• Qui som
  • Subscriu-te
  • Contacte
  • Anuncia’t
Diumenge, 3 juliol, 2022
31 °c
Lleida
28 ° Dl
28 ° Dt
29 ° Dc
26 ° Dj
Subscriptors
La Manyana
  • Lleida
  • Comarques
  • Internacional i Política
    • Guerra a Ucraïna
  • Successos i jutjats
  • Oci
    • Espectacles
    • Cultura
    • Televisió i cinema
  • Esports
  • Economia
  • Canal Camp
  • Altres
    • Educació
    • Salut
    • Coronavirus
    • Ciència i tecnologia
    • Viatges
    • Sostenibilitat
    • Motor
    • Cuina
    • Vida social
    • Opinió
    • Temps
Cap resultat
Veure tots els resultats
  • Lleida
  • Comarques
  • Internacional i Política
    • Guerra a Ucraïna
  • Successos i jutjats
  • Oci
    • Espectacles
    • Cultura
    • Televisió i cinema
  • Esports
  • Economia
  • Canal Camp
  • Altres
    • Educació
    • Salut
    • Coronavirus
    • Ciència i tecnologia
    • Viatges
    • Sostenibilitat
    • Motor
    • Cuina
    • Vida social
    • Opinió
    • Temps
Cap resultat
Veure tots els resultats
La Manyana
Cap resultat
Veure tots els resultats
Inici Del Baratillo al 2.0

Lluís Martínez-Ribes: “La clau de l’èxit passa per adaptar el comerç a la cultura de Lleida”

El professor d'ESADE protagonitza dijous dia 13 la segona sessió del cicle ‘Del Baratillo al 2.0’

perRedacció
10 gener, 2022
en Del Baratillo al 2.0
Temps de lectura: 5 mins read
0 0
0
Lluís Martínez-Ribes: “La clau de l’èxit passa per adaptar el comerç a la cultura de Lleida”

Lluís Martínez-Ribes

0
ACCIONS
275
VISTES
Comparteix a FacebookComparteix a Twitter

Lluís Martínez-Ribes és cofundador de m+f=! i visiting professor d’ESADE. Exdirectiu de la Fecom, també té una dilatada experiència com a conferenciant i és especialista en experiències de compra. Dijous dia 13 de gener al CaixaForum pronunciarà la xerrada: Digitalització? Per què no parlem de comerç? en la que serà la segona sessió Del Baratillo al 2.0.

Pregunta.- Quina és l’essència del comerç?

Resposta.- Fer la vida dels clients una mica més fàcil. És a dir, si algú vol fer un pastís, que pugui anar a la botiga i trobar farina i ous i si algú intenta fer un regal, que ho pugui trobar a temps per celebrar l’aniversari de l’amic o del familiar al qui li vol fer el detall. En definitiva. Avui és dimecres no? Doncs l’essència del comerç seria facilitar el dimecres a la gent. Aquest és el punt de partida.

P.- Normalment quan parlem de digitalització pensem amb la venda per internet. Però aquest concepte comprèn moltes altres coses, no?

R.- D’entrada cal veure què entén cadascú per digitalització. Posar eines digitals no vol dir fer la vida més fàcil. Aquesta no és la finalitat en sí sinó que el que cal és aconseguir és facilitar el propòsit professional de cadascú. Poso un exemple. Si un comerç usa eines digitals el client pot anar al web i saber a quina hora obre o tanca o si el telèfon és correcte. Es pot anar des del més simple, que és això que explico, a donar molta més informació, com saber a través d’un link i un codi si els baixos dels pantalons que m’havia comprat en aquella botiga ja estan arreglats. Això va en benefici del client, que si no hagués tingut aquesta informació potser s’hauria desplaçat en cotxe i hauria hagut de buscar pàrquing per després arriscar-se a què els pantalons encara no estiguin arreglats. Això és vendre? No. Però és fer la meva vida més fàcil. A l’hora d’usar eines digitals també cal distingir entre la part frontal, la que veu el client, i la part del darrere, la que no queda a la vista però que pot fer la vida del comerciant més còmoda. Això vol dir, per exemple, que si una botiga digitalitza la comptabilitat potser es podrà prendre el diumenge de festa al no haver-la de fer a mà durant el seu dia festiu.

P.- Això pot ajudar el sector?

R.- Imagini’s algú que té un negoci familiar i els fills diuen que no volen continuar. Potser no ho volen perquè veuen que hauran de treballar els dissabtes i els dies de festa mentre els seus amics ja comencen a sortir els divendres a la nit. Acostumen a ser horaris llargs i d’acabar tard. A més, tard o d’hora s’acabarà obrint els diumenges. Si aquest negoci aplica eines digitals, tant en la part que veu el client com la que gestiona el propi empresari, revertirà també en la seva continuïtat.

P.- Els comerços haurien de fer el pas de vendre per internet?

R.- Quan algú pren una decisió, tot i que sigui la més encertada, sempre tindrà efectes adversos. La nostra decisió mai és pura i té efectes secundaris, com passa amb els medicaments. Si algú opta per la botiga on line ha d’estar preparat, donar l’atenció que cal i, sobretot, respondre a temps. Les últimes dades demostren que el 30% de la roba que es ven per internet la retornen. Per això cal que aquesta botiga que ha decidir vendre on line tingui un magatzem per fer la logística inversa i retornar els diners de la venda. Per això sempre dic que si estàs ocupat al taulell no et posis al e-comerç perquè tot el model de negoci canvia totalment.

P.- Com ha d’actuar el comerç local en un món global?

R.- Històricament, el comerç sempre ha estat el reflex de la cultura d’una societat. Si en un poble només hi ha una sola botiga, un establiment que ven de tot, i demanem al botiguer que ens faci un descompte ajustarà el preu. Si això es demana a un gran magatzem de Barcelona o Saragossa segurament ens miraran i ens diran: El preu és aquí. En el primer cas si no regateges ets un mal comprador mentre que en un gran centre comercial et diran que no tenen temps per això. Per tant el comerç no és una entitat neutra, sinó una realitat més vaporosa que és el reflex d’on vivim. Als Estats Units, per exemple, els centres de la ciutat es buiden quan s’acaba la jornada laboral. Només hi ha oficines i alguns negocis de fast food. En definitiva, no hi ha vida i tot el comerç és a l’extraradi. Això mateix també passa als països nòrdics mentre que a Itàlia i Espanya és diferent perquè les ciutats viuen en vertical. El comerç, doncs, ha de respondre a això i fer-ho amb un to d’alta intensitat humana i això no és incompatible amb la digitalització. Només cal saber en què i el per què.

P.- Com se les enginyen ciutats de la mida de Lleida?

R.-  Si vols tenir èxit a Lleida cal adaptar el tipus de comerç a la cultura de Lleida. I és que segons la Unesco la cultura és la forma de viure junts. Insisteixo en la necessitat de desplegar una alta intensitat humana. I amb això vull dir que la part digital és necessària? No. És necessària perquè ara mateix un 95% dels clients ja estan digitalitzats i per això el comerç s’ha de preguntar en què i per què s’ha de digitalitzar. No tot ha de ser e-comerce i competir amb Zara o H&M perquè d’aquesta manera al botiguer no li quedarien hores per fer res més. El que cal és fer un model de negoci totalment diferent si s’opta per l’e-comerce, per exemple el de la roba feta mida. L’èxit estarà en què el que fem encaixi amb la forma de vida de la gent. D’alguna manera és com el missatge del polític que connecta amb el seu votant.

P.- Diu que un 95% de la gent ja estem digitalitzats. És molt, no?

R.- Segons el web Statista.com, a España el 2022 hi havia 39 milions d’usuaris d’smartphones. Això ha canviat la forma de viure de la gent. Sense anar més lluny jo puc anar per Rússia i trobar el metro de seguida tot i que els cartells estan en alfabet ciríl·lic. Per acabar poso una mica més de context. El 2012 la penetració del mòbil a l’Estat era del 66% mentre que a França i Alemanya era del 53 i del 51, respectivament. Això vol dir que aquí arriben més ràpid les tecnologies.

P.- Deixem per dijous, doncs, en què i per què ens cal digitalitzar?

R.- (Somriu)… Sí, i tant.

La sessió es fa al CaixaForum i es retransmet en streaming al web del diari

L’acte comença a les 10.00 hores amb un cafè de benvinguda (per accedir a la zona es demanarà el Certificat Covid) i a les 10.30 començarà la conferència a la sala d’actes. Es podrà veure en directe per setreaming a través del web del diari (www.lamanyana.cat) a les 10.30 hores. L’assistència es fa amb reserva prèvia per telèfon (973 001140) o al correu: hola@lamanyana.es.

El cicle inclou dos jornades més pels dies 10 de febrer i 28 d’abril

Les dos jornades següents del cicle es faran el dijous 10 de febrer ei 28 d’abril. El dia 20 la sessió anirà a càrrec del degà de la Facultat de Dret i Economia, Eduard Cristóbal, amb una radiografia del comerç des de l’etapa analògica fins ara. La social manager Aida Fadrique parlarà sobre posicionament a la xarxa. La geògrafa Carme Bellet clourà les sessions el dia 28 d’abril.

Redacció

Redacció

Articles relacionats

“Estem en un canvi d’era i cal apostar per la digitalització”

perÀlex Sánchez Torresi1 altres
13 maig, 2022
0
“Estem en un canvi d’era i cal apostar per la digitalització”

El vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, va cloure ahir el cicle ‘Del Baratillo...

Llegir més

“Hem estat un país industrial i ara hem de ser un país digital”

perRedacció
9 maig, 2022
0
“Hem estat un país industrial i ara hem de ser un país digital”

Jordi Puigneró (Sant Cugat, 1974) és Enginyer Màster en Sistemes d’Informació per la Universitat de Surrey, al Regne Unit, i...

Llegir més

El cicle ‘Del Baratillo al 2.0’ acaba amb una entrevista al vicepresident del govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puignéro

perRedacció
2 maig, 2022
0
El cicle ‘Del Baratillo al 2.0’ acaba amb una entrevista al vicepresident del govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puignéro

El vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, participarà el 12 de maig a la...

Llegir més

“La tecnologia ha empoderat el client i l’ha fet més exigent”

perÀlex Sánchez Torresi1 altres
11 febrer, 2022
0
“La tecnologia ha empoderat el client i l’ha fet més exigent”

El CaixaForum Lleida va acollir ahir la tercera sessió del cicle de conferències ‘Del Baratillo al 2.0’, unes jornades organitzades...

Llegir més
Carrega més

EL MÉS LLEGIT

  • Tres regidors de Balaguer trenquen amb Junts per “discrepàncies internes”

    Tres regidors de Balaguer trenquen amb Junts per “discrepàncies internes”

    0 compartir
    compartir 0 Tweet 0
  • El preu mitjà dels pisos a Lleida cau un 48,3% respecte a l’any 2007

    0 compartir
    compartir 0 Tweet 0
  • Josep Cuní i Jordi Pujol

    0 compartir
    compartir 0 Tweet 0
  • El Lleida tanca la continuïtat dels dos jugadors ucraïnesos

    0 compartir
    compartir 0 Tweet 0
  • Els Mossos investiguen la mort d’un fetus en un avortament, trobat en un pis del barri de la Bordeta de Lleida

    0 compartir
    compartir 0 Tweet 0

(+34) 973 001 140
Príncep de Viana, 27-29, Lleida
web@lamanyana.cat

CONTACTE

REDACCIÓ: lamanyana@lamanyana.cat
ADMINISTRACIÓ: administracio@lamanyana.cat
PUBLICITAT: publicitat@lamanyana.cat
  • AVÍS LEGAL
  • POLÍTICA DE COOKIES
  • POLÍTICA DE PRIVACITAT

Amb el suport de: 

© 2020 La Mañana. Tots els drets reservats.

Cap resultat
Veure tots els resultats
  • Lleida
  • Comarques
  • Internacional i Política
    • Eleccions 14-F
  • Successos i jutjats
  • Oci
    • Cultura
    • Espectacles
    • Televisió i cinema
  • Esports
  • Economia
  • Canal Camp
  • Altres
    • Educació
    • Salut
    • Coronavirus
    • Ciència i tecnologia
    • Viatges
    • Sostenibilitat
    • Motor
    • Cuina
    • Vida social
    • Opinió
  • Subscriptors
  • Qui som
  • Subscriu-te
  • Contacte

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Aquest lloc web utilitza cookies, tant pròpies com de tercers, per recopilar informació estadística sobre la navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Per a més informació consulti la nostra Política de cookies.D'acordRebutjar Més informació
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Sempre activat
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
DESA I ACCEPTA
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?