L’agricultura regenerativa encara necessita trobar-ne el desenvolupament en alguns contextos geogràfics i climàtics, va afirmar el coordinador de l’àrea de Sostenibilitat Agroalimentària de la fundació Global Nature, Jordi Domingo.
L’expert va participar en una xerrada virtual organitzada per l’Acadèmia de Sostenibilitat Nestlé, on va destacar els beneficis ambientals que proporciona aquest tipus d’agricultura.
“Fins ara totes les iniciatives de producció sostenible s’havien enfocat a reduir els impactes i darrere de la sostenibilitat hi havia una única idea d’intensificació sostenible, que pretén continuar generant el mateix però reduint-ne els impactes”, va explicar Domingo.
Tot i això, en comptes de creure que la tecnologia solucionarà els problemes encara que continuïn els impactes, el coordinador de Global Nature va sostenir que l’agricultura regenerativa parteix del principi que s’han d’evitar aquests efectes negatius i generar alguna cosa nova, en aquest cas els serveis ecosistèmics.
Segons la seva definició, aquests serveis tenen beneficis com, per exemple, una millor regulació hídrica mitjançant el maneig del sòl, la generació de biodiversitat i pol·linització, la captura de carboni i la mitigació dels efectes del canvi climàtic. Es tracta de “bones velles pràctiques” que es van recuperant perquè “a ulls del pagès tenen sentit i no són un caprici ambiental”, en tenir un “impacte directe sobre la competitivitat agrària”.
Domingo va citar pràctiques com les cobertes vegetals o inerts, el manteniment de l’estructura del sòl, el pas dels fertilitzants inorgànics als orgànics (substàncies naturals derivades de fems o residus d’altres cultius) o el maneig de plagues sense productes químics. Tot i això, l’especialista va advertir del risc d’abandonar contextos geogràfics o productes amb baix potencial per al segrest de carboni, descartar els productors que ja han avançat en aquesta matèria i oblidar el concepte una vegada s’assoleixin els compromisos climàtics.
“L’agricultura regenerativa funciona en la majoria dels casos”, però la cobertura vegetal no sempre serà possible d’aplicar i cal entendre les sinergies”, va subratllar Domingo. La fundació Global Nature col·labora amb Nestlé per reduir les emissions associades a les granges que aporten llet a les fàbriques del grup a Espanya.
L’Albert Nogué té una petita explotació a Muntanyola (Osona) i, des que va començar l’any, ja ha hagut de sacrificar...
Llegir més