Lleida
15/24° C (pluja)
97% 26 km/h

4 juny 2020

Radial, la peculiaritat espanyola



Sóc usuari habitual de l’AVE, el tren d’Alta Velocitat espanyol, vaig mensualment a Madrid i a Barcelona amb aquest mitjà de transport. Sempre he dit la gran sort que tenim a Lleida d’agafar l’AVE al centre de la ciutat (gràcies a la pressió que va fer l’alcalde Siurana en el seu moment) i no com passa amb el desèrtic Camp de Tarragona (que no para ni a la capital, ni a Reus, ni a Valls). 

Ara, després de molts anys en funcionament, i a les portes de la liberalització d’aquest servei públic a finals d’any, treuen una nova modalitat de viatge sota el concepte d’AVLO, és a dir, AVE low cost, on per un import que anirà dels 10 als 60 euros i amb un 20% més de capacitat (de 350 a 438 passatgers), a partir del 6 d’abril es podrà viatjar per part de la xarxa ferroviària radial de la península Ibèrica. Els primers dos dies de venda, amb 1.000 bitllets diaris, ja han col·lapsat el portal de venda en línia.

En un dels viatges que faig, llegeixo a la revista CLUB –la que dóna gratuïtament Renfe als seus passatgers– i hem sorprèn l’anunci del nou servei de transport econòmic d’aquesta companyia. En dos dels tres lemes resumeix el que tristament no complirà abans de la seva posada en funcionament. El primer ens diu “Es importante llegar rápido”, totalment d’acord.

A 300 quilòmetres per hora, no hi ha ningú que superi en transport sobre terra a Espanya aquesta velocitat. El segon lema diu “Pero es más importante no dejar nadie atrás”, ep, aquí ja m’esteu enganyant, els de Lleida, ara com ara, no hi serem en aquesta festa.

I finalment, davall de tot de l’anunci de plana sencera en color lilós amb un AVE tunejat en aquest color en la part central hi posa, “Renfe AVLO. Alta velocidad para todos”, entenc que es refereix al fet que el preu serà assequible per a moltes butxaques, però territorialment, tots no hi serem...

Puc entendre que el concepte de transport econòmic ha anat històricament associat al del tren borreguer (el que para a tot arreu i va a una velocitat molt lenta), com el que va en direcció a Barcelona passant per Manresa, on en quatre hores fas el trajecte de la capital de ponent a la catalana, per un molt mòdic preu.

Però el tren econòmic d’alta velocitat hauria de ser el que para a totes les ciutats, no? O és que el Concorde (mític avió reactor francès) que va aconseguir escurçar distancies entre Europa i Amèrica –i que era caríssim– feia alguna parada al seu trajecte?

Vist des de dalt, amb tot això que he exposat, crec que caldria reformular l’actual concepte d’alta velocitat a Espanya i fer de l’AVLO com un borreguer d’alta velocitat, i els AVE de sempre, com un servei més elitista i més car donat el servei que dónen.

En definitiva, si Barcelona i Madrid són capitals amb el poder adquisitiu i de les rendes més altes d’Espanya, no entenc com a ells se’ls dota amb trens directes amb tarifes econòmiques, quan de sobres podrien estar pagant els tiquets amb imports més en funció de les seves possibilitats.

No he acceptat mai el sistema radial espanyol que tenim en els transports i entenc que ara també hauré d’acceptar que un tren de baix cost no passi per la meva ciutat, però penso que sovint costa ben poc posar sentit comú en les decisions transcendentals que afecten als ciutadans.



SOBRE L´AUTOR

0 Comentaris

    No comments

Aporta el teu comentari

Add comment - required field

Amb el suport de: