El periodista lleidatà Víctor Correal és el fundador i actual CEO de ‘GuideDoc’, una plataforma de vídeo sota demanda especialitzada en el cinema documental. Actualment, compta amb gairebé 1.500 pel·lícules.
En una època en què proliferen les plataformes de continguts a la carta, un projecte dedicat als documentals independents ha aconseguit treure el cap i fer-se un forat entre tots aquests gegants de l’audiovisual. Parlem de GuideDoc, una plataforma creada pel lleidatà Víctor Correal, periodista de professió, que amb els anys s’ha convertit amb el Netflix dels documentals. Tot va començar l’any 2013, moment en què el Víctor va estrenar el documental Món Petit.
Aleshores es va adonar de l’escassa oferta i del buit que hi havia dins el circuit del cinema documental. En aquells temps, quan va començar a estampar les primeres idees del projecte, Netlix feia menys de cinc anys que funcionava i altres plataformes com Dinsey o HBO encara no estaven entre nosaltres. En una entrevista publicada al portal hipertextual, Correal explica que “el nostre documental va tenir un èxit més o menys important dins la indústria, ens vam emportar diversos premis internacionals i, no obstant això, l’exposició a sales un cop passats els circuits habituals era molt complexa. I això passava amb desenes o centenars de pel·lícules de cinema documental a l’any, moltes excel·lents, però que, no és que no tinguessin un recorregut comercial”. Aquesta xacra i manca d’oferta és el que va impulsar el Víctor a apostar-ho tot per GuideDoc, que acabaria sent una realitat l’any 2016.
Actualment, la plataforma compta amb més de 1.500 títols i es poden veure produccions de països de tot el món, alguns dels quals reconeguts per la crítica i premiats en festivals. Correal reivindica que la seva plataforma, a diferència de la resta, aposta per l’especialització, encara que reconeix que ha copiat de Netflix les coses que funcionen i modificat aquelles que no. Així, per exemple s’ofereix una subscripció mensual que té un cost de 7,99 euros i es dona l’opció de donar-se de baixa en qualsevol moment. En aquests moments, la majoria de subscriptors són dels Estats Units, mentre que el públic espanyol només representa el 5%.