Lleida
17/30° C (sol i núvols)
97% 26 km/h

1 juny 2020

El carret, els hàbits i l’ecommerce



L’estat d’alarma ens ha canviat les necessitats i hàbits de consum: més compres online (incrementades en un 23% en el mes de març) amb una demanada prevalent d’alimentació i material esportiu, seguit de productes de farmàcia i parafarmàcia. 

La necessitat impera, però allò interessant d’aquesta situació és la incorporació de certs segments a les compres online, com a canvi d’hàbit de consum, que faci de palanca de creixement en aquest tipologia de vendes. 

L’altra cara de la moneda, durant aquest període, són els sectors de la moda i els viatges, amb caigudes del 50% en la demanda, comparant els mesos de febrer i març.

Segons les mètriques de diferents estudis especialitzats, trobaríem consens quant a la significació del mes d’abril en el comerç electrònic: estabilització d’uns sectors i creixement d’altres. La categoria d’esports continua creixent i la de moda i calçat, revifa i compensa la gran caiguda soferta el mes anterior. 

Hi ha una qüestió cabdal en tot això: la taxa de conversió. Parlar de demanda no significa vendes i, en aquesta situació, moltes empreses ho han experimentat en primera persona. La gent volíem i necessitàvem certs productes, inclús sense qüestionar-nos els preus en alguns casos. Però en una situació de crisi com la viscuda, la falta d’estocs i les limitacions logístiques (o el seu col·lapse) van fer que la resposta a la creixent demanda fos limitada. 

De fet, trobem casos d’empreses que hi van veure una oportunitat, s’hi van tirar de cap amb campanyes agressives de màrqueting i, actualment, tenen queixes del clients en tots els seus canals digitals: incompliment de terminis, impossibilitat de lliurament, nefast servei de postvenda i d’atenció al client, etc. Aquesta mal dimensionada i pitjor gestionada “oportunitat” pot acabar generant-los una crisi reputacional que caldrà combatre. 

Hi ha uns sectors que, en els darrers dies, estan ben presents mediàticament: hoteleria i turisme. L’impacte patit amb la Covid-19 ha estat duríssim però hi ha bones notícies. A futur, el revenge spending o despesa de revenja sembla que estarà plenament focalitzada en els restaurants i els viatges, amb una intenció de consum d’un 65% i un 42% respectivament. 

En qualsevol cas, crec que tothom hauria de fer el possible per aplicar allò de reinventar-se o morir. I la reinvenció passa per l’ecommerce, noves estratègies comercials i el màrqueting digital. Potser la “nova normalitat” és aquesta: la progressió exponencial del trànsit a la xarxa, l’augment de visites a webs de compra i la realització de més transaccions i conversions digitals que mai.

I que quedi clar, no és substitució és complementació. Online i offline conviuen i, a més, estan condemnats a entendre’s. I això sí que és una oportunitat. 



SOBRE L´AUTOR

0 Comentaris

    No comments

Aporta el teu comentari

Add comment - required field

Amb el suport de: