Lleida
6/10° C (pluja)
97% 26 km/h

21 gener 2020

Empresa familiar, corregir el declivi



Si s’arriba al moment en el qual en una empresa familiar les coses no li van bé o no es fa el que pertoca, voldrà dir que: sigui per una nova direcció, o un relleu que s’està gestant, o quelcom no s’està fent prou bé, o... Entendrem que s’està arribant al moment en el qual haurem de canviar els efectes (resultats) per atacar les causes (els perquès).
Aquesta acció s’acostuma a realitzar mirant cap enrere, ja que en el moment de fer el diagnòstic (anàlisis), si no ho fem com toca, ens estarem equivocant amb la millor recepta (solució). Òbviament, davant de tot això, haurem de fer-nos la pregunta: A què és degut aquesta situació actual de declivi? Les principals causes penso que acostumen a ser aquestes:
1-Valor minvant: Les aparences són molt més importants del que ens pensem en les empreses. S’ha de treballar la marca i no deixar-la caure. L’hem de consentir, donar-li bona presència,... tot allò que entra pels nostres ulls juga a favor nostre. Un bon impacte inicial ajuda a augmentar el valor de l’empresa, de la mateixa manera que en si es fa en sentit advers, provoca una mala imatge.
2- Visibilitat nul·la: El que no es coneix, no existeix. Ningú pot comprar allò que no troba al mercat. Moltes empreses brillants no creixen per passar desapercebudes. Tot i que el futur passa per la presència 2.0, cal no obviar la 1.0 i treballar totes dues conjuntament.
3- Networking pobre: Els contactes als negocis prevalen més que moltes accions juntes. Les persones creem negocis, cal caure bé, saber oferir un producte diferenciat i, de la mateixa manera que una empresa ha de causar interès als seus consumidors, cal també que l’empresa s’interessi també pels seus usuaris finals.
4- Coneixements estèrils: Els clients compren confiança, i les empreses i els seus directius han de ser grans experts gràcies al treball acumulat al llarg dels anys. I no cal que obviem el terme foco (si una empresa es dispersa, els seus resultats és resenteixen).
5- Disciplina inexistent: Les noves generacions tendeixen a tenir passotisme, peresa i deixadesa empresarial. L’èxit de les empreses familiars amb el pas dels anys no ha estat casual, però el fracàs tampoc serà mai excepcional. Cal tenir un esforç intel·ligent, constant i pacient, tot per tal de no perdre la concentració, doncs, si l’empresa es relaxa, es perdrà.
6- La fortalesa de l’equip: Un empresari familiar no pot anar sol. Un directiu sap el que sap, i per molt versàtil que sigui, mai ho sap tot. En el moment actual és de necessitat crear sinergies, aliances, col·laboradors,... tot per poder intercanviar coneixements i evitar l’autosuficiència, que ens portarà a la ineficàcia i la ineficiència.
7- Habilitats naturals: Empreses que toquin molts productes o sectors, no vol dir que els hi vagi millor que les altres. No és tot el fet de tenir diversitat, sinó del rendiment i avantatge que en treus de tot això. Les empreses han de vendre els productes, i per persuadir amb la venda, cal tenir uns bons coneixements. Millor aplicar-ho en uns limitats productes, que no pas en tots... doncs si no saps vendre bé, fallaràs amb la seva compra.
8- Mercat inexistent: Sovint hi ha negocis que son molt petits o bé son massa segmentats. Cal tenir present el volum i el marge. S’ha d’estudiar, analitzar, observar, fer números i provar la viabilitat empresarial de la societat. En un passat, una empresa familiar que era rendible, ara resulta que ja no ho és, el mercat ha canviat, han sorgit alternatives o bé nous productes substitutius.
9- Adaptar-se al client: Una empresa molt disruptiva, genera productes i serveis innovadors i de valor, cal que els clients ho percebin com a tal. Els canvis, com més nous són, més esforç de conscienciació i temps necessitaria per a ser assimilats. Les empreses familiars es resisteixen als canvis, puix que estan obsessionades amb quant guanyaran i el cost que tindrà.
Vist des de dalt, la capacitat d’aprenentatge en una empresa familiar,  després de generacions darrere de la seva direcció, i anys d’esforç i de treball, és el seu actiu més valuós. La millor manera d’aprendre és emulant les millors empreses, que son aquelles famílies empresàries que han arribat allà on tota empresa familiar hauria de mirar d’arribar.



SOBRE L´AUTOR

0 Comentaris

    No comments

Aporta el teu comentari

Add comment - required field

Amb el suport de: