Lleida
18 / 33° C (sol i núvols)
97% 26 km/h

20 juny 2019

Desaparèixer de Google



Per primera vegada en molts anys, tenim una molt bona notícia en temes de privacitat a Internet, ja que la nova legislació europea en matèria de protecció de dades ha inclòs l’anomenat dret a l’oblit. De mica en mica la societat comença a entendre que a la xarxa, quan el contingut és gratis, el producte som nosaltres. Així, a mesura que ens en mentalitzem podrem descobrir la ingent quantitat de dades nostres que en els darrers anys hem abocat gratuïtament, i amb il·lusió, especialment a les 4 grans empreses tecnològiques, conegudes com a GAFA –Google, Apple, Facebook i Amazon–, convençuts que comprant i relacionant-nos a través d’elles la vida amb elles és molt més còmoda, pràctica i posturilment moderna. Ep, que ningú s’enganyi, altres corporacions com VISA, Movistar o Caixabank, fa anys que ja sabien moltes més coses de nosaltres que les nostres tietes o els veïns, però el nivell de transparència que hem donat a les nostres vides, compartint intimitats i explicant els nostres gustos, aficions i relacions, ja era de traca. I això que aleshores, a diferència d’ara, encara no estàvem envoltats d’aparells i dispositius electrònics que enregistren i recopilen per sempre allò que expliquem, comprem, llegim, ens encurioseix o simplement els llocs per on caminem, correm o viatgem, i quan i amb qui ho fem. Enrere queden aquelles actituds inicials despreocupades d’aquells que presumien de no tenir res a amagar i, fins i tot, altres de més actuals que pensen que tot aquest detall minuciós i constant d’allò que fem, ens interessa o amoïna en definitiva permet a les marques oferir-nos productes més personalitzats i pensats per satisfer millor els nostres desitjos i necessitats. Gràcies, en bona mesura, als abusos i manipulacions perpetrats per hackers, empreses de serveis d’Internet, de missatgeria instantània, pels mateixos estats i, més recentment, a l’escàndol de la filtració a Cambridge Analytica de les dades de 50 milions d’usuaris de Facebook per afavorir, entre altres, la victòria de Donald Trump a les eleccions nordamericanes, hem entès que allò que pronosticava George Orwell el 1949, quan va publicar el seu llibre “1984”, sobre el Gran Germà i la Policia del Pensament que ens observen i vigilen en tot moment, ja s’ha fet gairebé realitat avui dia amb la recopilació de dades i informacions sobre nosaltres anomenada “Big Data”. Ara que ja hem entrat en matèria, i així com en un article anterior els vaig recomanar descarregar-se l’arxiu de dades que Facebook té sobre vostès, a través de l’enllaç que hi ha en la pàgina de la configuració general del seu compte, avui els encoratjo a donar una ullada a l’eina “La meva activitat” de Google, a la que podran accedir fàcilment clicant sobre l’opció “privadesa”, situada a baix a la dreta de la pàgina principal de Google i, una vegada iniciïn sessió amb el seu usuari, entrin dins de l’opció “Compte de Google”, a dalt a la dreta de la pàgina. Allí podran accedir a la seva activitat, on trobaran una autèntica agenda personal i íntima amb tot el que hi han buscat, quins llocs han visitat, què han fet en els serveis prestats pel cercador, amb qui s’han escrit correus electrònics des de Gmail, tots els vídeos visualitzats a Youtube, amb els respectius m’agrada i comentaris que hi heu fet, ordenats per dia i hora que els han vist, per quins carrers i places han passat mitjançant Google Maps, les aplicacions buscades o descarregades a Google Play, entre moltes altres informacions. Si tenen curiositat per conèixer el seu atractiu comercial per a les marques, aquí tenen l’opció de descobrir les dades personals recopilades  en l’apartat de la configuració dels anuncis gràcies a les geolocalitzacions i les simpàtiques cookies o galetes informàtiques guardades, mitjançant les quals comprovaran quin tipus de consumidors o potencials clients són, en funció dels interessos més rellevants que li hauran explicat, a cau de clic, al gegant de les comunicacions i amb les quals es guanya la vida si cliqueu sobre els enllaços que us proposa, a través dels seus anunciants. Per sort, des d’ara tenim l’opció de limitar i impossibilitar l’accés a les nostres dades i, fins i tot, d’esborrar el nostre rastre digital, tot i que encara haguem de tenir ben present que seguim exposats a què algú hagi capturat i guardat, sense ni que ens n’assabentem, una informació rellevant, un tuit o comentari desafortunat que hem fet públics en un mal moment. Tant de bo aquesta recuperada llibertat d’expressió ens permeti ser més valents i practicar aquell savi consell de l’activista dels drets civils, Martin Luther King, que deia que “les nostres vides comencen a acabar-se el dia que guardem silenci sobre les coses que de veritat importen”.



SOBRE L´AUTOR

0 Comentaris

    No comments

Aporta el teu comentari

Add comment - required field

Amb el suport de: