Lleida
22/39° C (sol)
97% 26 km/h


Un 'amor a primera vista' entre un muntanyenc i un Lanz Bulldog



El lleidatà Feliu Izard té el primer tractor matriculat com a "vehicle històric" a la demarcació de Lleida


El lleidatà Feliu Izard és un prestigiós muntanyenc i un apassionat i un romàntic dels tractors. Des de fa 13 mesos és propietari d'un Lanz Bulldog D 3016, que és el primer tractor matriculat com a"vehicle històric" a la demarcació de Lleida i amb la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) "favorable".

Però aquesta història es remunta a l'any 1966 quan Izard va fer un curs de tractorista a la Granja escola de Mollerussa -que des de 1977 es diu IES Agrària l'Urgell-. A l'acabar els estudis, va treballar dos anys com a tractorista en una granja on hi havia un tractor Lanz Bulldog, "que mai em van deixar ni arrencar ni conduir perquè per la meva joventut no em veien capaç de fer-ho", explica Feliu Izard.

Uns anys després, es va assabentar de l'existència del Museu del Tractor d'Època, situat a Castellbisbal (Vallès Occidental), on s'exhibeix un centenar de tractors antics, en perfecte estat i que encara funcionen.

"Acostumo a anar-hi unes tres o quatre vegades a l'any a l'equipament museístic", explica Izard. En una d'aquestes visites rutinàries va descobrir un Lanz Bulldog D 3016, fabricat a Getafe el 1960 per Lanz Ibèrica, SA. "Va ser un amor a primera vista, no m'ho vaig poder treure del cap perquè té un valor sentimental fins al punt que el vaig comprar a l'octubre de 2018", comenta el prestigiós muntanyenc.

"El vehicle estava en perfectes condicions, el motor i el xassís estaven impecables, només vaig haver de canviar les rodes, la bateria, les bugies i alguns cables per assegurar-me que funcionés a la perfecció", apunta.

El següent pas va ser iniciar els tràmits per aconseguir la matriculació com a "vehicle històric", una tasca feixuga, llarga i costosa econòmicament (uns 1.500 euros) perquè cal anar a un laboratori oficial per a passar una inspecció rigorosa, aconseguir una acreditació d'un club de clàssics, sol·licitar el permís al Departament d'Indústria de la Generalitat, tornar a passar la ITV, obtenir el permís de la Direcció General de Trànsit i finalment, al cap de 13 mesos, recollir les noves plaques.

En el cas dels tractors disposen de tres matrícules a la part de darrere, l'original (considerada purament ornamental), la que li correspon com a vehicle agrari i la històrica (en aquest cas, és HO 416 BBG).

Aquest últim tràmit el va complir fa tres setmanes, el que li va permetre "presentar en societat" el seu Lanz Bulldog a la fira Lleidantic-Lleida Retro, a l'estand del Club de Vehicles Històrics de Lleida, organització a la qual pertany Izard.

Feliu Izard comenta que els principals avantatges de tenir un "vehicle històric" són que es pot circular per la via pública, "això sí, en el meu cas a una velocitat màxima de 14 quilòmetres per hora"; l'exempció del pagament de l'impost de circulació; descomptes en l'assegurança, i que la ITV es passa cada quatre anys.

Com a desavantatge més important, comenta que és l'obligació de cedir el tractor a la Generalitat de Catalunya i a l'Estat quan ho requereixin per exhibir-lo en una exposició o per participar en un esdeveniment.

Izard guarda el seu "tresor sentimental" en un magatzem propietat d'un familiar a la Partida Femosa. "Quan em ve de gust, ho poso en marxa, un procés que triga una mitja hora, i després surto a passejar, a petar el motor, a sentir el seu soroll encisador i a recordar la meva època de jove tractorista". Mai dos històrics, muntanyenc i tractor, havien estat tan units i havien donat tant que parlar.

Més notícies a l'edició de LA MAÑANA en paper



SOBRE L'AUTOR

Articles relacionats