Lleida
21-40° C (sol)
97% 26 km/h

23 juliol 2019

Relacions que ja no s'esborren



Els experts calculen que en 2040 set de cada deu parelles es coneixeran a internet, fet que suposa un increment del 24% respecte a la xifra actual. En aquest pronòstic hi influeix decisivament el fet que la intel·ligència artificial ja és capaç de predir si un matrimoni acabat de casar discutirà molt en el futur o no, millor que nosaltres mateixos, fins al punt que ja ha superat la infal·lible intuïció femenina.
Avui a ningú se li escapa que les noves tecnologies han fet que l’ancestral art de lligar hagi evolucionat moltíssim, fins a convertir-lo en un mercat molt llaminer i rendible per a les grans indústries tecnològiques. En aquest sentit, una de les darreres xarxes socials a voler una part d’aquest suculent pastís econòmic que ja exploten aplicacions i serveis tan coneguts per flirtejar amb el mòbil o l’ordinador com Tinder, eDarling, Meetic, Match.com, Zoosk, Badoo, Happn o Grinder, entre tants i tants altres, ha estat Instagram. La xarxa social de fotografies de Mark Zuckerberg ja l’ha descobert i s’hi ha bolcat aprofitant que ofereix la possibilitat de conèixer els interessos d’una persona, veure com és físicament i també parlar amb ell o ella.
En aquest sentit, cal tenir ben present que els 800 milions d’usuaris actius que hi ha cada mes a Instagram generen una quantitat d’informació immensa, ja que cada dia es publiquen al voltant de 70 milions d’imatges que impliquen milions de “m’agrada” i de comentaris respecte al contingut que hi apareix. Per això, ja ningú dubta que amb tota aquesta informació, Instagram s’està convertint també en una companyia de l’anomenat big data, a l’altura de Facebook, WhatsApp o LinkedIn, per citar-ne tres de destacades i que, si manté l’actual evolució creixent, aviat s’aproparà a reines de la comercialització de les dades com Google, Visa o Mastercard, entre altres.
Per això, els anunciants valoren cada dia més els perfils i targets molt específics que es realitzen a partir d’elements com la conducta dels usuaris, les interaccions entre ells o els hashtags, i que són analitzats amb eines d’intel·ligència artificial per millorar l’aplicació per generar estudis socials i científics utilitzats per les indústries de la publicitat per a vendre’ns gairebé el que volen.
Però a les grans marques no només els interessen les interaccions que produeixen els nous rituals moderns d’aparellament, sinó que busquen amb avidesa qualsevol dada rellevant que generi un simple contacte entre persones, que les xarxes socials s’esforcen a provocar i generar. Així, a qui de vostès no li ha passat que el mateix dia o setmana que ens trobem a un antic company de l’escola o del barri pel carrer, Facebook ens el suggereix per afegir-lo als nostres contactes i començar a relacionar-nos-hi més activament. Algú encara creu que es tracta d’una casualitat? Per això, cada vegada hi ha més experts amoïnats amb la forma com Facebook vol assolir l’objectiu de connectar a tota la gent del món, tot i que l’empresa afirma que ja ha deixat d’utilitzar la ubicació per identificar possibles amistats.
Amb tot, no tranquil·litza gaire saber que segueix detectant qui poden ser coneguts nostres través dels contactes telefònics que guardem al mòbil, encara que l’altre no ens tingui a la seva relació de contactes, especialment amb els més recents, si tens activada l’opció de compartir contactes del mòbil amb Facebook o Messenger. De la mateixa manera, alguns serveis de correu electrònic, com per exemple el popular Gmail, incorporen les adreces que utilitzem a l’agenda de contactes, i per tant Facebook les identifica i les mostra en els suggeriments d’amistat, igual que fa amb tota la gent que consulta la nostra pàgina, el que fa que acabem connectant amb els nous coneguts que han volgut saber més de nosaltres xafardejant el nostre perfil.
Per això, és important que prenguem consciència que el mercadeig amb les nostres dades afecta tota la nostra experiència d’usuaris a internet i hauríem de desconfiar una mica més d’aquells que, com Facebook, per continuar amb la xarxa més intrusiva en la nostra intimitat, s’ofereix a “ajudar-nos” a acabar de completar el nostre perfil amb respostes a innocents preguntes com “A quina escola anaves?”, “Quin és el teu menjar preferit?”, “Amb qui vas estudiar?” o, com es va atrevir a preguntar a començaments d’aquest any, “Amb qui sols dormir?” i que va generar la queixa massiva de la gent, pel que s’han vist obligats a retirar-la, tot i mantenir-ne d’altres que deu ni do, com ara “Prefereixes aixecar-te tard o d’hora”, “La nit anterior a un examen, jo ...”, “Un cop algú va intentar flirtejar amb mi a ...” i fins i tot “la meva posició preferida per dormir és ...”.
En aquest sentit, els recomano que facin un senzill exercici, basat a constatar l’existència de l’arxiu que Facebook té sobre nosaltres, amb totes les fotos, dades aportades, comentaris i likes que hem realitzat com a usuaris seus, fins i tot allò que li hem demanat que esborri, o als anuncis que hem fet click. Per fer-ho només han d’anar a l’apartat de configuració que trobaran a la barra blava de la part superior de la seva pàgina de Facebook, fent clic a la darrera icona de la part dreta, la de la fletxa, i que una vegada el seleccionin els portarà directament a la configuració general del compte. Allí, sota de totes les opcions, podran veure la de Descarrega una còpia de les teves dades del Facebook, que hauran de clicar i generar l’arxiu.
Quan ho hagin fet, estic convençut que tindran molt més present la sàvia recomanació que ens va deixar el gran novel·lista Oscar Wilde, quan ens va dir que “No hi ha cap raó perquè un home mostri la seva vida al món. El món no entén les coses”.



SOBRE L´AUTOR

0 Comentaris

    No comments

Aporta el teu comentari

Add comment - required field

Amb el suport de: