Lleida
6/21° C (sol i núvols)
97% 26 km/h


Minipassarel·les abandonades al Segre des de fa gairebé 25 anys



Cinc trams dels viaductes portàtils que es van instal·lar el 1995 per poder creuar el riu encara resten ‘tirats’ a la canalització


Ja fa 25 anys que es van habilitar unes minipassarel·les per a vianants a la canalització del riu Segre. Tot just van funcionar un any i des de llavors resten abandonades. La gent que acostuma a passejar o fer esport pel parc de la canalització del riu Segre està tan familiaritzada amb aquell paisatge urbà que gairebé ignora la presència d’unes minipassarel·les de vianants, que fa 25 anys permetien creuar la llera del riu de banda a banda. En concret, queden actualment al menys cinc trams d’uns 20 metres de llarg cadascú, tots a la marge esquerra del Segre. Quatre encara estan acumulats prop del Pont de la Universitat i el cinquè prop de les comportes de Pardinyes. Són estructures metàl·liques, de poc més d’un metre d’amplada, que va muntar la Confederación Hidrográfica del Ebro (CHE) el 1995 amb l’objectiu que la gent pogués travessar el riu sense haver de pujar a la banqueta i fer-ho pels ponts. Els trams es sustentaven sobre uns pilons de formigó, de manera que es podien desmuntar amb relativa facilitat en cas de crescuda del riu. I aquesta provisionalitat va marcar el seu fi. De fet, només van durar tot just un any sobre les aigües del Segre. El 1996 es van desmuntar per una riuada causada pel desgel a la muntanya i per les intenses pluges i des de llavors els trams van quedar abandonats al passeig de la canalització, a tocar de la banqueta de Cappont, gairebé on són ara. Per aquest motiu es va produir una picabaralla (una més) entre l’Ajuntament de Lleida i la CHE perquè no volien assumir el cost de tornar-les a muntar o treure-les, que era d’uns 3.000 euros (mig milió de pessetes de l’època). Tenint en compte que aquesta operació de desmuntatge i muntatge per les riades s’havia de fer entre dos i tres cops per any, les administracions van considerar que era una despesa inassumible. A més, la CHE va determinar que no era aconsellable mantenir-les instal·lades perquè podien resultar un perill en cas d’una riuada imprevista, doncs dificultarien i inclús taponarien les avingudes d’aigua, que acostumen a arrossegar arbres i altres elements. Amb el pas del temps, per tant, ha quedat clar que el projecte de les minipassarel·les va ser un gran error, sobretot si es recorda que poc després, el 1997, es va inaugurar la Passarel·la del Liceu Escolar (o de Cappont) i el 2003 la dels Camps Elisis, mentre que la dels Maristes és del 2010. Totes elles han fet que la connexió entre ambdues marges del Segre sigui molt més fàcil. Mentre, de manera discreta, les minipasarel·les segueixen abandonades al parc de la canalització, envoltades de males herbes, però encara en molt bon estat. Una d’elles, fins hi hot, ha servit de suport d’un cartell que indica que allà és el punt que fa 400 metres del circuit saludable que la Paeria va habilitar al passeig de la canalització. Escultures deteriorades En aquest indret també hi ha altres elements abandonats des del 2008. Es tracta d’una desena d’escultures (al menys una ha desaparegut) instal·lades per una iniciativa de museu a l’aire lliure fruit de la col·laboració entre la Paeria i l’Associació Arts de Ponent. Rafa Borlansa, president d’Arts de Pontent i un dels escultors, lamenta el mal estat de les obres i fins hi tot es va oferir a la Paeria a fer el manteniment, que és molt econòmic i senzill, però no va aconseguir cap resposta.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats