Les patronals insisteixen que l’increment salarial no es vinculi a l’augment de l’IPC per evitar entrar en un “espiral inflacionista”. Davant les dades de l’IPC a l’abril, que el situa en un 8,3%, la Confederació Espanyola d’Organitzacions Empresarials (CEOE) ha defensat la “necessitat” de no caure en un escenari en què els preus i els salaris “es retroalimentin entre si”. Per la seva banda, PIMEC ha afirmat que és necessari l’increment salarial, però demanen que es faci vinculant l’augment a altres indicadors, com el de productivitat. Quant a la previsió de la inflació, des de la patronal espanyola calculen que es mantingui elevada a curt termini, tot i el descens d’una dècima registrat a l’abril.
Totes dues organitzacions han atribuït el lleuger descens de l’IPC del mes d’abril a la frenada de l’increment dels preus energètics, tot i que han avisat que els preus “continuaran en taxes molt elevades”.
PIMEC i la CEOE han posat en relleu l’increment de la inflació subjacent, que ha augmentat un punt el mes d’abril i s’ha situat en un 4,4%. Per una banda, PIMEC considera que aquest creixement és una mostra de la “pèrdua de competitivitat” de l’economia i les empreses. Quant a la CEOE, l’organització ha admès que l’evolució és “preocupant”, tot i que destaca que la pujada d’un punt a l’abril del component podria estar fent palès “l’esforç” del teixit productiu per no repercutir l’augment dels costos en els preus finals.
De cara els pròxims mesos, la patronal espanyola ha apuntat que la inflació es veurà “molt condicionada” per l’evolució del conflicte a Ucraïna i per les sancions econòmiques imposades des d’Occident a Rússia.