Lleida
19 / 39° C (sol)
97% 26 km/h

25 juny 2019

La ‘postveritat’ a les xarxes socials



El paper que juguen les principals xarxes socials a l’hora de relacionar-nos entre nosaltres i amb la informació pública és cada vegada més determinant. Encara que no molts de vostès, estimats lectors, no hi tinguin perfils actius, el seu poder transformador de la realitat els acaba afectant, ja que avui ja hi ha milions de persones que accedeixen a les primeres etapes de qualsevol informació, i ho fan sense cap filtre que eviti que els seus murs s’omplin de contingut fals, fins i tot tòxic socialment, i que sovint serà l’únic contingut informatiu al respecte al que accediran, compartiran amb els seus cercles i contribuiran a propagar sense ser-ne del tot conscients. Així, xarxes com Facebook, Twitter, Instagram i Linkedin només ens ensenyen les informacions que comparteixen les persones, empreses i perfils que nosaltres li hem demanat seguir, a més a més de la publicitat amb els continguts que algú ha contractat per mostrar-nos sense el nostre consentiment. El problema és que aquestes novetats ens arriben sense cap garantia que no estiguin, poc o molt, plenes dels seus prejudicis i conviccions, encara que siguin falses o equivocades, com s’ha demostrat amb la victòria de Donald Trump en les darreres eleccions presidencials americanes. Tot plegat fa, segons asseguren els experts, que la influència d’aquestes notícies repartides pels murs de milions de persones amb una tendència concreta de vot, acaben fent que els indecisos decideixin la seva opció estimulats per aquestes fonts no contrastades. Aquest patró d’actuació poc rigorós es reprodueix exactament igual amb els teòrics beneficis no demostrats a l’hora de consumir un determinat producte comercial o algunes activitats de lleure. És el que es coneix com a postveritat o, com diria l’amic Ignasi Calvo postmentida, que descriu la situació en la qual, a l’hora de crear l’opinió pública, els fets objectius tenen menys influència que les crides a l’emoció i a les creences personals. Potser per això, el mateix Mark Zuckerberg ha reaccionat intentant explicar als usuaris de Facebook quins plans de futur prepara la companyia, en un post amb 5.700 paraules, on anuncia mesures –sense concretar-les massa–per ometre el contingut fals o propagandístic, però sense censurar el vàlid, construint una intel·ligència artificial que entengui més ràpidament i amb més precisió el que està succeint en la nostra comunitat. En la seva carta, Zuckerberg admet que les xarxes socials estan molt danyades a hores d’ara i que haurien de centrar-se en la construcció d’espais més inclusius i informats, ja que durant l’última dècada, a més a més d’aconseguir el control d’un reguitzell de serveis enorme, amb WhatsApp i Instagram com a principals abanderats, Facebook s’ha dedicat a connectar a amics i famílies i que el proper enfocament serà el desenvolupament de la infraestructura social segura per a una comunitat global connectada, compromesa i inclusiva. Sense dir-ho, Zuckerberg està tractant de fer front a l’evidència: Facebook s’ha convertit en un lloc que pot ser manipulat eficientment i acabar afavorint els que s’aprofiten de la bona fe, la innocència o la ignorància de la gent. Admet també sense dir-ho que el model actual és insostenible i que Facebook s’ha adonat que l’enemic el té a casa, ja que la seva capacitat per oferir un bon servei a les persones i a les empreses està en entredit, i tot i que aquest 2017 assolirà els 2.000 milions d’usuaris a escala global, una comunitat de gent que no és gens fàcil de gestionar. Per tant, tot i ser conscient que les xarxes ens permeten relacionar-nos i comunicar-nos, saber de la vida dels altres, posicionar la marca personal i la de les nostres empreses, a més a més d’assabentar-nos de notícies locals, nacionals o mundials, també cal que siguem molt conscients que el contingut que hi apareix sovint no està contrastat, pot ser fals, interessat o esbiaixat, i aquí també hem de contemplar i molt el que ens arriba pel Whatsapp. Així, com a conclusió final, permetin que els recomani prudència a l’hora d’utilitzar les xarxes i de compartir o reenviar segons quins continguts que ens arriben per allí, que continguem en la mesura del possible la nostra curiositat innata per voler saber el que passa al món, i l’ego de ser dels primers a comunicar-ho, si no som capaços de fer l’esforç de contrastar-ho i assegurar-nos que no estem difonent rumors o escampant mentides que poden beneficiar a gent amb pocs escrúpols o mala fe, que utilitzen postveritats per aconseguir els seus objectius.



SOBRE L´AUTOR

0 Comentaris

    No comments

Aporta el teu comentari

Add comment - required field

Amb el suport de: