Retirar el patinet del punt de càrrega una vegada s’ha completat, no manipular la bateria o el programari, així com realitzar un adequat manteniment, es troben entre les 15 recomanacions que recull la cadena Norauto per a aconseguir que el patinet elèctric duri més temps i que, a més, no tingui cap mena d’incident. I és que igual que qualsevol altre vehicle, és necessari posar en pràctica una sèrie de mesures per a prolongar la seva vida útil i que es pugui utilitzar amb total seguretat.
Cal no oblidar que els patinets elèctrics comporten molts avantatges sempre que es facin servir de manera responsable i en una correcta convivència amb la resta d’usuaris. De fet, s’ha calculat que el seu ús en ciutat permet estalviar una mitjana de 1.920 euros anuals respecte a un turisme i emet fins a un 97% menys de diòxid de carboni.
Conscients del molt que aquest tipus de vehicles poden aportar a la mobilitat, són diversos els Ajuntaments que compten amb subvencions, com és el cas de Madrid. A la capital se subvenciona fins al 50% del preu d’adquisició abans d’impostos, amb un màxim de 150 euros.
Consells per a prolongar la vida útil del patinet
Una vegada es compta amb un patinet elèctric, es pot allargar la seva durada i evitar qualsevol tipus d’incident amb una sèrie de consells:
- Revisar les rodes, especialment el seu inflat (si són rodes amb cambra d’aire). No han de tenir malformacions, embalums o talls. No es poden canviar els pneumàtics d’aire per uns massissos si no ho recomana el fabricant, ja que afecta la seguretat i integritat del vehicle de mobilitat personal.
- Utilitzar sempre el carregador propi del patinet elèctric. Si s’espatlla, s’ha d’adquirir un altre de la mateixa marca i característiques.
- Evitar realitzar la càrrega durant la nit, pel fet que si hi ha un incendi no es podrà actuar a temps. La càrrega s’ha de dur a terme en un lloc apartat, on no hi hagi objectes inflamables i sempre per part d’un adult.
- No carregar el patinet si s’ha sofert un cop en la zona de la bateria. Ha de ser revisat per un professional.
- Retirar el patinet del punt de càrrega quan tingui la bateria al complet. No s’ha de deixar carregant durant més temps del necessari perquè no aconsegueixi temperatures altes.
- Carregar el patinet abans que la bateria es descarregui per complet.
- No manipular cap element del patinet. A més de perdre la garantia, és recomanable que ho faci un professional qualificat.
- Mantenir el patinet net, però en cap concepte s’ha d’usar aigua a pressió. S’aconsella utilitzar un drap humit i evitar sempre les zones elèctriques. Per descomptat, mai carregar el patinet si està mullat o hi ha humitat.
- No manipular el programari. És freqüent trobar vídeos on s’ensenya com modificar determinats paràmetres per a augmentar la seva potència i velocitat. Això és perillós i il·legal. Els patinets elèctrics no han de superar els 25 km/h i han de complir amb una sèrie de característiques tècniques mínimes i de seguretat. El certificat que es posarà pròximament en marxa cerca precisament garantir aquest punt.
- Des de Norauto s’advoca perquè el manteniment del patinet elèctric es faci sempre per professionals i preferiblement en centres autoritzats. També és important esmentar que les peces que s’usin per a les reparacions siguin sempre les recomanades pel fabricant.
- La bateria és un dels elements més delicats. No s’ha de manipular ni canviar si no es tenen coneixements. Per descomptat, la bateria ha de ser sempre la indicada per la marca.
- Si el model compta amb cadena o corretja, s’ha de mantenir tibada, encara que tampoc en excés perquè no es trenqui.
- Comprovar amb freqüència el bon funcionament dels frens. En cas de fallada, s’ha d’emportar a un centre especialitzat.
- No es recomana fer servir el patinet si té peces trencades, si la durada de la bateria ha disminuït considerablement, si hi ha fugides d’aire en els pneumàtics o signes de desgast. Tampoc s’ha d’usar si hi ha sons en girar o altres símptomes anormals.
- Realitzar una conducció respectuosa i responsable, estacionant o guardant el patinet en una zona allunyada d’humitats i resguardada.