El secretari general de l’ONU, António Guterres, va anunciar aquest dilluns que el Programa Mundial d’Aliments (PMA) noliejarà un vaixell per a exportar 30.000 tones de blat ucraïnès que planeja adquirir amb la finalitat de respondre a la crisi alimentària que es viu en diversos països.
L’organització aprofitarà d’aquesta manera el desbloqueig dels ports d’Ucraïna fruit d’un acord entre Kíev i Moscou, impulsat per la pròpia Nacions Unides i recolzat per Turquia, que va permetre aquest dilluns la partida d’un primer vaixell carregat de cereals amb destinació al Líban.
Guterres va considerar aquest pas un “enorme assoliment col·lectiu” de les quatre parts i va subratllar que és una cosa que ofereix “esperança per a milions de persones en el món que depenen d’un bon funcionament dels ports ucraïnesos per a alimentar a les seves famílies.
En declaracions als periodistes, el diplomàtic portuguès va recalcar que aquest ha de ser el primer de molts vaixells que surtin d’Ucraïna i que haurien d’ajudar a estabilitzar els mercats globals d’aliments.
Segons Guterres, l’exportació de cereals ucraïnesos, unida a una venda sense traves d’aliments i fertilitzants russos, ajudarà a respondre a l’actual crisi alimentària.
En aquest context s’emmarca el pla del PMA per a comprar blat ucraïnès i treure-ho del país en un vaixell noliejat per l’ONU, sobre el qual va dir que aquesta agència donarà detalls en els pròxims dies.
El vaixell que va salpar avui del port d’Odessa, en la mar Negra, és el primer que es beneficia de l’acord per a desbloquejar les exportacions alimentàries ucraïneses i porta 26.000 tones de blat de moro al Libano, un país molt dependent dels cereals d’aquesta part del món.
L’inici de les operacions s’ha vist dificultat per diversos atacs contra el port d’Odessa, un dels tres dels quals han de partir aquests transports, entre acusacions de Kíev i la comunitat internacional cap a Rússia de soscavar l’acord.
A això van seguir diversos operatius de desminatge de les aigües d’aquests ports i noves demores, supervisades per Turquia i un equip integrat per experts d’altres països occidentals.