es presenta aquest dimarts i té l’objectiu de capacitar famílies de 4t, 5è i 6è de primària perquè acompanyin de forma exitosa el procés d’aprenentatge de competències lectores dels fills. Segons explica l’organització en un comunicat, vol contribuir a que escoles, biblioteques i entitats liderin accions en aquesta línia. I és que d’acord amb la Fundació Bofill, la diferència entre l’alumnat amb suport familiar i el que no en té es correspon a mig curs acadèmic a 4t de primària. A més, 1 de cada 4 infants té un nivell lector baix quan acaba l’educació primària a Catalunya.
Per això, la fundació defensa que l’acompanyament i el clima lector són factors determinants i alerta que no disposar d’un nivell “òptim” de comprensió lectora compromet negativament el rendiment acadèmic, prescriptor del fracàs escolar.
Segons l’entitat, el grau de competència lectora afecta de manera desigual a les famílies. L’alumnat que pertany a famílies amb baix nivell de renda, a 4t de primària presenta un nivell de competència lectora que es correspon a gairebé mig curs acadèmic menys que l’alumnat de famílies benestants.
“És urgent fomentar polítiques públiques encaminades a activar el rol de les famílies com a agents clau en el desenvolupament de la competència lectora, especialment en els casos d’entorns més vulnerables en els quals no es disposa d’ambients favorables per a la lectura”, reclamen des de la Bofill.
Així, creuen que cal promoure mesures pel desenvolupament de les competències lectores per “garantir l’èxit escolar de tota la comunitat, prevenir l’exclusió social i generar alumnat resilient”.
L’acompanyament i el clima lector son factors determinants, lleugerament per sobre de la renda familiar (22 punts). La diferència entre aquell alumnat amb recolzament familiar i aquell sense és significativa i es correspon a mig curs acadèmic a 4t de primària. Per tant, cada curs que passa, els infants desafavorits que no tenen un clima de promoció i acompanyament a casa veuen reduïdes les seves oportunitats de tenir èxit educatiu.